Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Business Edition (2012)

Eindelijk integratie

i40 Wagon 1.7 CRDi Business Edition
Hyundai heeft nu de i40, 'de meest Europese' D-segmenter van het merk ooit. De Koreanen hadden nooit een serieus alternatief in deze klasse, maar met de i40 kan Hyundai eindelijk integreren in het zakelijke segment. Wij reden de 1.7 CRDi.

Hyundai heeft zijn nieuwe D-segmenter bijzonder scherp in de markt gezet. Het merk stelt alles in het werk om te integreren in het zo felbegeerde – vooral zakelijke – D-segment. Tot dusverre hebben de Koreanen daarin geen rol van betekenis gespeeld, maar de i40 maakt in één keer veel goed.

Dat Hyundai veel heil ziet in de station-wagonvariant van de i40 maakt het merk wel duidelijk door deze versie als eerste te presenteren. Inmiddels heeft ook de sedan z'n debuut gemaakt, maar de wagon verbleekt niet door z'n komst. Integendeel, hij blijft er begeerlijker uitzien dan de uitvoering met kofferbak. Wij begrijpen Hyundai's voorkeur wel. Hoewel de Koreaan een lifestyle-stationachtige uitstraling heeft, met zijn oplopende taillelijn, aflopende daklijn, sterk gebogen C-stijlen en vlakliggende achterruit, kom je binnenin zeker geen ruimte tekort. Vooral achterin geeft de Hyundai een zeer ruimtelijk gevoel. Je kunt er als volwassene bijna ongehinderd je benen kruisen. In het interieur steekt de i40 veel concurrenten de loef af. Ook over de bagageruimte heb je geen klagen. Leg je de banken plat, dan biedt de Hyundai 1.719 liter.

Bescheiden vermogen

Het vermogen dat de 1,7-liter turbodieselmotor in onze testauto opwekt, is met 116 pk bescheiden. Datzelfde geldt voor het maximumkoppel. Schakellui rijden is er dus niet bij. Een tegenvaller is het brandstofverbruik, dat fors achterblijft bij de fabrieksopgave. De kou tijdens de testperiode speelt de i40 hier parten. Het start-stopsysteem waarmee de Blue-versie is uitgerust, weigert bij de temperaturen fors onder nul dienst.

Bij het ontwikkelen van het onderstel heeft Hyundai veel nadruk gelegd op het comfort. De rijeigenschappen zijn er dan ook naar. Vering en demping zijn aan de zachte kant, maar niet week, en bovendien goed op elkaar afgestemd. Hierdoor moet het wegdek dat onder de wielen doorglijdt wel heel pokdalig zijn om je van je stoel te laten stuiteren. Je voelt dus niet veel van wat er onder je gebeurt. De besturing is niet erg mededeelzaam. De bekrachtiging werkt wel heel hard mee en rond de middenstand is de installatie zo indirect dat je veelvuldig de neiging hebt te corrigeren.

Het binnenste van de i40 heeft z'n donkere kleurstelling niet mee, maar de vormgeving van het enorme dashboard maakt veel goed. Vooral de overkapping van het instrumentarium met daarnaast een flink uit de kluiten gewassen aparte 'dakkapel' voor de bedieningsorganen in het middendeel van het dash, en de zilverkleurige strip over de gehele breedte van het dashboard maken indruk. Wel ziet het er tamelijk druk uit voor je neus en is het niet altijd direct duidelijk waar alles zit. Zo zijn de bedieningsknoppen van de klimaatregeling lastig te vinden. De bediening van de tripcomputer geschiedt op de verticale spaak van het stuurwiel en ook dat is niet zo handig.

Hyundai mikt nadrukkelijk op de zakelijke markt met de i40 Business Edition. De auto heeft dus een rijke uitrusting. Hij heeft gescheiden klimaatregeling, cruisecontrol, navigatie, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een batterij airbags en een smartkey met een start-stopknop.

Oordeel

3 sterren

De i40 ziet er mooi uit, heeft een prachtig interieur en rijdt comfortabel. De besturing kan beter en ook het verbruik valt tegen.

Signalement

Merk Hyundai
Model i40 Wagon 1.7 CRDi HP Business Edition
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.595

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.685 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 330 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.770 mm / 1.815 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.770 mm
Massa leeg 1.470 kg
Laadvermogen 650 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 700 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,2 s / 6,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,2 s / 17,9 s
Brandstofverbruik 4,5 l/100km
CO2-uitstoot 119 g/km

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.