Hyundai i40 1.6 GDI Blue Business Edition (2013)
Serieuze aanvaller
De i40 wist als Crosswagon veel bijval te oogsten, bij de sedan zijn de reacties iets gereserveerder. Een lelijkerd is het beslist niet, maar het ontwerp is minder dynamisch en strak dan dat van de stationwagon. In de binnenspiegel is de i40 in elk geval zeer herkenbaar, dankzij de typisch gevormde led-dagrijverlichting. De spitse koplampen lopen ver over de spatschermen door en dat geeft de i40 een snel aanzien. Met de zeer schuin geplaatste achterruit suggereert de i40 een hatchback te zijn, maar hij is het niet. Jammer, een grote achterklep had de auto een stuk praktischer gemaakt.
Drukte op het dashboard
Op het dashboard is het een drukte van belang, maar dat betekent ook dat het er rijk uitgerust uitziet. Het grote kleurendisplay is centraal in de middenconsole geplaatst, met daaronder de belangrijkste bedieningsknoppen. Ook het stuur is rijkelijk bezaaid met knoppen. Tussen de beide klokken zit een polychroom infoscherm, en ook in het hart van de klokken is informatie te zien. De materialen dragen bij aan het hoogwaardige gevoel dat de i40 je geeft. Zachte structuren overheersen en de aluminiumkleurige strip die over de hele breedte loopt, maakt het interieur erg mooi. Hyundai heeft een lekker stevig aanvoelend, met leer bekleed stuur gemonteerd dat je ver naar je toe kunt trekken. Ook de stoelen zitten erg goed, maar ze zouden wel wat verder omlaag mogen. De A-stijlen zijn fors, waardoor ze een flinke hap nemen uit met name je zicht naar linksvoor. De zit achterin is heel behoorlijk. Even je hoofd intrekken bij het instappen, want de C-stijl helt ver naar voren, maar wanneer je eenmaal zit, heb je hier een heel behoorlijke ruimte, zowel voor de benen als voor je hoofd. Wat betreft de bagageruimte blinkt de i40 niet uit. De inhoud is met ruim 500 liter netjes, maar zeker niet riant in deze klasse. Bovendien is de toegang door de kleine klep krap.
De 1.6 GDI-motor is krachtig en lekker soepel. Ook helemaal onderin gaat hij al heel aardig. Kom je achter een vrachtwagen vandaan en wil je weer opklimmen in snelheid, dan kun je de versnellingspook in feite prima in zijn zes laten staan.
Hyundai wilde van de i40 een comfortabele auto maken, en dat is gelukt. Het onderstel is aan de zachte kant, maar niet zodanig dat het gaat irriteren. Of je moet een hekel aan overhellen hebben, want daar heeft de Koreaan in snelle bochten wel een handje van. Sowieso is de i40 geen bochtenridder. De besturing van de i40 voelt helaas erg wollig en vaag aan, en daarnaast is de bediening wel erg licht.
Al is de i40 Europeser dan een Hyundai ooit was, de Koreaanse spaarzaamheid is niet uit het oog verloren. In deze Business Edition is bijna alles standaard aan boord: klimaatregeling met gescheiden zones, cruisecontrol, navigatie met spraakherkenning, Bluetooth, negen airbags, audio, elektrisch verstelbare bestuurderstoel en een achteruitrijcamera.
Oordeel
De i40 is een goede, zeer complete auto met een prettige aandrijflijn. De budget-uitstraling is weg, de gunstige prijs is gebleven.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | i40 2.0 GDI Blue Business Edition |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.695 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 130 kW / 177 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 213 Nm bij 4.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.740 mm / 1.815 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.770 mm |
Massa leeg | 1.393 kg |
Laadvermogen | 607 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 700 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 213 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 9,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,2 s / 12,8 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 159 g/km |
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.