Hyundai i20 - Eerste rijtest
Rijdend wellness-programma
- Autobild
- Eerste rijtest
Dit najaar brengt Hyundai de nieuwe generatie van de i20 op de markt. We gaan alvast op stap met een prototype. De nieuweling kan zelfs rustgevende geluiden produceren!
Als je de nieuwe i20 zo ziet staan, kun je echt niet geloven dat het een achterkleinkind is van de sullige Hyundai Getz. De nieuwe i20 is met een lengte van 4,04 meter nog altijd relatief kort, maar gevoelsmatig is hij twee keer zo breed als de Getz.
Hij staat stoer op zijn wielen. De breedte nam ten opzichte van de vorige generatie met drie centimeter toe naar 1,75 meter. Tegelijkertijd nam de hoogte af met een eveneens aanzienlijke 2,4 centimeter. Daardoor heeft het model heel andere proporties gekregen. Het zorgt onder meer voor een bagageruimte die 25 liter meer inhoud heeft dan voorheen, waardoor je er toch net een extra tas in kwijt kunt.
ROYALER UITGERUST
De standaarduitrusting van de nieuwe i20 is eveneens een stuk omvangrijker geworden. Cruisecontrol is nu bijvoorbeeld standaard aan boord, net als een vermoeidheidswaarschuwing, E-Call (een knop voor nood oproepen in de dakhemel, die met een klepje is afgeschermd voor onbedoelde activatie) en de intelligente snelheidsbegrenzer die voorkomt dat je regelmatig post van het CJIB krijgt. Deze begrenzer maakt gebruik van de gegevens van het navigatiesysteem. De compacte Koreaan houdt zich keurig aan de snelheidslimieten. Ook geen vanzelfsprekendheid in dit segment is het zowel in de hoogte- als in de diepte verstelbare stuur.
Er komen drie motoren beschikbaar voor de nieuwe i20. Het voorseriemodel waarmee wij op pad gaan, is voorzien van de sterkste krachtbron, de 1,0-liter turbo-driecilinder mild hybrid met startdynamo, zeilmodus en extra accu. Door de mild hybrid-technologie moet je zeven tot tien procent brandstof kunnen besparen. Als we uiteindelijk een exemplaar in Nederland kunnen rijden, zullen we eens kijken of die claim ook wordt waargemaakt. Onze testauto is voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak; een zeventraps transmissie met dubbele koppeling is als optie verkrijgbaar. Bij de 1,2-liter basismotor met 84 pk moet je het echter met vijf versnellingen zien te redden.
Goed, tijd om te gaan rijden! Deze auto is nog voorzien van een conventionele handrem, wat een zegen! De bediening van de koppeling vergt geen bovenmatige krachtsinspanning. De schakelwegen zijn niet bepaald kort, maar de pook laat zich wel nauwkeurig door de versnellingen loodsen. Wat wel opvalt, is de grote terugval in toeren bij het opschakelen van de tweede naar de derde versnelling, maar dat zien we bij meer auto’s sinds de invoering van de WLTP-testcyclus.
Aan de onderstelafstelling verandert vermoedelijk niet veel meer: aan de straffe kant, maar niet te hard, een goede balans. Ook de besturing geeft geen reden tot klagen. Het stuur laat zich licht bedienen en biedt toch genoeg precisie. Bij Hyundai weten ze vandaag de dag echt wel hoe ze lekker rijdende auto’s moeten bouwen.
DIGITAAL INSTRUMENTARIUM
Langzamerhand doet het digitale instrumentarium ook steeds meer zijn intrede in het B-segment. Bepaald niet de norm in dit segment is echter de displaydiameter van 10,25 inch, waarbij er naast het display een paar knoppen zijn geplaatst. Het is dus niet uitsluitend een touchscreen. Een leuke gadget: de verzameling ‘rustgevende’ geluiden die kunnen worden afgespeeld, van het ruisen van de zee tot het gedruppel van de regen en het gestamp van sneeuw schoenen.
Gelukkig hebben de Koreanen deze auto niet al te veel elektronische spielerei meegegeven. Net als voorheen wordt de i20 gebouwd in Turkije. De standaarduitrusting is weliswaar flink uitgebreid en de auto heeft zeker aan volwassenheid gewonnen, maar de verwachting is toch dat de prijzen niet al te veel zullen stijgen. En dat is goed nieuws, want Hyundai heeft een auto neergezet die wat betreft onderstel, besturing, zitpositie en bediening op gelijke hoogte komt met auto’s als de Opel Corsa en de Volkswagen Polo.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Fijne besturing en transmissie
- +Plezierig onderstel
- -Handgreep portieren zit ver weg
- -Terugval toeren van tweede naar derde versnelling
PRIVATE LEASE Hyundai i20
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i20 1.2 MPI Comfort AdaptiveCruise/Trekhaak/Apple/AndroidAuto
- 2022
- 43.044 km

Hyundai i20 1.2 MPI Comfort Handgeschakeld / Navigatie via Apple Carplay of Android Auto / Airco / Cruise control / Achteruitrijcamera / Parkeersensoren achter / Lichtmetalen wielen 16“ /
- 2023
- 10.428 km

Hyundai i20 1.2i-Comfort .Stoelverw! Rijklaarprijs incl 12MND BOVAG garantie
- 2021
- 45.833 km