Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021) #4

autoreview

Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

Signalement

Uitvoeringi20 1.0 T-GDI Premium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst29.056 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyundai i20 48v mild hybride

  • 14 km

Vorig jaar november de stap gemaakt na de hyundai dealer om eens te gaan kijken naar de nieuwe i20.

Ik was te vreden met mijn huidige i10 comfort (2016) deze was reeds 3 jaar in bezit zonder problemen, op of aanmerken. Maar werd voor mij in de koffer ruimte iets aan de kleine kant en ik miste soms wat meer vermogen.

Ik had op de socials veel auto's test video's gekeken van de i20 waar van de meeste positief over kwamen over de 1.0 48v mild hybrid.

Na een gesprek met de verkoper eens proef gaan rijden (met een 1.2 comfort smart). De eerste km kwam de i20 wat nerveus over door de rij hulp systemen die de auto heeft maar daar was ik aan het eind van de rit al wat aan gewend. Terug van de rit gegaan voor de premium ook omdat hier de 1.0 48v werd geadviseerd en het kwa rijden niet veel uit zou maken (alleen wat meer pk's)

Na bijna 5 maande mocht ik de wagen in maart 2021 afhalen een mooi moment het doek ging er af en was blij met mijn keuze. Alleen viel mij gelijk de sluitnaden van de achter bumper op. Deze zaten niet mooi met de zij schermen omdat ik niet meteen klagend wilden over komen dacht ik dat kan ik met een beurt wel aan geven.

De i20 rijd fijn echt een comfortabel interieur met fijne stoelen. Aan de rij assistent heb ik echt even aan moeten wennen maar o wat is het fijn dat het er op zit. Dit Werk goed en houd de auto netjes tussen de lijnen en rijd bijna autonoom. Alleen kan je beter je handen aan het stuur houden want op een spitsstrook (bv tussen urmond en echt) stuurt die je zomaar de afrit af of de middelste rij baan op bij de op rit.

De eerste weken deed het hybride het nog (zeilen). Ik rij meer als 50km PD en laat hem lang in de versnelling uitrollen (om bij te laden). Maar toch is de hybride batterij nooit vol genoeg om te zeilen/start en stop.

Ook ondervind ik een probleem met starten in en helling. Om deze te starten moet het koppeling en rem pedaal in gedrukt zijn en de schakel pook in neutraal staan. In een helling haakt de pook in de versnelling en moet die er met kracht uit worden getrokken.

Het weer werd inmiddels warmer weer en mij viel op dat de bumper hoeken boven de koplampen en onder de motorkap om hoog.

Na 2 maanden en bijna 4000km een afspraak gemaakt bij de dealer voor alle bovenstaande punten.
1. Hybride systeem
2. Bumper voor en achter stellen
3. De pook bij het starten
De zelfde middag kon ik de auto halen en zag meteen dat de voorbumper goed bij was gesteld. Maar de achter bumper zat het zelfde dit zou zo horen en als ik niet te vreden was moest ik maar naar de andere vestiging waar ze de trekhaak gemonteerd hadden zei hij ijskoud. Het hybride systeem was storing vrij werd mij verteld. Het leek er op dat mijn klacht niet serieus werd genomen door de goede man want over storingen had ik het niet gehad maar het hybride systeem doet niet wat word beloofd. Voor de pook zou ik hem beter bij parkeren in de neutraal laten staan en maar de handrem aan trekken.

Afspraak gemaakt bij de ander vestiging (van de zelfde dealer groep). Waar de auto nog voor de zelfde punten 2keer terug is geweest. En on verichter zaken naar huis. Daar hebben ze alleen die 2 keer de accu's opgeladen en naar updates gezocht. Waar na het hybride systeem het 3 dagen normaal deed met zeilen en vervolgens weer niet meer.

Van hyundai Nederland werd ik naar de dealer gestuurd en de dealer zegt niets te kunnen doen als hyundai niet met updates komt. Van het kastje naar de muur zeg maar.

Inmiddels heeft de i20 13.000km gereden en is het bijna tijd voor zijn eerste beurt (15.000km). De auto blijft dan 2 dagen bij de dealer die kijkt dan nogmaals naar de 3 pijn punten en voor eventuele oplossingen.

De eerste beurt

  • 15.076 km

16 en 17-12-2021 mocht ik mijn hyundai bij de dealer laten. Hier werden de problemen beoordeeld die ik onder vind icm de 15.000 beurt. Wat betreft de beurt zijn alle vloeistoffen gecontroleerd en/of afgevuld, De olie ververst en olie filter vervangen en het multimedia systeem geupdate. Ook zit er weer een pasje bij voor een jaar pechhulp.

De prijs van de beurt was 223,-euro.

Wat mij op viel na de update van het multimedia systeem is dat de iconen in het hoofd menu anders zijn vorm gegeven, in het donkere modus van het hoofd menu is de klok verplaats en staat op de plek waar de klok stond nu de radio zender en er onder een vreselijk irritant en afleidende bewegend balkje. Het lijkt meer op een denk balkje zo als je vroeger bij Windows het rondje had. Gelukkig kan het scherm ook uit (op zwart) zodat ik alleen de klok zie.

De man bij Welling die problemen met het hybride systeem,schakelpook en sluitnaden op zou pakken wilde de lijnen kort houden alleen heb ik deze persoon alleen telefonisch gesproken om de afspraak temaken. Bij het brengen en halen van de wagen heb ik hem niet gezien. Hij zou mij erna zijn bevindingen laten weten, Ook hier heb ik hem de dagen erna niet meer over gehoord. Een kleine moeite zou je zeggen even een telefoon met de bevindingen en vervolg stappen laten weten. Hopelijk neemt hij na de feestdagen contact op met meteen een plan de campagne.

Gelukkig was de leen auto (hyundai i10 automaat) wel gratis. Hier mee zijn de problemen wel helaas nog niet opgelost, waar ik al vanaf de wagen 2 maanden oud was al terug ben aan gaan. Dit zal hier door ook mijn laatste hyundai zijn. De service en after sales is echt slecht hier.

update

  • 20.000 km

De auto heeft de 20.000km aangetikt ik vind het tijd voor een kleine update.

Sinds een aantal weken houd ik mijn tankbeurten hier bij. Hier zie je dat de auto ongeveer 1 op 18,5 rijd. Ik denk als de systemen (o.a. t zeilen) zouden werken makkelijk 1 op 20 gehaald kan worden.

Rijden doet de auto uiteraard nog goed . Op drempels hoor ik soms al wat licht geluid (verwaarloosbaar)van het onderstel. Wel krijg ik vaker meldingen van de veiligheids systemen. Zo had ik een keer zonder verkeer voor of naast me bots waarschuwing (lichte noodrem ingreep) op de snel weg. Ook bij lichte regen is er een aantal keer voor gekomen dat de auto de afstands rader automatisch uitschakelde en het als storing in het cockpit display aangaf. Soms voor 5 of 10 min en dan verdwijnt de storing weer.

Waar ik nog steeds niet over te spreken ben is de houding van hyundai Nederland en de dealer (Welling) m.b.t de eerder genoemde zaken. Met een iets slecht sluit naadje zou ik nog wel kunnen leven. Maar dat het hybride systeem/zeilen (start en stop systeem) op een nieuwe auto bijna niet werkt kan echt niet. Vooral dat dit in video's van o.a autoweek ,insta autovlog ect. voorbij komt. Ik denk dat dit een beetje slechte marketing of zelfs misleiding is van Hyundai Nederland. Omdat meerdere auto's dit probleem hebben word dit ook gezien als een product eigenschap. Dat geld ook voor het eerder genoemde probleem van de schakelpook (klemmen) bij het starten.

Wel ben ik benieuwd hoe de bayon en kona rijders dit ervaren waar de zelfde aandrijflijn in zit. Helaas heb ik daar nog geen reviews over gezien.

Update 30-3-2022,

Op 14 maart heb ik de auto weg gebracht voor een poetsbeurt exterieur 2.0. Ze hebben de wagen 1 stap gepolijst en de kenotek camiq coating aan gebracht. Deze is goed voor 3 jaar. Ik zal ook hier later op terug komen hoe deze houd. Wel mag er aleen h neutrale shampoo worden gebruikt met deze coating, maar deze h neutrale shampoo gebruikte ik ook voor de coating. Ook hebben ze de 48v plaatjes van de spatborden en hyundai i20 letters van de achterklep verwijderd. Dit ziet na mijn mening net iets strakker uit.

Na lang aan dringen heeft de dealer de 12v accu vervangen op 16-3-2022 m.b.t het start&stop (zeilen). Deze dag zijn we ook meteen van zuid Limburg naar Vlissingen gereden hier merkte ik in eerste instantie dat de auto slechter starte dan voor heen. Dus gekeken wat voor een accu ik er in heb gekregen.

Voorheen had ik een 45ah 410a accu er in.

Nu hadden ze een 44ah 360a accu er in gezet 50a lichter dus.

Maar gek genoeg begon de auto wel te zeilen (na ongeveer 300km te hebben bij geladen) met de nieuwe accu.

Tot op heden 30-3-2022 start de auto als voorheen en werkt het start&stop (zijl functie) beter als voor heen (even afkloppen). Ook met radio en kachel/airco aan.

Ik hoop dat ik andere I20 rijders met dit probleem geholpen zijn met deze informatie.

Ik zal na de 30.000 beurt nog een update plaatsen.

30.000KM beurt

  • 29.056 km

Het was alweer tijd voor de 30.000km beurt. Omdat we begin dit jaar een (kleine 870kg ) caravan hebben gekocht en de auto al door zakt met de fietsen achterop meteen hulpveren laten monteren.

Omdat ik niet tevreden was over de dealer waar ik de auto vandaan heb ben ik naar een andere dealer geweest

De beurt inclusief klein materiaal was 222.31 ( O.A. Rem olie, Moter olie zijn vervangen en ruitenwisser vloeistof bij gevuld)
Hier bij is ook weer de navigatie geüpdatet.

De hulpveren waren 269,- inclusief montage. Rij comfort is er nog steeds, ik vind hem zelf beter op drempels. Wel vald op dat de auto een paar cm hoger staat.

Ook heb ik de matten set laten vervang omdat de bestuurders mat zichtbare slijtage had. Deze waren 28,91,-

Nu de ervaringen afgelopen 15.000km

Geruime tijd (vanaf 24.000km)viel mij op dat de motor wat meer geluid maakte eerst bij koude moter en de laatste tijd ook bij warm. Het geluid was meer een loop rol en ging met de toeren van de moter mee. Hier voor ben ik terug geweest naar de dealer waar de auto vandaan komt. Deze bevestigde dat dit beginnende slijtage van de ketting spanner is. Hij zei dat dit pas onder garantie vervangen kon worden als dit een groter probleem (geluid harder)werd. De dealer waar ik de beurt heb laten doen wilde er ook nog niet aan. Zelf vind ik dit weer een min punt/slechte eigenschap van de auto dat de ketting voor de 30.000km hoorbaar word.

Weekje weg met de auto en caravan +/- 230km van Limburg naar den haag. De auto trok de caravan en slingerde niet. maar daar moet ik het ook bij laten constant 90/100 gereden maar met inhalen van vrachtwagens moest k m met moeite op de 100km houden. De auto mag 1110 kg trekken daar zat ik nog niet aan. De koelvloeistof temperatuur heeft de hele weg voor de 90graden gestaan. Bij aankomst bleek buiten de auto er toch wel veel hitte en geur van de motor te komen (Dit was zeker weten geen koppeling geur). Bij thuis komst het zelfde liedje. Koelvloeistof niveau stond warm op minimum. Na een uur weer op maximaal.

Omdat ik al in gedachte had dat het verdere moeilijk zou worden voor de Hyundai met caravan had ik wel in gedachte op al vast naar een andere auto te kijken maar wel gebruikt CX5 of een Kuga. De laatste is het dan geworden een 4 jaar oude Ford Kuga ST line met 150PK.

Nu kan ik wel wat plus en minpunten geven over de Hyundai in 30.000km

+ Led koplampen
+ Multimedia systeem
+ Uitstraling van het model auto
+ Rijhulp systemen

+/-Verbruik, ongeveer 1 op 18 (met het mild hybride systeem had ik de auto zuiniger verwacht)

- Afwerking buiten kant sluitnaden achterbumper
- Kwaliteit m.b.t. start stop en genoemde ketting geluid
- Slechte aftersales van Hyundai
- Lane assist te aanwezig, vaak correcties op rechte weg en piepjes en melding "handen aan het stuur" houden.
- Instellingen veiligheids systemen resseten zich bij het uitschakelen van de auto

P.s.
Zo dra ik wat meer ervaring met de kuga heb zal ik over een aantal maanden hier ook een review van bij gaan houden

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Hyundai i20

DirectLease
Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion (5D/5H)
€ 359
 
Leaseplan
Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort (5D/6H)
€ 404
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens