Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • i20

Test: Hyundai i20

Geen adempauze

17
Hyundai i20
Roy Kleijwegt
  • Roy Kleijwegt
  • Autotest
30 april 2021 om 08:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 6 2021
AutoWeek 6 2021

Je leest het in AutoWeek 6 2021

De Koreanen zetten hun opmars door. Ook al doet Hyundai het in Nederland niet zo goed als concerngenoot Kia, het merk is zeker niet minder ambitieus. Zo is daar een gloednieuwe i20, die qua techniek niet onderdoet voor merken met meer historie.

Hoewel Hyundai furore maakt met elektrische modellen als de Kona en er een compleet nieuwe elektrische Ioniq-lijn in de startblokken staat, wil dat allerminst zeggen dat het merk het bestaande deel van zijn portfolio negeert. Waar sommige automerken hun strategie wijzigen door bepaalde modelreeksen te schrappen, doen de Koreanen dat anders. Ze houden in stand wat er al is en de rest komt daar gewoon bij. Neem het A-segment. De Europese merken gaan ermee stoppen, terwijl het Hyundai-concern gewoon de Kia Picanto en Hyundai i10 blijft voeren. En dat zijn dan ook niet geheel toevallig de topauto’s binnen hun segment. Een klasse hoger zit Hyundai ook bepaald niet stil. Het B-segment is natuurlijk wel even van een ander niveau en met modellen van zo’n beetje elke grote speler is het geen arena waarin Zuid-Korea tot op heden bij de top hoorde. De i20 was evengoed een fikse verbetering ten opzichte van de fletse Getz en vooral de tweede generatie i20 was een grote stap voorwaarts. Met concurrenten als de Volkswagen Polo, Renault Clio, Opel Corsa, Ford Fiesta en Peugeot 208 is dit echter geen speelveld waarin je simpel naar de koppositie wandelt. De verkoopaantallen zijn hier evenwel zo hoog dat het loont om een sterke speler in te zetten. Daarom is er al na zes jaar een gloednieuwe derde modelreeks. Dat is relatief snel en het geeft aan dat ze in Seoul allerminst een adempauze inlassen om zich te concentreren op de huidige elektrische wedloop.

 

Ronduit blits

Laten we beginnen met een blik op de nieuwe Hyundai. In de hogere segmenten laat het merk al langer met gedurfde ontwerpen zien dat het lef heeft, maar in deze klasse hebben we die branie nog niet eerder gezien. Een Europees designcentrum en aangekocht tekentalent resulteren in een hatchback die er ronduit blits uitziet. De achterkant is wellicht niet heel tijdloos, maar het geheel vinden wij zeker geslaagd. De i20 is ook zichtbaar gegroeid. Hij is niet alleen breder dan zijn voorganger, maar ook lager. De kofferbak werd ook groter, maar gek genoeg niet in de versie die wij hebben, waarover straks meer. We kijken eerst even op de achterbank, waar het prima is vol te houden. Er is een opvallende trend in het B-segment, waarbij de auto’s juist krapper lijken te worden en daardoor minder inzetbaar als familieauto. De i20 duikt in dat gat door met zijn langere wielbasis volwassenen een zeer bruikbare achterbank te bieden. Als we voorin gaan zitten, valt ons oog direct op een bijzonder moderne cockpit. Het grote multimediascherm is de absolute blikvanger. Het is snel en uitgebreid en het werkt prettig dankzij fijne shortcuts. Vanaf de Comfort Smart-uitvoering is dit scherm standaard; wij rijden de luxe Premium-uitvoering die daar nog wat dingen aan toevoegt, zoals een mooi Bose-systeem, stoel- en stuurverwarming en adaptieve cruisecontrol. Daarbij heeft de i20 een waslijst aan veiligheidsopties aan boord, van dodehoekdetectie en autobrake tot lanekeeping en automatisch grootlicht. In dit segment zijn dat zaken die we steeds vaker zien, maar die zeker nog geen vanzelfsprekendheid zijn. De ergonomie van de i20 is prettig, omdat niet alle functies in het touchscreen zijn verborgen. Er zijn gelukkig ook nog ‘gewone’ knoppen, om snel functies als stoelverwarming of klimaatregeling te kunnen instellen. Zonder meer is de Koreaan een prima uitgeruste auto, terwijl hij bovendien in vergelijking met de concurrentie niet duur is. Het is het materiaalgebruik in het interieur dat het meest tegenvalt, want ook al ziet het er allemaal gelikt en modern uit, het is wel vrij veel harde kunststof wat de klok slaat.

 

Nieuwe driecilinder

Dan eens kijken naar de aandrijving, want daarover is bij de Hyundai wel wat interessants te vertellen. De i20 heeft namelijk een nieuwe 1.0-driecilinder en die fungeert als mild-hybrid met startdynamo, zeilmodus en een extra accu om net even dat beetje elektro-boost te geven. Die extra accu ligt onder de bodem van de kofferbak, wat verklaart waarom de bagageruimte van de i20 niet buitensporig groot is. De aandrijflijn is gekoppeld aan een nieuwe automaat, een zeventraps transmissie met dubbele koppeling. Dit geheel werkt zeer soepel en zacht samen. De motor is opvallend trillingvrij voor een driecilinder, maar wat vooral indruk maakt, is de soepele manier waarop deze aan- en uitschakelt op snelheid. Als je je toerenteller niet in de gaten houdt, merk je het soms niet eens. Hetzelfde geldt voor de schakelacties van de bak. Het is niet de snelste in zijn soort, maar het gaat wel vloeiend en comfortabel. Dat past bij de rest van de auto, want de nieuwe i20 is erg zacht. Soms tegen het weke aan bij flinke oneffenheden, maar de wegen in ons land zijn gelukkig vrij goed. Omdat de Hyundai ook nog eens erg stil is, kun je spreken van een rustgevende auto, die je op geen enkele manier opjaagt. Spannend wordt het door de afstandelijke besturing en het zachte onderstel nooit, maar de i20 is door zijn souplesse en stilte stukken volwassener dan zijn voorgangers.

Oordeel

4 sterren

Nieuwkomer i20 overlaadt zijn berijder desgewenst met luxe voor een redelijke prijs en biedt in dit segment behoorlijk wat ruimte. Het onderstel is zó comfortabel dat de auto iets te week is, maar de stille en soepele mild-hybrid aandrijflijn is heel goed. Een indrukwekkend multimediasysteem vormt de kers op de taart bij deze Koreaan.

Signalement

Merk Hyundai
Model i20 1.0 T-GDI Premium
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 27.407

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 171 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.040 mm / 1.775 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.090 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.110 kg / 450 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,4s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 118 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai i20
    Hyundai Hyundai i20 Nieuwe auto's

    PRIVATE LEASE Hyundai i20

    INFO
    Auto.nl
    Auto.nl
    Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion (5D/5H)
    € 305
    Stel samen ▸
    ALMN
    ALMN
    Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion (5D/5H)
    € 309
    Stel samen ▸
    ANWB
    ANWB
    Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion (5D/5H)
    € 344
    Stel samen ▸
    Athlon
    Athlon
    Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort (5D/6H)
    € 374
    Stel samen ▸
    Hyundai
    Hyundai
    Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion (5D/5H)
    € 310
     
    DirectLease
    DirectLease
    Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion (5D/5H)
    € 319
     
    Leaseplan
    Leaseplan
    Hyundai i20 1.2 MPI Comfort (5D/5H)
    € 334
     
    Hyundai i20 in de Private Lease Vergelijker

    Uitgelicht aanbod

      Hyundai i20 N 1.6 T-GDI 204 PK I20N

      Hyundai i20 N 1.6 T-GDI 204 PK I20N

      • 2021
      • 8.743 km

      € 34.900

      Hyundai i20 1.0 T-GDI - MHEV Comfort Smart | Apple-/Android Carplay | Camera | Dodehoek det. | Nav.

      Hyundai i20 1.0 T-GDI - MHEV Comfort Smart | Apple-/Android Carplay | Camera | Dodehoek det. | Nav.

      • 2021
      • 4.916 km

      € 21.950

      Hyundai i20 1.0 T-GDI MHEV AUTOMAAT Airco, Bluetooth

      Hyundai i20 1.0 T-GDI MHEV AUTOMAAT Airco, Bluetooth

      • 2021
      • 10.564 km

      € 20.950

    Meer Hyundai i20 occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Hyundai i20

      65
      • 12 december 2021

    Lezersreacties (17) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Hyundai i20 specificaties
    • Hyundai i20 occasions
    • Hyundai i20 video's
    Advies en informatie
    • Hyundai i20 tests
    • Hyundai i20 gebruikersreviews
    • Hyundai i20 index
    PREMIUM
    Hyundai i20 automaat vs. handbak - Dubbeltest

    Hyundai i20 automaat vs. handbak - Dubbeltest

    Het aandeel auto’s met automatische transmissie stijgt elk jaar en gezien de snelheid van moderne...

    Lees meer

    Gerelateerde reviews

    • Gebruikersreview
      Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

      Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

      11
      • 16 november 2021
    • Gebruikersreview
      Hyundai i20 1.0 T-GDI N Line (2021)

      Hyundai i20 1.0 T-GDI N Line (2021)

      4
      • 6 november 2021
    • Gebruikersreview
      Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

      Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

      35
      • 6 november 2021
    • Gebruikersreview
      Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort (2021)

      Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort (2021)

      • 20 augustus 2021
    • Gebruikersreview
      Hyundai i20 1.2 LP i-Drive Cool (2016)

      Hyundai i20 1.2 LP i-Drive Cool (2016)

      • 9 juli 2021
    • Gebruikersreview
      Hyundai i20 (2018)

      Hyundai i20 (2018)

      3
      • 2 juli 2021
    • Gebruikersreview
      Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

      Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2021)

      10
      • 28 mei 2021
    meer reviews
    Afscheid duurtest - Hyundai i20

    Afscheid duurtest - Hyundai i20

    35

    De duurtest met de Hyundai i20 zit erop en bij het opmaken van de balans vragen we ons vooral...

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Nieuws
      Global NCAP uit kritiek op Hyundai en Toyota om crashresultaten

      Global NCAP uit kritiek op Hyundai en Toyota...

      29
      • 12 april 2022
    • Reportage
      Hyundai heeft beste multimedia in compacte klasse

      Hyundai heeft beste multimedia in compacte...

      76
      • 8 januari 2022
    • Afscheid duurtest - Hyundai i20

      Afscheid duurtest - Hyundai i20

      35
      • 27 oktober 2021
    • PREMIUM
      Hyundai i20 automaat vs. handbak - Dubbeltest

      Hyundai i20 automaat vs. handbak - Dubbeltest

      • 28 september 2021
    • Hyundai i20 - Achteruitkijkspiegel

      Hyundai i20 - Achteruitkijkspiegel

      7
      • 11 september 2021
    • PREMIUM
      Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

      Mazda 2 - Hyundai i20 - Dubbeltest

      • 7 september 2021
    • Nieuws
      Hyundai i20 nu ook als N-Line te bestellen

      Hyundai i20 nu ook als N-Line te bestellen

      14
      • 2 augustus 2021
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

      Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

      71
      • 22 mei 2022
    • Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met die elektrische sedans'

      Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met...

      26
      • 14 mei 2022
    • Nieuws
      'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

      'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

      • 13 mei 2022
    • Achtergrond
      Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

      Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

      24
      • 11 mei 2022
    • Nieuws
      'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

      'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

      21
      • 3 mei 2022
    • Nieuws
      Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

      Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

      15
      • 26 april 2022
    • Nieuws
      Elektrische Hyundai Ioniq 6 betrapt

      Elektrische Hyundai Ioniq 6 betrapt

      20
      • 22 april 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden