Hyundai i10 - Opel Karl - Skoda Citigo

Frisse kleintjes

AutoWeek 8 Magazine Multitest Triotest Hyundai Ope
AutoWeek 8 2017
AutoWeek 8 2017

Je leest het in AutoWeek 8 2017

Op het automobiele basisniveau geven de fabrikanten elkaar maar weinig toe. In de strijd om de gunst van de consument hebben Hyundai en Skoda hun instappers i10 en Citigo onlangs een update gegeven. Is dat genoeg om de verse Opel Karl van repliek te dienen?

Het A-segment, de klasse van de meest compacte auto's, heeft de afgelopen tien jaar een serieuze ontwikkeling doorgemaakt. Jarenlang waren de kleine instapmodellen het ondergeschoven kind van de automarkt; menig fabrikant zag er geen brood in, of onderkende niet de noodzaak om er flink in te investeren. Dat beeld is inmiddels helemaal veranderd, niet in de laatste plaats door de financiële crisis, waardoor bij veel consumenten de hand op de knip ging. Elk serieus volumemerk probeert van die markt een deel binnen te halen. En dat lukt niet meer met achteloos in elkaar geschroefde techniek, een afwerking met inferieure plastics en een karige uitrusting, waarbij de aanwezigheid van een wettelijk verplicht mistachterlicht al als een verkoopargument wordt aangehaald. Als resultaat van een ware wapenwedloop is het A-segment volwassen geworden. Het heeft geleid tot alleszins fatsoenlijk rijdende auto's, met opties waarmee je voor de dag kunt komen. Van een verwarmbaar stuurwiel of een multimediasysteem dat de functies van je telefoon overneemt, kijkt inmiddels niemand meer op in een 'boodschappenkarretje'.

Recentelijk zijn er door Hyundai en Skoda een paar updates doorgevoerd bij respectievelijk de i10 en de Citigo. Alle reden om die auto's eens naast elkaar te zetten. We doen dat bovendien in het gezelschap van de nog verse Opel Karl. Opel heeft twee jaar geleden met de compacte Karl het gat opgevuld dat de kleine Spark achterliet nadat concerngenoot Chevrolet van de markt vertrokken was en GM even geen kleine instapper meer had. Hoewel de Karl binnen het Opel-gamma compleet nieuw is, is de basis van de auto dat niet. In wezen is de in Korea gebouwde Opel Karl niets meer of minder dan een voor de Europese markt aangepaste variant van de meest recente Chevolet Spark, een model dat in bepaalde delen van de wereld nog steeds wordt verkocht. En waarom ook niet? Opel heeft er duidelijk zijn eigen saus overheen gegoten, zodat het er een sterke troef mee in handen heeft.

Het meest in het oog springende detail van de Hyundai i10 is de nieuwe grille, die meer golft. Die grille wordt het nieuwe familiegezicht van alle nieuwe Hyundai-modellen. Verder hebben de Zuid-Koreanen de vering en demping alsmede de besturing aangepast. Bovendien is de auto leverbaar met nieuwe veiligheidssystemen. Bij Skoda lijken ze welhaast continu bezig om de Citigo actueel te houden. Vorig jaar onderging de auto (in de slipstream van de opgewaardeerde Volkswagen Up) een kleine bijpuntsessie, waarbij de koplampen achterlichtunits zijn aangepast en er extra functionaliteit is toegevoegd in de vorm van smartphone-integratie in het dashboard en optionele regen- en lichtsensoren plus een airco. En daar blijft het niet bij; Skoda heeft aangekondigd dat begin maart op de Autosalon van Genève opnieuw een herziene versie zal worden gepresenteerd. De verschillen zijn een iets gewijzigd front (andere grille, bumper en koplampen) en een licht met de retoucheerkwast bestreken aanstaaninstrumentarium: minor details. Technisch blijft alles zoals het is bij de Citigo op deze pagina's.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum