Hyundai i10 1.25i – 2008 – 317.425 km – Klokje rond

Op naar de vier ton!

53 reacties

Video

Wat zou de verwachte levensduur zijn geweest van een auto als deze, met een nieuwprijs van tien mille? Een jaar of tien? Alleen al vanuit dat perspectief verdient de bijna zeventien jaar oude Hyundai i10 die Patrick Volders rijdt een diepe buiging. De teller is de drie ton gepasseerd, zonder noemenswaardige reparaties. Kan daar nog een ton bij?

Patrick was al eerder te gast

Misschien gaat er ergens een lichtje branden bij het zien van Patrick Volders. Klopt, in 2015 verscheen hij met zijn rode Fiat Panda 1.1 in Klokje rond. De Panda was op dat moment twaalf jaar oud en had 284.000 km op de klok. Tegen alle verwachtingen in stak keurmeester Joep Schuurman een duim op voor de dappere Italiaan. “Het was mijn bedoeling om bij vier ton nog eens contact op te nemen. Helaas is dat er niet van gekomen. Twee jaar later, bij kilometerstand 317.000, gaf de koppakking de geest. Samen met een paar andere zaken liep de rekening te hoog op en besloten we afscheid te nemen. Met pijn in het hart. Na al die jaren raak je toch gehecht aan zo’n auto. Mijn garagehouder in Boxmeer heeft het artikel nog altijd ingelijst in de werkplaats hangen.”

Van ex

De Hyundai i10 die Patrick nu rijdt, is officieel van zijn ex. Die heeft het Koreaantje destijds nieuw gekocht. “Onze verstandhouding is altijd goed gebleven en zij woont dicht in de buurt. Op die manier hebben we de Hyundai altijd gedeeld, samen met een buurvrouw.” De laatste jaren is Patrick de enige die er nog mee rijdt. “En onze kinderen. Mijn dochter is er nog met een paar vriendinnen mee naar Oostenrijk geweest. Zulke lange reizen maak ik er niet mee. Vrijwel alles is redelijk in de buurt en gemiddeld komen we uit op net geen 20.000 kilometer per jaar.”

Het is 2008 als de i10 de Atos opvolgt. Die is dan al tien jaar op de markt. De i10 is er eerst met een 1,1-liter viercilinder, iets later volgt de 1.25, een nieuwe motor die net zo zuinig is als de 1.1. Misschien wel de leukste is de 1,1-liter driecilinderdiesel, een commonrail met turbo, goed voor 75 pk. Die is in Nederland nooit geleverd, terwijl Fiat in dit segment wel de Panda met een 1.3 JTD aanbood.

“Wij vonden de i10 meteen al leuk en een belangrijke reden om juist voor die auto te kiezen, zijn de vier airbags en ABS. Veel luxe is er verder niet, ook geen airco dus, maar wel centrale vergrendeling en vier elektrische ramen. De prijs was scherp, ook dat telde mee. Verder is een auto eerst en vooral een gebruiksvoorwerp en hoeft hij niet groter te zijn dan strikt noodzakelijk.” Patrick heeft altijd al kleine auto’s gehad, vanwege de lage gebruikskosten. Met deze Hyundai komt hij alles bij elkaar zo rond de 22 cent per kilometer uit. “Op dit moment mankeren er een paar dingetjes aan, dat zal de keurmeester zeker opvallen. Het eerste echte defect kwam pas na ruim acht jaar. Toen was er iets met het ABS. De grootste reparatie tot nu toe was die van de koppeling. Dat is nog niet zo heel lang geleden gedaan.”

Geen roest

Tijd om de motorruimte en de onderkant onder de loep te nemen. Vandaag is Tim de Leeuw de techneut van dienst. Na de proefrit stapt hij met gemengde gevoelens uit. “In principe is dit een goed autootje, maar hij kan zijn kilometerstand en leeftijd niet verbloemen. Met name het stroef werkende gaspedaal irriteert en het niet werkende ABS is weliswaar geen afkeurpunt voor de apk, maar ik zou het zo snel mogelijk laten fiksen. Aan de andere kant: roest vinden we nergens.”

Ja, je leest het goed: voor de apk hoeft het ABS niet te functioneren als de auto in kwestie van voor bouwjaar 2018 is. Uiteraard staat het wel op het lijstje van Patrick, die het door zal geven aan zijn garagist. “Er zit ook nog een kabelbreuk in de achterklep, wat de reden is waarom het handremlampje blijft branden”, bekent Patrick. “De achterwisser doet het ook al een tijdje niet meer en de klep blijft niet meer openstaan. Ik kan ermee leven. Ik heb er zelfs al een lading mest in vervoerd. Bank plat, groot stuk plastic erin en volscheppen maar. Mijn fiets gaat ook regelmatig achterin.”

Ondertussen geeft Tim zijn slotpleidooi. De Hyundai is in zijn ogen niet reddeloos verloren, maar heeft wel aardig wat aandacht nodig. Patrick: “Dat gaat ook zeker gebeuren, want met deze auto hoop ik toch wel die vier ton aan te tikken, wat met de Fiat niet lukte. Als het zo ver is, meld ik mij!”

Eigenaar Hyundai i10

Naam Patrick Volders
Bouwjaar 1964
Woonplaats Boxmeer
Beroep Vrijwilliger op een zorgboerderij
Eerste auto Fiat Panda 750 L
Vorige auto Fiat Panda 1.1 Active Plus
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Minder windgeruis bij de deur.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Naar Wenen in Oostenrijk, een trip van mijn dochter met vrienden.”

Onderhoudshistorie

De i10 is in 2008 nieuw gekocht bij de Hyundai dealer in Boxmeer. Daar gebeurde tot en met 2017 het reguliere onderhoud. Vanaf 2018 is de Hyundai in onderhoud bij garage Pek-Siebers in Boxmeer. Elk kalenderjaar krijgt de auto afwisselend een grote en kleine beurt, met intervallen van ongeveer 20.000 km. Per jaar is er gemiddeld 20.000 km afgelegd. Vanaf 2016 gebeurde het volgende onderhoud buiten de reguliere onderhoudsbeurten en de apk:

  • 160.000 km: remblokken voor, zomer- en winterbandenset
  • 171.000 km: uitlaatdemper
  • 187.000 km: ankerplaten remmen, ABS uitlezen, oliedrukschakelaar, polijsten koplampen
  • 200.000 km: ABS-sensor
  • 222.000 km: stabilisatorstangverbinder, uitlaatdemper
  • 240.000 km: twee winterbanden, accu, polijsten koplampen
  • 280.000 km: remslang, remmen, stabilisatorstang, remmen voor, multiriem, twee banden
  • 300.000 km: koppelingskabel, remblokset, twee banden
  • 316.000 km: nieuwe koppeling

Wat mankeert er aan de Hyundai i10?

  • Auto is vies vanbinnen
  • Lak van de deurhendels laat los
  • Koplampen zijn behoorlijk verweerd
  • Auto trilt minimaal tijdens rijden
  • Motor tikt wat en is luidruchtig
  • ABS-lampje brandt, ABS werkt niet goed
  • Handremlampje blijft branden
  • Ruitenwisser linksvoor lijkt verkeerde afmeting. Rechtsvoor streept flink
  • Ruitenwisser achter werkt niet
  • Gordel linksvoor is iets gerafeld en de stop ontbreekt
  • Gaspedaal gaat stroef
  • Diverse rammeltjes en kraakjes vanuit het interieur
  • Veel speling op het schakelmechaniek
  • Stadslicht rechtsvoor brandt zwak
  • Gasveren van de achterklep werken niet meer
  • Remvloeistof is erg donker van kleur
  • Motorkantelsteun en draagarmrubbers vertonen droogtescheuren
  • Lamellen van de radiateur zijn beschadigd
  • Een van de koelwaterleidingen voorop de motor is behoorlijk verroest
  • Koelwaterreservoir is leeg

De mening van Carrec Technocenter

“Er mankeren een hoop kleine zaken aan die de rijbeleving negatief beïnvloeden. Met name het stroef gaan van het gaspedaal is bij rijden op lage snelheid bijzonder storend. Eenmaal op de snelweg rijdt de auto prima en voelt hij niet overmatig versleten of slecht aan. Vanwege de matige kwaliteit banden en het defecte ABS zie ik een veiligheidsrisico. Om deze reden krijgt de i10 geen duimpje van mij.”

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Hyundai
Model i10 1.25i DynamicVersion
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 9.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.248 cc
Maximaal vermogen 57 kW / 78 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 118 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.565 mm / 1.595 mm / 1.550 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 905 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 450 kg
Banden165/60R14Prijzen
Topsnelheid 164 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 119 g/km

PRIVATE LEASE Hyundai i10

Lease'm
Hyundai i10 1.0i Comfort
€ 329
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum