Honda Civic - Welkom duurtest: 'voorlopig uitverkocht, maar zo lekker is-ie'

Nieuwste Civic is prettige hybride

98 reacties

Video

Als je denkt dat alleen Ferrari’s en Rolls-Royces moeilijk te bemachtigen zijn, dan heb je het mis. We stellen je onze nieuwe Honda Civic duurtest-auto voor.

Laten we met het slechte nieuws beginnen: de Civic is voor Honda een groot succes geworden. Zo groot, dat de prijslijst vermeldt dat je hem niet kunt bestellen. Dat geldt niet alleen voor Nederland, ook in andere Europese landen is hij uitverkocht. Het is niet duidelijk wanneer de Civic weer te bestellen is, maar dat duurt nog wel even. Dat we hem in onze gelederen hebben is dus best bijzonder.

Een Civic e:HEV Advance

De jongste duurtester is een Civic e:HEV in Advance-uitvoering. Wat betreft motorisering is er niets te kiezen, het is altijd deze hybride aandrijflijn. We komen in een volgend verslag uitgebreider terug op die krachtbron, maar Honda zou Honda niet zijn als het de zaken niet nét even anders aanpakt dan andere merken. De Japanners zijn met een technologisch meesterwerk op de proppen gekomen. Het systeem van Honda bestaat uit een gloednieuwe 2,0-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 143 pk en 186 Nm. Maar in tegenstelling tot de meeste hybrides, draagt het vermogen van de verbrandingsmotor niet bij aan het totale systeemvermogen. Dat is namelijk precies gelijk aan dat van de elektromotor die de voorwielen aandrijft: 184 pk en 315 Nm. Die krijgt zijn energie weer van een tweede elektromotor die dienstdoet als generator. En deze elektromotor wordt op zijn beurt aangedreven door de 2-liter viercilinder.

De Advance is de derde en meest luxe variant. Je herkent hem vanbuiten aan het panoramadak en de 18-inch tweekleurige wielen. Aan de binnenkant onderscheidt de Advance zich met een fraai digitaal display en Bose-audio. Uiteraard zitten we op leer, desgewenst met de stoelverwarming aan.

Verbruik van 1 op 20 moet kunnen

Het komende halfjaar gaan we met deze rode Civic leuke dingen doen. Natuurlijk duiken we in de historie, want dit is immers al de elfde generatie Civic. Honda heeft in het ontwerp van het dashboard een subtiel eerbetoon gebracht aan eerste modellen. Het brede rooster met ventilatie doet denken aan de dashboards van jaren-80 Honda’s, die ook zo’n breed paneel hadden. Uiteraard mag de Civic het in een vergelijkende test opnemen tegen een concurrent en gaan we scherp letten op zijn verbruik. Want Honda belooft 1 op 20, en dat willen we dan wel eens zien!

Signalement

Merk Honda
Model Civic e:HEV Advance
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 42.045

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.993 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk
Maximaal koppel 315 Nm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.551 mm / 1.802 mm / 1.408 mm
Wielbasis 2.734 mm
Massa leeg 1.433 kg
Laadvermogen 497 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 600 kg
Banden235/40R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 114 g/km

PRIVATE LEASE Honda Civic

Lezersreacties (98) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.