Honda Civic e:HEV - Afscheid duurtest
Fijnste duurtester van 2023
77 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De fijnste duurtester van 2023 is terug naar de importeur. Daar werd hij met open armen ontvangen, want de nieuwe Honda Civic was na zijn introductie een jaar geleden zo populair dat de vraag het aanbod ver oversteeg. Het model werd zelfs uit de Europese prijslijst gehaald. Wij hebben gelukkig een half jaar kunnen genieten van misschien wel de beste C-segment-hatchback van dit moment, en dit exemplaar komt wellicht snel beschikbaar!
Een vergelijkende test tegen de Volkswagen Golf bevestigde de kwaliteiten van de nieuwste Civic. Met een score van maar liefst 38 punten versloeg hij de Duitse hatchback in de onderlinge vergelijking met drie punten. Scores hoger dan 35 punten komen sowieso maar weinig voor.
Unaniem enthousiast
Iedereen die tijdens zijn verblijf in onze Duurtestgarage met de auto reed, kwam dan ook razend enthousiast uit de rode Civic met de meest complete uitrusting: het is een Advance. Dat enthousiasme werd dan niet zozeer veroorzaakt door de riante aankleding, maar wel door de voortreffelijke rijeigenschappen. Het enige minpuntje is het wat rumoerige onderstel. Geluiden van buitenaf dringen flink door in het interieur. De dynamiek en de lichtvoetigheid, gekoppeld aan een verder hoge mate van comfort (op dat geluid na), de materialen in het interieur, maar vooral ook de directe respons van de hybride aandrijflijn, maken het feest compleet. En dat dan ook nog bij een keurig verbruik. Gemiddeld reden we 1 op 18,8. De directe respons op het gaspedaal maakt hem voor een hybride leuk om te rijden. De mate van regenereren met de flippers zorgt voor een extra portie plezier, want zo wordt afremmen zelfs leuk en in de Sport-stand doet hij een traditionele automaat met veel verzetten na.
De gouden tijden van de Civic liggen helaas alweer ver achter ons. De Honda met die naam maakte vooral in de jaren 80 en de vroege jaren 90 furore in Europa, in een tijd dat er vele varianten op het thema Civic waren. Die tijden brachten we eenmalig terug door diverse bonte afgeleide versies bij elkaar te brengen. De huidige generatie is een liftback, die in dat opzicht wat doet denken aan de Civic vijfdeurs hatchback die je in de periode van 1995 tot 2001 in ons land kon kopen. Zo’n vijfde deur is best praktisch, alleen is de hoofdruimte op de achterbank beperkt. Overigens is dit carrosserietype in het C-segment in Europa nooit aangeslagen. Het maakt de huidige Civic ook wel een wat vreemde eend in de bijt, wat natuurlijk wordt versterkt door het feit dat hij voorlopig niet in Europa leverbaar zal zijn. Toch zijn er in 2023 nog 81 Civics geregistreerd in Nederland. In het kader van de gouden jaren van Honda gingen we met de Civic naar het Britse Swindon, waar ooit vele Honda’s van de band liepen, maar waar nu geen auto meer wordt geproduceerd.
1 op 20,7 gehaald bij rit naar Duitsland
De hybride Civic levert 184 pk, heeft twee elektromotoren en een 2.0-viercilinder, die vaker dienstdoet als generator dan als directe aandrijving op de voorwielen. Bij de rollenbankmeting kwam de Civic uit op 180,9 pk en bleek de verbrandingsmotor mee te doen met de aandrijving. Het is afhankelijk van de omstandigheden of de 2.0-viercilinder, die zelf 178 pk levert (maar dat telt niet mee voor het systeemvermogen), dat doet. Bij de sprintmeting die een auto ondergaat bij tests van AutoWeek snoepten we drie tienden van de tijd van 0 naar 100 km/h die de fabriek opgeeft, waarmee de Civic minder dan acht seconden nodig heeft voor het bekende sprintje. Erg zuinig reden we tijdens een trip naar het Franse Metz, waarbij we op de heenweg 1 op 19,5 aan de pomp zagen. Bij een rit naar Midden-Duitsland zat er zelfs een keurig verbruik van 1 op 20,7 in.
Ook op het multimediasysteem valt weinig aan te merken, al is het ten opzichte van wat we bij de concurrenten tegenkomen niet zo mooi en is het vrij eenvoudig. Tevreden zijn we ook over de rijhulpsystemen, die op een goede manier ingrijpen en niet op een hinderlijke wijze op de voorgrond treden.
Nu zouden we de Civic alleen nog wat vaker moeten gaan zien, want dat betekent dat meer mensen van de auto kunnen gaan genieten.
Honda Civic in cijfers
Beginstand 9.104
Eindstand 24.835
Gereden kilometers 15.731
Getankte liters 837,58
Gemiddeld verbruik 5,3 l/100 km (1:18,8)
Brandstofkosten 1.658,05
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic e:HEV Advance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 47.845 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.993 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk |
Maximaal koppel | 315 Nm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.551 mm / 1.802 mm / 1.408 mm |
Wielbasis | 2.734 mm |
Massa leeg | 1.433 kg |
Laadvermogen | 497 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 600 kg |
Banden | 235/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 114 g/km |
Lezersreacties (77) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.