Honda Civic - Audi A3

De grauwe massa ontstegen

AutoWeek 17 2017
AutoWeek 17 2017
AutoWeek 17 2017

Je leest het in AutoWeek 17 2017

De Honda Civic is al tien generaties een vaste waarde in autoland, toch weerhoudt dat het merk er niet van om de paar jaar een compleet ander model met die naam neer te zetten. In zijn nieuwste gedaante is hij groter dan ooit, maar nog steeds geen grijze muis. Hoe verhoudt hij zich tot de Audi A3 Sportback?

De nieuwe carrosserie van de Honda Civic neigt naar die van een liftback, een vijfdeurs met een grote, schuin aflopende achterklep met een uitstekend kontje, maar van dat laatste is dan weer geen sprake. Van welke kant je hem ook bekijkt, hij oogt forser dan alle Civics die we sinds het begin van de jaren 70 hebben gekend. Hiermee lijkt Honda de auto een beetje tussen C- en D-segment te positioneren. Dat is geen gekke gedachte, want een nieuwe Accord zit voor Europa voorlopig niet in de pijplijn. In die zin heeft hij wel wat weg van de Skoda Octavia hatchback, ook zo'n auto die qua afmetingen tussen compacte middenklasse en gewone middenklasse invalt. Door Honda's prijsstelling en positionering hebben we als concurrent echter gekozen voor de Audi A3 Sportback, de vijfdeurs versie van Audi's hatchback. Het is een auto die qua prijsstelling bovenin zijn klasse opereert. Tegenover het voorlopige topmodel van de Civicreeks, een versie met 1,5-liter turbo viercilinder en traploze automatische transmissie met de Prestige-uitrusting, zetten we een A3 Sportback met de 150 pk sterke 1.4 TFSI, een automatische transmissie; een Sport met het S Line Edition-pakket.

Een jaar geleden is de Audi subtiel vernieuwd. Als model is de A3 al sinds eind 2012 op de markt. In 2016 volgende een opfrisbeurt met opties als de 'virtual cockpit', waarbij het instrumentarium volledig digitaal is. Ook deed een 1.0 driecilinder benzinemotor zijn intrede. Waar je bij Audi alleen al kunt kiezen uit vijf benzineversies, waarbij we de S3 en de RS3 buiten beschouwing laten, is de prijslijst van de Civic veel overzichtelijker. De basisversie doet het met een 1.0 driecilinder turbomotor met maar liefst 129 pk, de volgende stap is deze 182 pk sterke machine.

MEER RUIMTE

Dat Honda graag dingen op zijn eigen manier doet, zie je niet alleen aan het design, maar ook aan zaken als het van rechts naar links uitschuifbare afdekscherm van de bagageruimte. Iets wat we nog niet eerder zagen in een auto. Wat we wel missen ten opzichte van de laatste twee generaties Civic, is de opklapmogelijkheid van de zittingen achterin. De nieuwe is een stuk langer met een lengte van bijna 4,50 meter, maar niet heel veel praktischer. Toch biedt hij veel meer ruimte dan de C-segmentconcurrentie, 478 liter bagageruimte is heel netjes. Op de achterbank heb je veel beenruimte, al zorgt de schuin aflopende daklijn ervoor dat personen van meer dan 1,90 meter met de kruin tegen het dak zitten.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren