Test: Honda Civic (2006)
Mooie eend
De oorspronkelijke Honda Civic maakte furore als middeltje om ondanks de oliecrisis toch mobiel te blijven. Ruim drie decennia later moet zijn erfgenaam klanten gaan wegsnoepen bij Audi en BMW. Het kan verkeren.
De eerste Honda Civic had op geen beter moment geboren kunnen worden. Aan de vooravond van de oliecrisis, begin jaren zeventig, zag het kleine zuinige bolletje het levenslicht. Met name in de Verenigde Staten groeide het autootje uit tot de ultieme no-nonsense car. Maar kleine autootjes worden groot en nu, acht generaties Civic verder, staan we bij een auto die het op moet nemen tegen concurrenten in het C-segment, de compacte middenklasse dus. En dan nog vooral in de bovenste regionen van die groep, vertelt de importeur ons. Hij denkt daarbij aan auto's als de Audi A3 en de BMW 1-serie. Geen valse bescheidenheid, en de vraag die dan ook meteen op komt is wat Honda daarvoor meebrengt.
Het antwoord is na een eerste rondje om de auto al duidelijk. Het is deze auto die genomineerd had moeten zijn toen de jury van de Auto van het Jaar verkiezing zat te dubben tussen allerlei voortborduursels van oude modellen. Toegegeven, de Civic is ook maar een vijfdeurs hatchback met voorwielaandrijving, twee stoelen voorin en een achterbank. Maar alles daaromheen varieert tussen fris, vernieuwend en ronduit revolutionair. Het grappige aan de Civic is dat je bij de eerste aanblik denkt met een nieuwe auto te maken te hebben. Maar naarmate je er langer naar kijkt, komen allerlei associaties naar voren. De Alfa 146, de Daewoo Lanos, de Fiat Brava, de Alfa Brera, Seat Leon. Ze hebben er allemaal wat van weg. En die handgrepen in de achterportieren, die zijn toch gejat van de Alfa 156? Mis. Die zijn we eerder tegengekomen op de NSX, die in 1991 het levenslicht zag. Ook de handgrepen van de voorportieren zijn bijzonder vormgegeven. Het zijn mooie, stevige aluminium pijlen. Aan de voorkant valt de transparante snoet op, met veel glas en chroom. Ook aan de achterkant (plexi)glas over de volle breedte. En onderaan, geïntegreerd in de achterbumper, twee driehoekige openingen, waarvan er een de uitlaatpijp verhult. Weg met dat saaie, ontsierende pijpje. Diezelfde driehoekjes komen we overigens aan de voorkant opnieuw tegen in de vorm van de mistlampen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. In het geval van de Civic uit zich dat in het zicht naar achteren. Dat wordt erg storend belemmerd door de brede C-stijlen, maar ook door de halverwege de achterruit geïntegreerde achterspoiler. Al met al een vreemde eend in de bijt, maar wel een mooie. Dat de Civic een bijzondere verschijning is, wordt nog eens bevestigd door de mensen op straat. We trekken tijdens onze testkilometers meer aandacht dan we met menig exclusieve sportwagen deden. Een Fransman die als een kind in de snoepwinkel rond de auto loopt te dribbelen, complimenteert ons vol Mediterraan temperament met de prachtige auto die we hebben gebouwd. De man blijkt te denken dat wij van Honda zijn. We helpen hem maar gauw uit de droom.
Jeugdherinneringen
Het bijzonderst aan de nieuwe Civic is wellicht het dashboard. De generatie die nu de belangrijkste doelgroep is voor de Civic krijgt bij het zien van dit dashboard jeugdherinneringen aan series als Battlestar Galactica. Centraal geplaatst een grote toerenteller, in het hart daarvan een soort eilandje met het display van de boordcomputer. Een soort tweede dashboard is daar overheen gedrapeerd, en daarin gaat de digitale snelheidsmeter schuil. Hij is zo hoog mogelijk geplaatst, zodat je je blik niet van de weg hoeft te halen om te zien hoe hard het gaat; dit is de eerste stap naar het overhead display wat we kennen van onder meer BMW en Corvette. Over BMW gesproken; de iDrive is niet onopgemerkt gebleven. Deed Mercedes het kunstje eerder na in de S-Klasse, ook de Honda Civic heeft een iDrive-achtige knop op het dashboard. Het geheel is spookachtig blauw verlicht; je waant jezelf aan boord van een straaljager.
Blijft die illusie in stand als we gaan rijden? We proberen dat eerst uit in de gloednieuwe 1.8 benzine, een motor die 140 pk levert. Om het de auto niet te gemakkelijk te maken, duiken we het bergachtige achterland van de Côte d'Azur in. Mede dankzij de handgeschakelde zesbak weten we de motor steeds in het juiste toerengebied te houden, waardoor hij ook met steile hellingen weinig moeite heeft. Lui schakelen is er dan niet bij, maar de bak schakelt heerlijk soepel en trefzeker, waardoor we er geen enkel bezwaar tegen hebben veel van verzet te wisselen. Dit is absoluut een auto die vooral bedoeld is voor mensen die graag sportief rijden, en dat gevoel wordt nog versterkt door het onderstel. We denken op weg te zijn met een sportonderstel, maar navraag achteraf leert ons dat dit de standaard ophanging is. De Civic oogt nogal klein en gedrongen, maar dat blijkt optisch bedrog. Ook langere mensen kunnen een prima plek aan boord vinden, zowel voor- als achterin. En nu we toch bij de achterbank zijn beland; die heeft een heel slimme constructie, waardoor hij sneller en veelzijdiger kan worden weggeklapt dan bij andere auto's. Om die constructie mogelijk te maken, is de benzinetank verhuisd naar onder de voorstoelen. Mocht u er een onprettig gevoel bij krijgen dat u dan boven de brandstof zit, realiseert u zich dan dat u in andere auto's uw kinderen daar boven laat zitten.
Rumoerig
De tijd dat Honda's alleen met benzinemotoren werden geleverd, is gelukkig voorbij. Ook de Civic is leverbaar met die heerlijke diesel, die eerder van de Accord zo'n goede zakenauto maakte. Alleen de externe constructie van het blok is wat aangepast om hem in de Civic te passen. Het zal niemand verbazen dat ook de Civic met deze machine goed uit de verf komt. Wel is hij vrij rumoerig, we krijgen de indruk dat Honda de isolatie van het motorcompartiment bij de Civic wat verslonsd heeft; jammer. Ook is er, voor wie het allemaal niet zo snel hoeft, een 83 pk 1.4 benzinemotor, waar we overigens nog niet mee gereden hebben. Naast de standaard handgeschakelde zesbak komt er ook een zestrapsautomaat beschikbaar. Er zijn drie uitvoeringniveaus; Comfort, Sport en Executive. Alleen de 1.4 is er in een kale, naamloze uitvoering.
De officiële introductie van de Civic staat gepland voor 14 januari 2006, maar de dealers hebben de auto al medio december in de showroom staan. Honda Nederland verwacht het komend jaar 1.250 benzine- en 250 dieseluitvoeringen te verkopen. Voorlopig moeten we het met de vijfdeurs stellen, maar in december 2006 volgt de driedeurs uitvoering. Of en wanneer er een snelle Type R komt, is volgens de importeur nog niet bekend. Wel kunnen we in de toekomst een hybride Civic verwachten.