AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Honda Civic 1.4i 3d (1996)

Als de basis de baas is...

Honda Civic 1.4i 3d
De 1.4i is het goedkoopste model uit Honda's Civic-serie. Zijn 75 pk steken wat mager af bij zijn sterkere broertjes, maar de portemonnee blijft wel aardig gespaard. AutoWeek kijkt of dat nou afzien is, zo'n basis-Civic.

Al heel wat jaartjes blaast Honda met de Civic z'n partijtje mee in de klasse van de compacte auto's. Vijf jaar geleden vierde het merk de produktie van de tienmiljoenste Civic en ook al was dat populaire model toen ruim twintig jaar en vijf generaties oud, zo'n resultaat liegt er niet om.
Met de styling van de zesde generatie van de Civic heeft Honda zich wat minder extreem geprofileerd dan voorheen het geval was. Vooral de sedan volgt wat meer het modebeeld in die klas se. De driedeurs-versie is eigenlijk nog het snelst te herken nen. Niet alleen aan de neus met de immens grote koplampen, maar ook opzij valt hij op met zijn schuin geplaatste achter klep en het dakspoilertje.

Wat ronder
Dat de styling aan de achterkant wat ronder naar beneden moest aflopen, was een logisch gevolg van de vijf centimeter langere wielbasis. Zouden de ontwerpers hebben gekozen voor een zelfde lijn als van de oude Civic hatchback, dan had hij wel eens op een stationwagon kunnen lijken. Voor de in Japan gebouwde 3- en 4-deursversies maakt Honda gebruik van de bodemplaat van de 'Engelse' 5-deurs Civic. Dit niet alleen om de produktiekosten te drukken, maar bovendien om de maten in overeenstemming te brengen met wat de klanten in de compacte klasse verwachten.
Om concurrerend te zijn en te blijven moet natuurlijk ook de prijs goed zijn. Voor een bedrag van 27 mille ligt de Honda op hetzelfde niveau als de basisversies van z'n concurrenten.
We zijn over de Civic-motor best te spreken. Hij reageert vlot op commando's van het gaspedaal en maakt een beschaafd geluid. Bovendien is hij lekker zuinig: met een pittige rijstijl 1:13,5 bereiken is toch heel mooi. Ondanks de 75 pk bereikt de 1.4i heel aardige prestaties. In 13,3 seconden snelt hij naar de 100 km/h en wie het gaspedaal ingedrukt blijft houden, moet uiteindelijk met een vaart van 165 km/h over de (Duitse?) snelweg razen. Uit de cijfers voor de tussensprint van 80-120 km/h blijkt dat het met de souplesse wel beter kan: 15,3 seconden in 'vier' en 24,2 tellen in 'vijf'. Dat is toch wel erg lang.
Volgens Honda heeft de styling een positief effect op het windgeruis, terwijl de stijve carrosserie, speciale motor steunen en meer dempingsmateriaal het motor- en rijgeluid gunstig beïnvloeden. Toch klinkt de Civic nog stevig: bij 100 km/h is hij met 69 dB nog redelijk stil, maar 73,5 dB bij 120 is beslist rumoerig. Met name de banden vertalen de verschil lende wegoppervlakken nauwkeurig naar decibels in het inte rieur.
De achterpassagiers hebben voldoende zitcomfort. De vorige Civic schoot op dat punt tekort, maar in de huidige versie hebben de inzittenden geen reden tot klagen. Door de lage zitpositie in de Civic hebben de inzittenden behoorlijk wat hoofdruimte. Verder zijn de stoelen van de Civic goed. Ze bieden voldoende zijdelingse steun en hebben bovendien rugleu ningen die lang genoeg zijn voor langere mensen.

Behoorlijk kaal
Tegenwoordig zijn de Japanse basisversies behoorlijk kaal. Ook de Honda Civic is geen uitzondering op die regel. Maar hij heeft in ieder geval wel hoogteverstelling voor het stuur, een walk-in-systeem, een deelbare achterbank en een van binnenuit te openen benzineklepje en achterklep. Verder is de auto voorzien van een diefstalbeveiliging in de vorm van een start onderbreking via de contactsleutel. Een airbag ontbreekt. Wat hij ook niet heeft is stuurbekrachtiging. Dit is echter nauwe lijks een gemis. En zelfs bij het parkeren in kleine gaatjes valt het wel mee: echte spierballen heb je niet nodig, maar het vergt natuurlijk altijd extra inspanning.
Het rijden met de Civic is een aangenaam tijdverdrijf. Hij heeft een probleemloze wegligging. Lekker stabiel rechtuit en veilig in de bochten. Hij geeft je voldoende vertrouwen om hard de bochten in te gaan. Bij het insturen reageert hij direct en hij blijft lang neutraal. Resultaten van de geavan ceerde wielophanging met dubbele draagarmen.
Het schakelen gaat licht. Koppeling en remmen werken naar behoren en behoeven geen commentaar.
De Civic is uitgegroeid tot een volwaardige kleine middenklas ser die zich positief onderscheidt door wegligging, benzine verbruik en restwaarde.

Signalement

Merk Honda
Model Civic 1.4i
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.474

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.396 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 110 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.190 mm / 1.695 mm / 1.375 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 930 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 500 kg
Banden175/70HR13Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,3 s (fabrieksopgave: 13,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,3 s / 24,2 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 167 g/km