Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2006)
Groenblijver
Pas in 2004 kwam Honda met 'n praktisch bruikbare hybride: de vierdeurs Civic IMA. Nu al is er een nieuwe Civic Hybrid. Het aandrijfsysteem van Honda heet IMA, wat staat voor Integrated Motor Assist. Deze techniek is relatief eenvoudig en is voor de fabrikant gemakkelijk in een bestaand model in te bouwen. In het vliegwiel is een gecombineerde elektromotor en dynamo geïntegreerd. Honda's IMA is een 'milde' hybride: met een maximumvermogen van 20 pk en een koppel van 103 Nm werkt de elektromotor slechts in beperkte mate mee.
Het lijnenspel is helemaal van deze tijd, al is deze Civic behoudender is vorm-gegeven dan z'n hatchback-broer. Nu kun je denken dat het bij hybride-auto's niet zozeer om het uiterlijk, maar meer om de techniek gaat. Voor een lage lucht-weerstand heeft de Honda een schuine motorkap en een vlakke voorruit. Dit heeft een grote dode hoek tot gevolg. De voorruitstijl komt op de bestuurder af, wat het instappen niet makkelijk maakt.
Het eerste dat opvalt wanneer je instapt, is het futurisme van het dashboard. Oké, de Honda beschikt nog over een analoge toerenteller achter het stuur, maar daarmee heb je het wel gehad. Een etage hoger, net boven het stuurwiel, zitten de digitale meters voor snelheid, brandstofvoorraad en koelwatertemperatuur. Links van de toerenteller wordt de werking van het hybridesysteem weergegeven: de lading van de accu's en of er wordt bijgeladen of aangedreven. Cruise control en de basisinstelling van de audio-installatie zijn vanaf het stuur te bedienen. Op het naar de bestuurder toegebogen bovenste deel van de middenconsole zit het audiosysteem en de klimaatregeling.
Even bedenktijd
De Honda is een vijfzitter, maar bijzonder ruim is het achterin niet. Voorin is de ruimte veel groter en de zitpositie is prettig. Om te starten, moet je nog ouderwets de contactsleutel insteken en omdraaien. Op de middentunnel vinden we een traditionele keuzehendel, die zich als bij 'n conventionele automaat laat bedienen, maar het is feitelijk een CVT. Zodra je de rem loslaat, aarzelt de Honda-techniek even voordat er beweging in de auto komt. Uiteraard koop je 'm niet voor stoplichtsprints, maar je mag wel verwachten dat je lekker kunt meekomen met het verkeer; nou, dat kan 'ie. Toch merk je wel dat de respons op het gaspedaal in een hybride gewoon minder is dan bij een conventionele auto. De elektronica vraagt enige bedenktijd, maar wie 'n tijdje met een hybride onderweg is, went er aan.
De fabricage van de accupakketten trekt een redelijke wissel op het milieu. Dat hybride-auto's met verbruik en emissies wat moeten compenseren, spreekt voor zichzelf. Volgens de specificaties springt de Civic zuinig met benzine om. Honda claimt een gemiddeld verbruik van 4,6 liter euro95 per 100 kilometer, maar na onze testweek registreerden we een verbruik van 7,4 liter per 100 kilometer (1 op 13,5). Erg netjes, zeker wanneer je bedenkt dat z'n gewicht rond de 1.270 kg bedraagt. Het gaat hier gewoon om een volwassen middenklasser met alle bijbehorende ruimte, gebruiksgemak en comfort. Wij hebben de auto gewoon vlot door het verkeer gestuurd en genoten van alle energieverbruikende accessoires. Wie alles uitschakelt en zijn uiterste best doet, kan het nog zuiniger maken.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.339 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 167 Nm bij 4.600 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.545 mm / 1.750 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.268 kg |
Laadvermogen | 452 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,2 s (fabrieksopgave: 12,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,7s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.