Honda Accord 2.0i Comfort (2008)

Strak in het pak

Honda Accord 2.0i Comfort
Honda heeft de Accord een compleet nieuw maatkostuum aangemeten. Met z'n strakke lijnenspel past deze auto beter dan ooit tevoren bij de imagobewuste zakenrijder.
In de zakelijke middenklasse zijn er maar weinig dingen belangrijker dan uitstraling. Een mooie auto staat in dit wereldje praktisch gelijk aan een fraai zittend maatpak. De nieuwste aanwinst in dit segment is de compleet vernieuwde Honda Accord, volgens Honda een evolutie van het vorige model; de goede punten van die auto zijn overgenomen, terwijl aan de minpunten is gesleuteld.
Honda levert de 2,0-liter i-VTEC als basismotorisering voor de Accord. Die krachtbron levert 156 pk en een maximum koppel van 192 Nm bij 4.100 tpm. Hij beschikt over variabele kleppentiming en spreidt zijn kracht soepeltjes uit over een mooi breed toerengebied. De krachtbron lijkt zich continu aan te passen aan het rijgedrag van de bestuurder; geef veel gas en de motor laat maximaal z'n kracht lost, maar ga voorzichtiger om met het rechterpedaal en de aandacht verschuift voornamelijk naar trekkracht. Het voornaamste voordeel van deze technologie merk je wanneer je braaf luistert naar de schakelindicator in het tellerblok. De Accord wil dat je bij 50 km/h al overschakelt naar de zesde gang. Je zou verwachten dat de aandrijflijn dan gaat schokken en bokken bij zo'n snelheid, maar de i-VTEC-machine trekt zich er verrassend soepel doorheen. Natuurlijk, als je écht vermogen wilt aanspreken, zul je het prettig korte pookje naar een lager verzet moeten dirigeren, maar als je van 50 naar 120 km/h wilt optrekken in normaal stadsverkeer, geeft de motor in de Accord geen krimp. Erg indrukwekkend.
Goedmoedig
De nieuwe Accord is geen rasechte stuurauto. De maten van stuurbekrachtiging is weliswaar mooi gelijkmatig, maar in de rechtuitstand voelt de Accord was gevoelloos aan. Voor wie continu als een bezetene wil hoeken en klaverbladen wil ronden, kan dat een bezwaar zijn, maar wat ons betreft past dit gedrag juist heel mooi bij het hele karakter van de Honda. De Accord is namelijk een bijzonder goedmoedige auto. Dat voel je al wanneer je achter het stuur kruipt; Honda heeft zijn middenklasser voorzien van een stel uitstekende stoelen. Ze zijn lekker groot en zacht, maar bieden toch voldoende stevigheid. Vooral rug en schouders worden goed op hun plek gehouden.
Het veer- en rijgedrag is vooral afgestemd op comfort, maar toch stevig genoeg om niet zoekerig of zweverig te worden. Drempels neemt-ie met vertrouwen en de dempers filteren veel overbodig ongemak van het wegdek weg. Fijn is dat de auto toch scherp genoeg aanvoelt.
Bij het woord 'zakelijk' denken veel mensen vaak aan termen als 'saai', en bij 'saai' denk je al snel aan de kleur grijs. Welkom in het interieur van de Accord, waar je wordt getrakteerd op een zee aan grauwe en zwarte tinten. Vierdelig grijs, dus. Zittend op de bestuurdersstoel kijk je uit over een fraai vormgegeven, maar ingetogen gekleurd dashboard. We zien een strak dash, dat duidelijk is opgedeeld in een gedeelte voor de bestuurder een een segment voor de passagier. Hierbij valt op dat de knoppenzee uit de vorige Accord wat tot bedaren is gekomen.
Ook fijn: de materialen (zoals de zachte toplaag) zijn van een hoge kwaliteit en passen keurig in elkaar. Tot slot is de Accord vanbinnen een stuk ruimer dan zijn voorganger en is ook de zitpositie uitstekend voor elkaar.

Signalement

Merk Honda
Model Accord 2.0i Comfort
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.800

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.725 mm / 1.840 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.705 mm
Massa leeg 1.384 kg
Laadvermogen 551 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,6 s / 9,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,9 s / 12,6 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.