Ford Tourneo Connect (2014) - Test
MPV avant la lettre
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Het uiterlijk van Fords nieuwe ruimtewonder laat geen misverstanden bestaan over zijn komaf. De Tourneo Connect is dan ook gebaseerd op een bestelwagen. Dat betekent kleine compromissen op het gebied van verfijning, maar je krijgt wel héél veel waar voor je geld.
De Multi Purpose Vehicle begon zijn carrière als hoekige doos die gericht was op zo veel mogelijk interieurruimte. Denk maar aan de eerste generaties Renault Espace en Chrysler Voyager, die met een liniaal ontworpen leken. In de loop der jaren moesten ook MPV's echter een hip uiterlijk krijgen, waarbij de interieurruimte op het tweede plan kwam te staan, zoals bij de Ford S-Max. Nu heeft datzelfde merk de oorspronkelijke gedachte achter dit type auto weer opgepikt.
Zorg eerst voor een ruim interieur en kijk vervolgens hoe je dat het best kunt verpakken. Het resultaat is de Tourneo Connect. Net als de vorige generatie is het model feitelijk een personenautoversie van de Transit Connect, maar het is duidelijk dat de geel-kentekenversie nu een veel hogere prioriteit heeft gekregen dan bij de vorige generatie. Dat begint al met het onderstel.
Terwijl de vorige generatie nog een achteras met bladveren had, staat de nieuwe Tourneo op hetzelfde onderstel als de Focus, C-Max en Kuga, met een veel modernere torsiestaafvering achter. Ook op het uiterlijk hebben de Ford-designers meer hun best gedaan. De onooglijke hoge voorruit van de vorige Tourneo Connect is verleden tijd. Hoewel ook de nieuwe generatie onmiskenbaar van een bestelwagen stamt, kan het eindresultaat er best mee door als je gaat voor een maximum aan praktisch gebruiksgemak. De door de Ford-ontwerpers geclaimde 'dynamiek' is wat ons betreft echter een stap te ver.
Verhuizen
Je kunt je afvragen of dat een groot gemis is bij een auto die vooral veel ruimte moet bieden. Op dat vlak kan geen enkele conventionele MPV uit het C-segment ook maar in de schaduw staan van de Tourneo Connect. Als je de achterstoelen omklapt, heb je niet minder dan 2.410 liter bagageruimte tot je beschikking, zodat je niet langer een bestelbus hoeft te huren als je gaat verhuizen. En ook met de achterstoelen op hun plek is de bagageruimte nog altijd gigantisch: 1.029 liter! Ter vergelijking: bij de evenmin krappe Volkswagen Touran is dat 695 liter.
De Ford-opgave is overigens inclusief alle bakjes en vakjes in het interieur, die de Tourneo Connect in overvloed biedt, zoals de vliegtuigachtige opbergbakken tegen het plafond. Als je instapt, krijg je bijna last van pleinvrees. De voorruit zit zó ver bij je vandaan dat we de gordel los moeten doen om het op het glas aangebrachte navigatiesysteem (we reden met pre-productieversies; er komt een ingebouwd navigatiesysteem beschikbaar) te kunnen bedienen. Ook de hoofdruimte lijkt welhaast eindeloos.
Achterin valt er evenmin wat te mopperen; ook hier been- en hoofdruimte in overvloed. En mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kun je ook opteren voor de Grand Tourneo Connect, die maar liefst 40 cm langer is. Dan krijg je bovendien een neerklapbare en verschuifbare derde zitrij. Ondanks zijn enorme binnenruimte is de 'korte' Tourneo Connect met een lengte van 4,42 meter redelijk compact.
Dat merk je ook tijdens het rijden, want voor een hoge auto met bestelwagen-genen is het rijgedrag echt verrassend goed. In dat opzicht is de Tourneo Connect een echte Ford, met een mooie mix van comfort en dynamiek. Natuurlijk helt hij redelijk over in bochten – dat kan ook niet anders met zo'n hoge carrosserie – maar hij blijft stabiel aanvoelen. Ook de besturing is top: het lijkt bijna alsof je met een Focus aan het sturen bent, zo direct wordt jouw input omgezet in koersveranderingen.
Hoewel de bekrachtiging elektrisch is, voel je goed wat de voorwielen aan het doen zijn. De keerzijde van deze verrassende dynamiek is een behoorlijk stug onderstel. Omdat het ook overweg moet kunnen met een zware belading, is de vering ervan aan de straffe kant. Dat zorgt ervoor dat het onderstel met alleen twee man aan boord flink stoterig is. Op hogere snelheden is de koets continu in beweging, wat het comfort niet ten goede komt.
Geraffineerd
In andere opzichten valt daar echter weinig over te klagen. Je zit lekker hoog en door het zowel in hoogte als lengte verstelbare stuur is een goede zitpositie snel gevonden. Dankzij de grote ramen en de enorme buitenspiegels is het zicht rondom top. Die spiegels veroorzaken echter redelijk wat windgeruis, en ook andere rijgeluiden zijn behoorlijk aanwezig omdat het grote interieur als klankkast fungeert. Tenminste, ten opzichte van bijvoorbeeld een C-Max of Touran, want in vergelijking met een Berlingo of Kangoo (zijn echte concurrenten) rijdt de grote Ford gewoon bijzonder geraffineerd.
De Tourneo Connect wordt voor het eerst ook geleverd met een benzinemotor, en een bijzondere bovendien: de 1,0-liter driecilinder Ecoboost-motor. De Ford-ingenieurs hebben even getwijfeld of deze motor wel een goede optie was voor een dergelijk groot model, maar ze kwamen er al snel achter dat het prima kon. En gelijk hebben ze, want hoewel dit veruit de grootste auto is die wordt aangedreven door de Ecoboost-motor, heb je niet het gevoel ondergemotoriseerd te zijn. Natuurlijk wordt de Tourneo er geen scheurijzer mee, maar een acceleratietijd van 0 naar 100 km/h in 14 seconden en een top van 165 km/h zijn best acceptabel voor zo'n auto. Wel valt op dat de driepitter vanuit stilstand hard moet werken om de bijna 1.500 kilo zware Ford in beweging te brengen; je moet nadrukkelijk gas geven om soepel weg te rijden. Ook is het in het heuvelachtige gebied waar wij de auto aan de tand voelen soms zaak om even terug te schakelen, maar dat is met de soepel en direct schakelende versnellingsbak, waarvan de pook goed onder handbereik zit, geen probleem.
De motor is bovendien niet storend aanwezig; dankzij een slimme truc met een onbalans in het vliegwiel zijn de typische driecilindervibraties nauwelijks waarneembaar. Ook het geluidsniveau valt alleszins mee. De Ecoboost is standaard voorzien van zaken als een start-stopsysteem en een automatisch sluitende grille, waardoor volgens Ford een gemiddeld verbruik van 5,6 liter op 100 km mogelijk moet zijn. Doordat we met een pre-productiemodel in heuvelachtig gebied rijden, kunnen we dat nog niet verifiëren, maar dat lijkt ons een optimistische claim.
Toereikend
De Tourneo Connect is ook leverbaar met een 1,6-liter dieselmotor met een vermogen van 75, 95 of 115 pk. We rijden de middelste variant, die toereikend is voor de grote Ford. Met een aanloopje passeert de naald van de snelheidsmeter de 160 km/h en de acceleratie naar 100 km/h neemt net geen 15 seconden in beslag. Met zijn riantere koppel pakt hij onderin beter op dan de Ecoboost-motor, maar ook hier geldt dat je een flinke portie gas moet geven om afslaan van de motor bij het wegrijden te voorkomen.
Dat zal naast het hoge gewicht ook iets met emissie-eisen te maken hebben, maar storend is het wel. Verder is het over het algemeen een krachtige en stille motor. De Tourneo Connect zal het MPV-segment niet direct op zijn kop zetten, maar voor pragmatisch denkende mensen die behoefte hebben aan veel ruimte is het zeker een interessante optie. Begin 2014 staat hij in de showroom, later dat jaar volgt de kleinere Tourneo Courier.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Tourneo Connect 1.0 Benzine Titanium | Panoramadak | 2x schuifdeur | Ruime Auto |
- 2015
- 103.687 km

Ford Tourneo Connect 1.5 Plug-IN Hybrid 150 PK Camperombouw | 5 jaar Ford Protect | 7 zits | LED koplampen | Winter Pack | Navigatie | Camera |
- 2025
- 1 km

Ford Tourneo Connect 1.5 Plug-IN Hybrid 150 PK Automaat Titanium L2 | 5 jaar Ford Protect | 7 zits | LED koplampen | Winter Pack | Navigatie | Camera
- 2025
- 2.431 km