Ford Thunderbird LX (1994)

Reuze-coupé zonder concurrentie

Ford Thunderbird LX
De modellen van de Amerikaanse Ford-familie kom je in ons land niet vaak tegen. Al veertig jaar staat de grote, begin '94 vernieuwde Thunderbird op het programma. AutoWeek ging met hem op stap.

Voor we met het 1994-model van de Ford Thunderbird gingen rijden, hadden we ons al een weekendje suf zitten piekeren waar je hem nou mee moet vergelijken. Voor zijn prijs koop je auto's als de Opel Calibra V6, Mazda MX-6 2.5, Audi Coupé 2.0E of Fiat Coupé 16V Turbo. Allemaal meer dan een slag kleiner en veel sportiever van snit. Eigenlijk moet je de Thunderbird minstens vergelijken met bijvoorbeeld een Honda Legend Coupé, een Mercedes E 320 Coupé, een Subaru SVX of een Rover 827 Coupé. Allemaal coupés van hetzelfde formaat als de Thunderbird, maar ze kosten wel minimaal veertigduizend gulden méér. Dat past dus ook niet echt en er rest dan ook maar één conclusie: deze auto heeft geen concurrenten.

Nieuwe V8

De jongste uitvoering van de Thunderbird is van buiten te herkennen aan de nieuwe voorbumper met grotere koellucht-openingen. Belangrijker is echter de nieuwe krachtbron. De verse V8 heeft met 4,6-liter 400 cc minder inhoud dan zijn voorganger. Dit moderne blok, met vier kleppen per cilinder, is een minder krachtige uitvoering van de motor uit de Lincoln Mark VIII. Klagen hoef je echter niet, want met 205 pk en 359 Nm kom je best vooruit - de bijna 1700 kg wegende Thunderbird snelt in ongeveer 9,5 seconden naar de 100 km/h en het tussensprintje van 80 naar 120 is al na zo'n 7 seconden voorbij. Tijdens dit soort exercities laat de V8 zich wel horen, maar normaal gesproken merk je vrijwel niets van hem. Wat wind- en bandengeluid, that's it. Zuinigheidsrecords zal je niet breken met een auto van dit formaat en gewicht. We reden gemiddeld rond de 7,5 km met een liter brandstof. Wie zijn best doet, zal er nog wel negen kilometer uit kunnen persen.
Wie op zoek is naar een echt scheurijzer, kan zich de tocht naar zijn Ford USA-dealer besparen. De grote achterwielaangedreven coupé houdt niet van capriolen en laat dat meteen merken door zijn kont naar buiten te gooien als je hard een bocht uitaccelereert. De Thunderbird is bij uitstek geschikt om in serene rust veel kilometers af te leggen. Hij is zeer comfortabel geveerd, bijzonder stil en volwassenen kunnen zelfs op de achterbank prima zitten. In dit comfortbeeld passen jammer genoeg niet de voorstoelen. Ze zijn te zacht en bieden daardoor op de lange duur onvoldoende steun aan de wervelkolom.
Verder heb je als bestuurder alles wat je hartje begeert. Recht voor je zit een mooi dashboard met een uitgebreide klokkenwinkel. Toch weer een beetje sportwagen... Airco en airbag zijn standaard evenals een vrijwel onmerkbaar schakelende automaat. Diens overdrive is zo hoog dat de motor bij 120 km/h niet meer dan 2000 toeren draait.

Typische details

De Thunderbird verloochent zijn afkomst niet. Hij is voor Amerikaanse begrippen beschaafd gelijnd, maar met zo'n 5 meter lengte zeer fors uit de kluiten gewassen. Ook details als rugleuningen die pas vergrendelen als dat nodig is, of de centrale vergrendeling die vanaf de binnenkant van het portier wordt bediend of het ontbreken van hoogteverstelling op de gordels, zijn typisch Amerikaans.
Reuze handig en in Europa veel te weinig toegepast, is de automatisch dimmende binnenspiegel. Nooit meer last van verblinding.
Importeur Hessing heeft met deze Thunderbird een heel aantrekkelijke auto in het programma zitten. Voor een concurrentieloos lage prijs wordt een zeer compleet uitgeruste, riante coupé geleverd die zeker aftrek zal vinden.
Voor wie superieure rij-eigenschappen niet een eerste vereiste zijn, is het zeker de moeite waard om zo'n Ford Thunderbird eens van dichtbij te gaan bekijken.

Signalement

Merk Ford
Model Thunderbird V8 LX
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.885

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.603 cc
Maximaal vermogen 151 kW / 205 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 359 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 5.047 mm / 1.847 mm / 1.338 mm
Wielbasis 2.870 mm
Massa leeg 1.680 kg
Banden215/70R15Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km