Ford Streetka (2003)
Not a straight line
Is het geen hartenbrekertje? Vooral zonder dak. De Streetka werd voor zijn introductie al regelmatig door Kylie Minogue geflankeerd, zodat iedereen 'm alvast kon zien. Een aardige match trouwens, want ook de bevallige Australische is geen onprettige verschijning. Door de combinatie van bolle vormen en scherpe lijnen oogt de Streetka vriendelijk en vrolijk, maar toch pittig. Ten opzichte van de gewone Ka heeft ie aan de voorkant een dikkere bumper en wat feller kijkende, rechthoekigere koplampen. Opvallend zijn verder de fraaie aluminium rolbeugels achter de stoelen. De kont mag er eveneens zijn, met lichtunits die vanaf de bovenkant van de schermen doorlopen tot in de achterbumper. Standaard staat de Streetka op lichtmetalen 16-inch zesspaakswielen.
Het plastiekerige dashboard is daarentegen nagenoeg hetzelfde als dat in de gewone Ka. Het was aardiger geweest als er voor de binnenkant wat meer moeite was gedaan. Het stuur is niet verstelbaar, maar omdat de stoelen in hoogte te variëren zijn, is toch een redelijke zitpositie te creëren. Gedeeltelijk lederen bekleding is standaard, net als stoelverwarming.
Kapje open
Open rijden is de belangrijkste charme van de Streetka maar voor het zo ver is, moet je wat arbeid verrichten. Met een knopje in de deurstijl van de Ka open je de afdekplaat achter de rolbeugels. Met twee hendels ontgrendel je de kap. Eerst moet het achterste gedeelte nog een stukje omhoog, pas dan kan de kap opgeborgen worden. Deksel dicht en klaar. Maar goed, open in de Streetka is écht open. Heerlijk, dat pure cabriogevoel. Ramen dicht zorgt trouwens voor een behoorlijke beschutting, zodat het ook bij lagere temperaturen nog redelijk toeven is. Mocht je toch gaan rijden met de kap dicht, dan valt het direct op dat de kap wat begint te klapperen als het wat harder gaat met de Streetka.
Fun!
De 1.600-cc achtklepper van de Streetka levert 95 pk. Als je 'm flink op toeren houdt, gaat het nog wel, maar verder voelt de motor een beetje slapjes aan. Toch laat ie een aanmoedigende brom horen. De Streetka zet zeker geen sportwagencijfers op de klok. Rond de twaalf seconden zijn nodig om naar de honderd te sprinten. Maar dat is dan ook niet de insteek van de Ka. Immers, fun isn't just a straight line. Een achtbaan mét bochten is spannender dan eentje zonder. Trouwens, over achtbanen gesproken, wat rijdt dit Kaatje strak, zeg! De Straatka is niet uitgerust met ESP, maar door het beperkte vermogen op de voorwielen en de hoeveelheid grip is dat ook niet nodig. Het gevoel in het stuur is prima en de kleine Ford reageert lekker direct. De balans blijft lang neutraal. Voor een wild uitbrekende achterkant hoef je niet bang te zijn. Wel voelen we op korte hobbels wat trillingen in het stuur, een bekend euvel van cabrio's.
Inpakken en meenemen
De Ford Streetka staat in de boeken voor € 26.000, maar dan zit wel zo'n beetje alles op en aan dit hippe lifestyle-autootje. Uitblinken door dagelijks nut doet ie bepaald niet en met kap dicht is het zicht in de Streetka ook nog eens beperkt. De beleving in de Streetka staat natuurlijk voorop en daar scoort hij dan ook een heel dikke voldoende. We kunnen niet om de Ford Streetka heen als het gaat om puur cabrio-rijplezier. Dus: pak 'm maar in, we nemen hem mee...
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Streetka 1.6 |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.597 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.650 mm / 1.679 mm / 1.332 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 1.064 kg |
Laadvermogen | 221 kg |
Banden | 195/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 12,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,5 s / 6,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,3 s / 15,1 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |