Ford Mustang Mach-E 98 kWh RWD Premium - 2023 update deed zijn ding

Afscheid duurtest

21 reacties

Video

Het loont om een elektrische auto die al wat langer op de markt is, in een duurtest onder de loep te nemen. Modellen krijgen soms al na een jaar onderhuids forse updates. We zagen het bij de Volvo C40 Recharge, die na twee jaar rigoureus op de schop ging. Die zwaaien we binnenkort uit. Van de Ford Mustang Mach-E nemen we nu al afscheid en ook daarmee reden we langdurig om de onderhuidse wijzigingen te beproeven.

Om alvast met de deur in huis te vallen: de Mustang won aan raffinement. Ook door aangepast hardware. Hij werd wat minder wispelturig en zijn weggedrag voorspelbaarder. Dat neemt echter niet weg dat we best veel plezierige kilometers konden blijven maken met de Mustang Mach-E die net als de eerder genoemde Volvo al na zo’n twee jaar aanpassingen onderging. De Amerikaan verbleef tegelijk met de Volvo C40 Recharge Single Motor Extended Range in onze duurtestgarage. De Zweedse elektrische SUV met aflopende daklijn was beter, voelde degelijker aan, maar was tegelijkertijd saaier om te rijden.

De prestaties van het tweetal zijn beslist aan elkaar gewaagd. Zelfs het verbruik van de Mach-E hield gelijke tred; zo begonnen we tijdens de nazomer ook in de Ford met een verbruik van iets onder de 19 kWh/100 kilometer. In de winter liep dat op tot rond de 25 kWh/100 kilometer, bij de laagste temperaturen. Vaak werd het afgelopen winter niet kouder dan 5 graden Celsius. Op die enkele dagen dat het echt glad was, schakelden we de regeneratiestand uit, zodat de Ford na het loslaten van het gaspedaal niet meteen als een dolle vertraagde. Daarvan werd de achterkant tijdens glibberige situaties erg onrustig.

Na de Mustang Mach-E een Explorer

De achterwielaangedreven Mustang Mach-E levert met 292 pk meer dan voldoende vermogen. Op het gebied van snelladen maakt hij niet echt indruk, want 150 kW is de maximale kracht die staat voor DC-laden. Daarvan moesten we het wel hebben tijdens de reportage die we onlangs maakten over het oude Ford en het nieuwe Ford, waarbij we van Saarlouis naar Keulen reden om de productie van de nieuwe Explorer te aanschouwen. Dat wordt onze volgende duurtester van Ford, maar die is momenteel nog niet voor ons beschikbaar.

Hoe je deuren opent kan beter

Er zijn wat details voor verbetering vatbaar, zoals de portiergrepen aan de binnenzijde en de knoppen om de deuren van buitenaf te openen. We kunnen er moeilijk aan wennen. De actieradiusvoorspeller blijft heel lang op 500 plus staan en telde uiteindelijk alsnog hard af. Elektronische problemen, zoals pionierende Mustang Mach-E rijders hebben ervaren, maakten wij niet mee. Hun opmerkingen over het gebrek aan raffinement in het onderstel herkennen wij zonder meer. Hoewel de Ford aanmerkelijk beter is sinds de update van eind 2023, kunnen we hem nog steeds niet verfijnd noemen. Maar dat geeft wellicht juist dat karakter aan ten opzichte van een goede, maar ietwat saaie Volvo C40. Dat gebrek aan verfijning kenmerkt de Mustang in feite al sinds de jaren 60.

Actieradius herfst 400-450 kilometer

Actieradius winter 350-380 kilometer

Signalement

Merk Ford
Model Mustang Mach-E 98kWh RWD Premium
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 53.900

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 216 kW / 294 pk
Maximaal koppel 430 Nm
Accu capaciteit (bruto) 99 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.713 mm / 1.881 mm / 1.625 mm
Wielbasis 2.984 mm
Massa leeg 2.060 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/60R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s
Stroomverbruik (WLTP) 17,2 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 600 km

PRIVATE LEASE Ford Mustang Mach-E

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum