Ford Mustang Mach-E 98 kWh RWD Premium - 2023 update deed zijn ding
Afscheid duurtest
21 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het loont om een elektrische auto die al wat langer op de markt is, in een duurtest onder de loep te nemen. Modellen krijgen soms al na een jaar onderhuids forse updates. We zagen het bij de Volvo C40 Recharge, die na twee jaar rigoureus op de schop ging. Die zwaaien we binnenkort uit. Van de Ford Mustang Mach-E nemen we nu al afscheid en ook daarmee reden we langdurig om de onderhuidse wijzigingen te beproeven.
Om alvast met de deur in huis te vallen: de Mustang won aan raffinement. Ook door aangepast hardware. Hij werd wat minder wispelturig en zijn weggedrag voorspelbaarder. Dat neemt echter niet weg dat we best veel plezierige kilometers konden blijven maken met de Mustang Mach-E die net als de eerder genoemde Volvo al na zo’n twee jaar aanpassingen onderging. De Amerikaan verbleef tegelijk met de Volvo C40 Recharge Single Motor Extended Range in onze duurtestgarage. De Zweedse elektrische SUV met aflopende daklijn was beter, voelde degelijker aan, maar was tegelijkertijd saaier om te rijden.
De prestaties van het tweetal zijn beslist aan elkaar gewaagd. Zelfs het verbruik van de Mach-E hield gelijke tred; zo begonnen we tijdens de nazomer ook in de Ford met een verbruik van iets onder de 19 kWh/100 kilometer. In de winter liep dat op tot rond de 25 kWh/100 kilometer, bij de laagste temperaturen. Vaak werd het afgelopen winter niet kouder dan 5 graden Celsius. Op die enkele dagen dat het echt glad was, schakelden we de regeneratiestand uit, zodat de Ford na het loslaten van het gaspedaal niet meteen als een dolle vertraagde. Daarvan werd de achterkant tijdens glibberige situaties erg onrustig.
Na de Mustang Mach-E een Explorer
De achterwielaangedreven Mustang Mach-E levert met 292 pk meer dan voldoende vermogen. Op het gebied van snelladen maakt hij niet echt indruk, want 150 kW is de maximale kracht die staat voor DC-laden. Daarvan moesten we het wel hebben tijdens de reportage die we onlangs maakten over het oude Ford en het nieuwe Ford, waarbij we van Saarlouis naar Keulen reden om de productie van de nieuwe Explorer te aanschouwen. Dat wordt onze volgende duurtester van Ford, maar die is momenteel nog niet voor ons beschikbaar.
Hoe je deuren opent kan beter
Er zijn wat details voor verbetering vatbaar, zoals de portiergrepen aan de binnenzijde en de knoppen om de deuren van buitenaf te openen. We kunnen er moeilijk aan wennen. De actieradiusvoorspeller blijft heel lang op 500 plus staan en telde uiteindelijk alsnog hard af. Elektronische problemen, zoals pionierende Mustang Mach-E rijders hebben ervaren, maakten wij niet mee. Hun opmerkingen over het gebrek aan raffinement in het onderstel herkennen wij zonder meer. Hoewel de Ford aanmerkelijk beter is sinds de update van eind 2023, kunnen we hem nog steeds niet verfijnd noemen. Maar dat geeft wellicht juist dat karakter aan ten opzichte van een goede, maar ietwat saaie Volvo C40. Dat gebrek aan verfijning kenmerkt de Mustang in feite al sinds de jaren 60.
Actieradius herfst 400-450 kilometer
Actieradius winter 350-380 kilometer
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Mustang Mach-E 98kWh RWD Premium |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 53.900 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 216 kW / 294 pk |
Maximaal koppel | 430 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 99 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.713 mm / 1.881 mm / 1.625 mm |
Wielbasis | 2.984 mm |
Massa leeg | 2.060 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,2 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 600 km |
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.