Ford Mondeo Wagon - Opel Insignia Sports Tourer - Skoda Superb Combi

Economy Comfort

AutoWeek 10 2018 Magazine Triotest multitest Opel
AutoWeek 10 2018
AutoWeek 10 2018

Je leest het in AutoWeek 10 2018

Sommige vliegmaatschappijen kennen een zogenaamde economy comfortklasse. Die zit precies tussen 'normaal' en 'businessclass' in. Net zo bevindt de traditionele middenklasse zich qua prijs tussen het C-segment en de premiummerken. Hoewel, met de Insignia lijkt Opel een upgrade te willen maken en de Ford Mondeo en Skoda Superb achter zich te willen laten.

Businessclass vliegen maakt reizen een stuk aangenamer, maar kost natuurlijk wel een hoop geld. Van de keuze voor een premiumauto kun je hetzelfde zeggen. Hartstikke mooi, maar ook duur. Gelukkig heb je, net als bij vliegreizen, een tussenweg in de vorm van de traditionele middenklasse. Die staat door zijn afmetingen en wielbasis wel boven het zogenoemde C-segment, maar zonder dat je gelijk de financiële stap naar een premiummerk hoeft te zetten. Je hebt wel meer ruimte, maar niet per se meer luxe of duurdere materialen. Neem een stationwagonvariant en je komt in elk geval op ruimtegebied niets tekort.

Zo bezien valt er best een plek te bedenken voor auto's als de Opel Insignia Sports Tourer, de Ford Mondeo Wagon en de Skoda Superb Combi, maar kennelijk ziet de koper dat anders. De afgelopen 20 jaar is dit deel van de markt namelijk met 90 procent uitgedund. Alleen ruimte verleidt kennelijk nog maar weinig kopers, dus kreeg de Insignia Sports Tourer ook het beste wat ze bij Opel kunnen bedenken. Dat zit hem niet alleen in de (veiligheids) technologie aan boord, maar ook in de materialen en afwerking. Een heel klein beetje businessclass in economy comfort zogezegd. Eerlijk is eerlijk: dat lukt in het geval van de Insignia Sports Tourer heel aardig. Je kijkt uit op een dashboard waarin duidelijk veel tijd is gestoken tijdens de ontwikkeling. Alles ziet er mooi uit, de afwerking staat op een voelbaar hoger plan dan bij de concurrentie en alles klopt. Knoppen zitten waar je ze verwacht, alles wat digitaal is, reageert snel en adequaat. De stoelen en het stuur laten zich over een grote lengte verstellen en de zetels bieden veel ondersteuning. Het is prettig plaatsnemen in de Insignia. Eigenlijk is de enige smet qua bediening dat het multimediasysteem je soms wel erg veel opties geeft op één scherm. Niet ideaal als je tijdens het rijden iets wilt instellen. Gelukkig functioneert de spraakherkenning goed, maar dat zou niet de oplossing voor het probleem moeten zijn. Vanaf de achterbank zul je weinig negatieve geluiden geluiden horen. De hoeveelheid ruimte die de Opel daar biedt, kan weliswaar niet tippen aan die van de Skoda Superb, maar alleen uitzonderlijk lange Nederlanders kunnen hier in de knel komen. De been- en hoofdruimte zijn riant en ook de kofferbak roept zeker geen claustrofobische gevoelens op. Minimaal 532 liter past erin en wanneer alle zitdelen van de achterbank worden platgelegd, groeit de bagageruimte door naar 1.638 liter. Bovendien is de ruimte plat, breed en lang, dus ideaal voor een bezoek aan een woonboulevard of bouwmarkt.

Praat verder op het forum