Ford Galaxy

Overgang naar 2001

Ford Galaxy
AutoWeek 2000 week 32
AutoWeek 2000 week 32

Je leest het in AutoWeek 2000 week 32

Drie keer is scheepsrecht, dus na de VW Sharan en de Seat Alhambra, wordt nu ook de facelift van de Ford Galaxy doorgevoerd. Deze drie merken worden in één gezamenlijk door Ford en VW gerunde fabriek in Portugal gebouwd. De Galaxy gaat duidelijk op de chique toer.

Dankje Volkswagen Sharan, dankjewel Seat Alhambra en wat leuk je nu eindelijk ook te zien, Ford Galaxy. Voor elk van deze drie merken is de introductie van de verbeterde en vernieuwde uitvoering uiteraard van grote commerciële betekenis, voor ons verwende vakjournalisten betekent het drie keer snoepen van bijna dezelfde maaltijd. Alleen is het sausje steeds iets anders van smaak. Dat spreekt vanzelf, want VW, Seat en Ford geven elk hun eigen invulling aan het uitvoeren en aankleden van hun eigen product. Over de eerste twee hebt u op deze pagina's al het een en ander kunnen vernemen. Nu is de Ford Galaxy aan de beurt.

Interessante koplamp

De Galaxy kreeg een nieuwe, typische Ford-honingraat grille die 'm erg goed staat. Uiteraard is deze voorzien van het overbekende ovale Ford-logo. Daarnaast trekken de interessante koplampen de aandacht. Dat zijn de laatste jaren steeds vaker hele bouwwerken, in het geval van de Galaxy voorzien van een overkapping uit helder glas. Daar onder bevinden zich vier verschillende units. De grootste, en vanwege z'n doorschijnende overkapping ook de meest opvallende, is die voor het dimlicht. Daarnaast zit de felle grootlichtlamp, met aan de buitenkant twee boven elkaar gemonteerde kleinere lichten: een witte voor het stadslicht en een gekleurde voor de clignoteur. Het spreekt vanzelf dat ook de motorkap en de voorbumper nieuw zijn, maar van hieruit naar achteren bekeken, heeft Ford de Galaxy-carrosserie grotendeels met rust gelaten. Slechts de achterlichten zijn nieuw en iets groter van vorm.

Executive klasse

Ford leerde uit marktonderzoeken dat de Galaxy veelal door mensen in de managementsfeer wordt gebruikt. Voor Ford betekende dat een nieuwe manier van denken over de aankleding van het interieur. Luxe en praktische bruikbaarheid gaan derhalve hand in hand. Ford deed z'n best en de Galaxy voor 2001 kan bogen op een smaakvolle aankleding en een complete uitrusting. De gebruikte materialen zijn mooier dan ze ooit waren en om nog een keer de naam van huisgenoot Volkswagen te noemen, we herkennen daarin de hand die ook de Passat en Bora heeft aangekleed. Ford heeft daar naar eigen smaak nog de nodige ingrediënten aan toegevoegd en het resultaat is serieus van grote klasse. Aardige details zijn de aluminium achtergrond van het instrumentenblokje waarin de volledig zwarte instrumenten heel goed uitkomen, het stuurwiel met de vier aluminium spaken en het midden bovenop het dashboard gemonteerde ovale klokje. Reuzehandig zijn de goed bruikbare extra bergruimtes, eveneens boven op het dashboard. En dan is er ook nog een dashboardkastje, plus een grote bak in elk van de vier portieren. In de voorportieren zitten er zelfs twee. De Galaxy is nog weer completer dan zijn voorganger, maar enkele leuke extra's die het interieur een speciale kick geven, zijn onder meer het navigatiesysteem en de mogelijkheid om in de hoofdsteunen van de voorstoelen ingebouwde video's te bestellen. Wie langere ritten wil maken, kunnen we van harte een koelbox met geïntegreerde koelunit aanraden. Deze komt in de plaats van de middelste achterstoel. Op het dashboard zijn twee handige bekerhouders aangebracht. Deze kun je ook tijdens de rit gebruiken. Met alle andere zogenaamde bekerhouders in het interieur kan dat niet, deze zijn hooguit handig tijdens een stationaire picknick.

Vergaderkamertje

Het Galaxy-interieur is op allerlei manieren in te richten, in de Trend en de Ghia zijn ook de voorstoelen om te draaien, waardoor de sfeer van een camper of vergaderkamertje ontstaat. De voorstoelen zijn voorzien van een opklapbaar armsteuntje aan de binnenkant en de bestuurder kan zijn stoel in de hoogte verstellen. Ook voor een lange rit zijn de zittingen voldoende comfortabel, al zou een kantelmechanisme aan de voorkant voor een iets betere steun aan het bovenbeen kunnen zorgen. Verder zijn er geen klachten. Achterin ben je iets minder comfortabel uit: je zit er namelijk vrij laag en de zittingen zijn vlak. Ford voorziet de Galaxy wel van voldoende lussen om aan te hangen en lampjes om bij te lezen. Ford heeft het leveringsprogramma van de Galaxy in drie uitvoeringen opgedeeld: basismodel is de Ambiente, daarna komen de Trend en de Ghia. De Ambiente 2,3 kost met vijfbak vanaf f 65.495. De 2,3 Trend en de 2,3 Ghia met handbak komen op f 67.995 en f 75.495. De SelectShift automaat kost vanaf f 2.500. De onderlinge verschillen tussen de drie versies zijn tamelijk divers, ze kunnen in deze korte beschrijving niet in detail worden behandeld. Maar alle Galaxy's hebben standaard ABS en twee airbags plus zijairbags voorin, vijf separate stoelen met elk een in hoogte verstelbare en kantelbare hoofdsteun, elektrische ramen vóór en handbediende airco; op de Ghia is dat een automatische. Standaard zijn eveneens de dakrelings en een elektrisch verwarmde voorruit, maar een afdekplaat voor de bagageruimte dient apart te worden besteld en afgerekend. Deze kost overigens slechts f 695.

Drie motoren

Ford heeft het motorenprogramma iets ingekort. De 2,0-liter basismotor is verdwenen, je begint nu bij een 2.3 16V vierpitter. Deze 107 kW/145 pk motor is beschikbaar voor alle uitvoeringen. Daarnaast wordt als topmodel een 150 kW/204 pk 2.8 24V V6 aangeboden, maar deze (VW-)motor komt niet in combinatie met de basis-Ambiente. Uiteraard is er een dieselmotor. Ford levert dezelfde 1.9 turbodiesel in twee versies: de basis is goed voor 66 kW/90 pk, de sterkere komt op 85 kW/115 pk. Heel nieuw voor Ford in de Galaxy is een zesversnellingsbak. Deze kan alleen worden besteld in combinatie met de 2.8-benzinemotor of met een van de twee diesels. Daarnaast is er een nieuwe SelectShift vijftraps automaat die desgewenst met de hand kan worden bediend. Deze automaat kan op bestelling worden geleverd in combinatie met alle motoren, uitgezonderd de 66 kW turbodiesel.

Vooral comfort

Wij reden tijdens de kennismaking met twee verschillende motoren: de 115 pk Ghia TDI met zesbak en de 2,3-liter vierpitter met de Select Shift. Niemand zal beweren dat de Galaxy voor 2001 ook op de weg een geheel andere auto is geworden, want dat is-ie niet. Maar door de andere ambiance van het interieur, en vooral door de zesbak die wij met de turbodiesel combineerden, heb je toch enigszins het gevoel in een nieuwe Galaxy te rijden. De auto staat net als voorheen, vooral garant voor een comfortabele rit, tenzij je voor het sportonderstel kiest. Want dat geeft weliswaar een beter gevoel met het wegdek maar ook een iets hardere vering. En je kunt er wat cleaner mee om de talloze rotondes zwieren die onze eerste testrit markeerden. Maar de voor de Galaxy nieuwe 1,9-liter diesel doet erg zijn best om de zware auto snel op z'n bestemming te krijgen, zonder de inzittenden voortdurend van z'n arbeidstijden op de hoogte te houden. Hij is mooi stil, maar moet vanaf stilstand wel even worden opgewonden, alvorens hij enige trekkracht wil leveren. Een typische karaktertrek voor een iets te kleine turbodieselmotor. Bij de 2.3 wordt het karakter enigszins door de perfecte vijftrapsautomaat gemaskeerd. Maar de combinatie voelt wel aangenaam aan. Een blokje om met de V6 en met de basis-diesel houdt u nog van ons tegoed.