Ford Fusion 1.4 TDCi Futura (2005)
Brutale grootspraak
De Fusion is door zijn bedenkers Urban Activity Vehicle genoemd – een auto voor de stad en directe omgeving. Vreemd dat er in zo'n stadsauto een dieseltje ronkt? Welnee, 't is tegenwoordig pas vreemd als een auto níet met een dieselmotor leverbaar is. De Ford-motor heeft een inhoud van 1.399 cc en is samen met Peugeot-Citroën ontwikkeld. De Fusion-versie levert 68 pk en 160 Nm. De Ford heeft een soepel karakter en de bediening is licht en gemakkelijk, kortom: gebruiksvriendelijk. Stationair is de Fusion amper als diesel hoorbaar. Ook op snelheid hoor je de motor nauwelijks, slechts als je gas geeft, laat hij een dieselrateltje horen. De Ford heeft in stadsverkeer aan 'n toefje gas voldoende voor een aangename por in de rug. Eenmaal op snelheid wint de luchtweerstand 't echter snel van de acceleratiedrift. De Fusion is vooral een stadsmobiel. De Ford sprint van 0 naar 100 km/h in exact 17 tellen. De tussensprints laten hetzelfde beeld zien: de Fusion is ook in 4 en 5 geen rappe sprinter. Maar met een verbruik van 1 op 14,7 hoeft hij zich niet te schamen.
't Veercomfort is goed voor elkaar, hoewel de Fusion op niet misselijk lichtmetaal en vrij laag rubber staat. Hij ligt ook prima opde weg, houdt zijn koers goed vast en laat zich in snelle bochten niet gauw van de wijs brengen. Je moet echt flink hard gaan voordat de Ford enig onderstuur tentoonspreidt. Als je het gaspedaal loslaat, resulteert dat in een fraaie gil van de achterwielen. Die breken iets uit en helpen zo
de bedoelde koers te hervatten. De Fusion ontpopt zich bij een vlotte rijstijl als een leuke, speelse auto met snelle reflexen. Het onderstel is zo goed dat 't gemakkelijk meer vermogen aankan. Typisch een kandidaat voor chiptuning...
Ruim
De interieurruimte zal aankoopargument nummer 1 zijn. Vijf – niet al te grote – volwassenen vinden 'n goede zitplaats in de Fusion. Ook achterin is genoeg hoofd- en beenruimte dankzij de ver en hoog doorgetrokken daklijn. De instap is erg gemakkelijk, de portieren zijn niet alleen mooi hoog, maar ook breed. De stoelen zijn in hoogte verstelbaar en het stuur eveneens, doch niet axiaal. Het zicht op de meters is prima en de afleesbaarheid idem. De Ford heeft een simpele airco-aan-/uitknop.
Lof is er voor de handig hoog geplaatste radio. De Fusion heeft 'n handig vak-metklep op het dashboard en onder meer een bak onder de zitting rechtsvoor. De Fusion heeft hoofdairbags standaard, net als elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, drie hoofdsteunen en gordels achterin en mistlampen. 't Zicht rondom is goed, je moet alleen rekening houden met de brede C-stijlen. De Fusion is met zijn rechte motorkap en haast verticale neus een gemakkelijke inparkeerder.
De achterbank kent geen verstelmogelijkheden, maar je kunt het ding eenvoudig omklappen. De bagageruimte is niet riant, maar belaadbaarheid en vorm zijn prima. De achterklep is van buitenaf alleen met de (afstandsbediening van de) sleutel te openen of met een knop op het dashboard. Da's in de praktijk niet altijd handig.
De Fusion is een leuke en ruime, compacte, auto. Een MPV kun je hem niet noemen, maar zijn ondertitel Urban Activity Vehicle draagt hij met recht. Want praktisch is 'ie zeker, vooral voor stadsgebruik.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Fusion 1.4 TDCi Futura |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.450 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.398 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 68 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.020 mm / 1.721 mm / 1.528 mm |
Wielbasis | 2.485 mm |
Massa leeg | 1.102 kg |
Laadvermogen | 538 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 500 kg |
Banden | 195/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 159 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 17,0 s (fabrieksopgave: 15,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,1 s / 10,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 18,5 s / 24,5 s |
Brandstofverbruik | 4,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 116 g/km |