Ford Focus ST170

Lekkere auto

Ford Focus
AutoWeek 2002 week 8
AutoWeek 2002 week 8

Je leest het in AutoWeek 2002 week 8

Niet dat ze bij Ford nu ontevreden waren over het Focus-programma, maar een echte smaakmaker was er niet. Daar brengt de ST170 nu verandering in. Welke ingrediënten gebruikt Ford voor het maken van een lekkere auto?

'In het verleden hebben we opwindende 'rijdersauto's' op basis van seriemodellen gebouwd', zegt Martin Leach, vice-president productontwikkeling bij Ford Europa. 'Maar we hebben het nu niet over het verleden, maar over de toekomst. En wij denken dat die toekomst er nog zonniger uit kan zien dan het glorieuze verleden.' Als hij naar het verleden kijkt, denkt Leach bijvoorbeeld aan de Sierra Cosworth. De wagens die de toekomt hebben, zijn modellen als de Mondeo ST220 en de Focus ST170.

Vanaf de Zuid-Franse kust gaan we omhoog, de uitlopers van de Alpen in. En we nemen niet het gemakkelijkste traject. Nauwe haarspeldbochten volgen elkaar op en na elke bocht komt er weer een steile helling. Het tempo erin houden, is er gewoon niet bij. Telkens moeten we de snelheid laten zakken naar een slakkengang en alleen de twee laagste versnellingen komen in aanmerking. Iedere keer moet de 1988 cc-viercilinder 'vanuit de kelder' het toerental opbouwen. De Focus ST170 hoeft zich dankzij z'n koppel van 196 newtonmeter niet te laten kennen. 'De mensen kijken naar het vermogen, maar waar het werkelijk om gaat, is koppel', zegt Steve Brenton van Ford Special Vehicle Engineering. 'Hoe goed de motor trekt; dat is wat je echt voelt.' Als uitgangspunt voor de krachtbron van de Focus ST170 namen de mensen van SVE de 2,0-litermachine van de krachtigst gemotoriseerde 'gewone' Focus. Die motor is goed voor 130 pk en 178 Nm. Om z'n prestatieniveau op te peppen, gingen de ingenieurs flink aan de slag. Er kwam een nieuwe aluminium cilinderkop met ruimte voor grotere inlaatkleppen; de in- en uitlaatkleppen kunnen ook verder open en de inlaatkleppen werden voorzien van continu variabele timing. Het gewone inlaatspruitstuk werd vervangen door een exemplaar dat de aangezogen lucht bij lage toeren een langere weg laat afleggen, wat gunstig is voor het koppel, en bij hoge toeren een korter traject laat volgen, wat weer gunstig is voor het vermogen. Ten slotte kreeg de Focus een roestvrijstalen uitlaatsysteem met een ruimere diameter. Op die manier komt de vierpits zestienklepper aan 173 pk vermogen en het al genoemde koppel van 196 Nm. Een hoog koppel is mooi, maar je schiet er pas echt wat mee op als het bij lage toeren paraat is. Daar hebben de technici van Ford SVE voor gezorgd. Bij 2.200 krukasomwentelingen levert de 2,0-liter DURATEC ST al 85 procent van z'n maximum koppel en tussen 2.500 en 6.000 tpm is 190 van de 196 newtonmeter voorhanden.

Close ratio-bak
De extra power om voor leuke prestaties te kunnen zorgen, is er dus. En als we op de snelweg de ruimte krijgen, spreken we die ook krachtig aan. Gaspedaal en koppelingspedaal bewegen in snel tempo achter elkaar op en neer. Telkens klimt de naald van de toerenteller driftig richting het rode gebied, dat bij 7.200 krukasomwentelingen begint. Dan schakelen we snel door; net voordat de toerenbegrenzer bij 7.350 ingrijpt om te voorkomen dat de zestienklepper het slachtoffer wordt van z'n eigen enthousiasme. Vlot gaat de pook van de ene versnelling naar de andere; in totaal zes. Zoveel versnellingen heeft een 'gewone' Focus niet. Maar de ST heeft ook geen gewone bak. Het vermogen gaat naar de voorwielen via een 'sportieve' close ratio-bak, ontwikkeld door de Duitse versnellingsbakkenspecialist Getrag. Ook al heeft de sportieve bak een versnelling méér; hij neemt niet meer ruimte in dan de vijfbak die in de 'gewone' Focus zit. De standaardbak van de Focus schakelt werkelijk 'uit de kunst'; zo strak en trefzeker gaat de pook van het ene verzet naar het andere. Met de zesbak van de ST170 ligt dat toch anders. Hij geeft niet dat oersolide gevoel van de 'gewone' bak. Niet zo'n punt, maar als je soms eens terug moet van 'twee' naar 'een' gaat dat niet altijd even soepel. En de 'achteruit' zou wat beter vergrendeld kunnen zijn. Hij ligt nogal dicht bij de 'een'; waardoor je gauw verkeerd zit.

Stopvermogen
Een wagen die sportieve prestaties kan neerzetten, mag ook best sportieve rij-eigenschappen hebben. Zeker als het een kleine middenklasser is, want dat soort auto's maakt herinneringen aan de GTI's wakker. Nu heeft de Focus van huis uit een stijve carrosserie en een prima wielophanging; een combinatie die het model prima rij-eigenschappen bezorgt. Hoe konden die nog worden verbeterd? Het team van SVE monteerde voor en achter tien procent stijvere schroefveren. Om hellen van de carrosserie nog sterker tegen te gaan en oneffenheden nog beter op te kunnen vangen, kwamen er dempers met een grotere diameter. Ze laten de Focus ST170 steviger op de weg liggen dan z'n minder potente broertjes. Maar de keiharde vering en demping van de GTI's van vroeger is niet terug. Een enkele kuil of richel mag dan wat harder doorkomen; de sportiviteit is niet ten koste gegaan van het comfort.
Flink wat vermogen, een close ratio-versnellingsbak, een solide wegligging; zo hebben we al aardig wat ingrediënten bij elkaar voor een 'rijdersauto'. Aan de ene kant een massieve bergwand, aan de andere kant een diepe afgrond; zo kronkelt de bergweg kilometers voort. Het is opschakelen en terugschakelen, gas geven en remmen. En natuurlijk sturen. Als actieve automobilist wil je voelen dat je de zaak goed in de hand hebt. Dus heeft Ford voor een stuurbekrachtiging gekozen die zich bij hogere toerentallen meer op de achtergrond houdt. Een goed idee, maar van ons zou de Focus ST170 - voor de sportiviteit - nog wel een tandje zwaarder mogen sturen. En de remmen? Die moeten over sportief stopvermogen beschikken. Daarom heeft de krachtigste Focus fors bemeten schijven die hem vanaf 100 kilometer per uur binnen 36,3 meter tot stilstand kunnen brengen.
Wat voor lekkers heeft Ford zoal meer verwerkt in de sportmaaltijd die Ford Focus ST170 heet? Sportstoelen die het lichaam vast in hun greep houden, 'sportieve' klokjes voor oliedruk en de olietemperatuur, quasi-doorboorde sportpedalen en niet te vergeten de agressief ogende vijftienspaaks lichtmetalen wielen met laagprofielbanden.
Zin gekregen in een Focus ST170? De dealer is klaar om de bestelling op te nemen. Er is keuze uit twee smaken; driedeurs of vijfdeurs. Ook de uitgesproken sportieve Focus RS 2.0 16V turbo staat nu op het menu. Maar daar konden we nog geen proefrit mee maken.

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum