Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

Daar zit nog genoeg leven in

37 reacties

Video
AutoWeek 47 2020
AutoWeek 47 2020

Je leest het in AutoWeek 47 2020

Al weer acht jaar geleden kocht Martijn Kors voor een klein prijsje een Ford Focus C-Max die direct uit de lease afkomstig was. In die jaren reed hij er nog 100.000 kilometer bovenop. Nu wijst de teller iets meer dan 300.000 kilometer aan en wil hij wel eens weten of hij nog lang verder kan met zijn auto.

Doorgaans ontvangen we in Klokje Rond gretige kilometervreters. De auto van Martijn heeft in zijn handen echter maar zo’n 12.500 kilometer per jaar afgelegd. Een erg hoogdravend leven houdt zijn Focus C-Max er ook al niet op na. “We gebruiken hem voor ritten in de buurt en één keer per jaar mag hij mee op vakantie. Het onderhoud wordt gedaan door een lokale garage, die er verder niets bijzonders mee doet. En dat is eigenlijk ook nooit nodig geweest.” Martijn gaat dus lekker nonchalant met zijn auto om en gebruikt hem vooral waarvoor die is bedoeld: van A naar B komen.

In acht jaar tijd is er het nodige veranderd bij de familie Kors. De kinderen zijn opgegroeid en gaan niet meer mee met vakantie. “Heerlijk vind ik dat”, bekent Martijn desgevraagd. “De caravan hebben we ook verkocht.” Maar de grote familieauto is er wel nog steeds. “Hij wordt natuurlijk wat ouder en heeft wat kleine gebreken. Maar ik ben benieuwd naar de algemene staat. En ik wil wel eens weten of het nog de moeite waard is om erin te investeren.”

TENNISBALLEN

We hebben de nodige overredingskracht moeten gebruiken om Martijn naar de keuring te krijgen. “Want ik wil hier natuurlijk niet weggaan als iemand die met het wrak van de weg rijdt.” Maar als we een rondje om zijn auto lopen, zien we al meteen dat hij daarvoor niet hoeft te vrezen.

Als Carrec-techneut Tim de Leeuw de sleutels ontvangt, geeft Martijn hem niettemin een waarschuwing mee. “Als je voor het stoplicht staat, moet je opletten dat de motor niet afslaat. Soms moet je het gas er een beetje op houden.” Terwijl Tim onderweg is, licht Martijn toe hoe hij al die deuken in zijn auto heeft gekregen. “Dat was tijdens een vakantie bij het Gardameer. Toen het daar ging hagelen, vielen er hagelstenen zo groot als tennisballen uit de lucht. Eentje ging er dwars door de dakkoffer heen. Ik ontving een bedrag van de verzekering waarmee ik de schade aan het dak niet kon repareren, dus heb ik het maar zo gelaten. Ik maak me er niet druk om, het geeft de auto zijn eigen karakter.”

Eenmaal teruggekeerd buigt Tim zich over de motor. “Deze tweeliter staat bekend als een prima krachtbron. Ik zou er geen standaardklacht van kunnen noemen.” En drie ton op de teller of niet, het exemplaar in deze auto verbruikt geen druppel olie. “De reden dat de motor bijna afslaat voor het verkeerslicht, is waarschijnlijk vervuiling van de EGRklep. Die zou je eens moeten vervangen. Dat geldt ook voor de thermostaat, want de motor komt niet goed op temperatuur.”

Als we de auto aan de onderkant bekijken, komen we alsnog een behoorlijke lekkage onderaan de motor tegen. Tim: “Het is heldere olie, waarschijnlijk van de transmissie. Dat is wel iets om in de gaten te houden, want je kunt het niet peilen. En je garage gaat het niet verversen of bijvullen als je dat niet vraagt. De versnellingsbak zou namelijk onderhoudsvrij moeten zijn.” Verder valt op dat de remschijven flink zijn verroest. “Dat is een teken dat de auto niet zo vaak wordt gebruikt. Want een gebrek aan het remsysteem is er niet – de auto remt oké.”

Dat de auto vaak stilstaat, is ook te zien aan het vele vliegroest aan de bodem. “Die waait nooit eens lekker droog en daar krijg je dit effect van”, zegt Tim, die ons vervolgens wijst op een groene aanslag in de wielkast achteraan. “Dat is een teken dat de auto ooit een hele tijd heeft stilgestaan.” We vermoeden dat dit is gebeurd nog vóórdat Martijn de auto heeft gekocht. Want hoewel hij geen kilometervreter is, rijdt de Focus C-Max regelmatig zijn ritten.

VERKEERD OPGEKRIKT

Dan komen we nog een dikke deuk in de rechter dorpel tegen. Volgens Tim is die erin gekomen omdat de auto een keer verkeerd is opgekrikt. “Zonde, maar het is wel goed dat er tectyl overheen zit”, zegt hij. “Het voorspatbord is wel roestig geworden. Maar Martijn heeft mazzel; als ik door het roestgat naar de dorpel kijk, zie ik dat die nog ongeschonden is. Dat is belangrijk voor de apk.” Martijn heeft geen idee hoe die deuk erin is gekomen. “Het is in elk geval niet onder mijn bewind gebeurd. Grote kans dat die deuk er al in zat toen ik de auto kocht.”

Over belangrijk voor de apk gesproken: het wiellager linksvoor is behoorlijk lawaaiig en dat is ook een afkeurpunt. Wanneer we Martijn vragen naar de geldigheidsduur van de apk, is zijn antwoord ontwapenend eerlijk: “Ik heb geen flauw idee.”

Tim speurt intussen nog even door en heeft een bijzondere interesse voor de schokdempers. “Achteraan heeft de auto een wel heel zacht veerkarakter. En toch zitten er nieuwe dempers op, alleen zijn die van een merk dat ik helemaal niet ken.” Een duik in de computer leert dat de gemonteerde Optimal-schokdempers de helft kosten van de exemplaren die Ford zelf monteert. “Zo rijdt het daarom ook”, concludeert Tim nuchter.

De grote vrees van eigenaar Martijn Kors is tijdens de keuring in elk geval geen bewaarheid geworden: zijn Ford Focus C-Max is zeker geen wrakkige auto. Tim: “Als je een kleine investering doet, kun je er nog zeker wel een paar jaar mee rijden. Ik zou eens beginnen met het wiellager, de EGR-klep en de thermostaat. Als die laatste is vervangen, knapt je verbruik waarschijnlijk ook een beetje op. En laten we ook de banden niet vergeten. Achter zijn die gecupt en bijna versleten.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Met een auto van deze leeftijd en kilometerstand verwachtte ik al geen al te gekke dingen. Het blijkt dat Martijn met een niet al te grote investering rondrijdt in een auto die nog een paar jaar zonder al te grote kosten mee kan. Trouwens bizar wat hagel kan aanrichten. Ik heb dit nog niet eerder zo gezien.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Ford
Model Focus C-MAX 2.0 16V Trend
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 185 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.333 mm / 1.825 mm / 1.595 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.320 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 695 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 203 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 176 g/km

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.