Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Futura (2007)

autoreview

Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Futura (2007)

Signalement

UitvoeringFocus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Futura
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf61.000 km
KM-stand laatst207.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niks mis mee!

  • 153.000 km

Ik ben nu zo'n 3.5 jaar eigenaar van mijn C-max en besluit een review te schrijven omdat de auto zo goed bevalt.

Na 3 Nissans op lpg te hebben gereden was het weer tijd voor een andere auto. Eigenlijk zocht ik weer een lpg-auto, gezien ons jaarkilometrage van rond 25000 km. De huidige lpg-installaties met ringtank leggen het met een actieradius van max 500 km duidelijk af tegen een diesel met meer dan 800.
Ook was een hoogzitter gewenst. Alle Franse auto's vallen voor mij af op (het veronderstelde ontbreken van) kwaliteit en de bijbehorende onderhoudskosten. Duitse zijn vaak prijzig en Japanse modellen vond ik niet echt aansprekend. Grootste concurrent was de Mazda 5, maar die is toch wel veel groter en zwaarder.

Deze C-max heb ik aangeschaft toen hij 4 jaar oud was met 61.000 km op de teller bij een universele dealer. Met name het uitrustingsniveau was een groot pluspunt: (onder andere) gescheiden klimaatregeling, regensensor, elektrisch bedienbare bestuurdersstoel, el. spiegels en ramen rondom, automatische verlichting, ingebouwde rolluiken achter. Verder gelukkig geen flauwekul zoals automatisch in het slot springende deuren of een achterklep die alleen open wil als de motor niet loopt.

De 1.6 TDCi trekt als een beer, ik zou me geen sterkere/ soepelere motor wensen. Samen met het relatief lage gewicht van 1292 kg is er altijd voldoende vermogen. Eén keer had ik het gevoel dat de turbo niet thuis was, even de motor uit en weer aan het alles was weer ok.

Weinig mankementen tot op heden, één keer per jaar naar een (universele) garage voor de APK en wat verse vloeistoffen en daar blijft het (voorlopig) bij. Zelfs de getande riem voor de nokkenas hoeft pas bij 240000 km vervangen te worden volgens het boekje. Dus de kosten voor onderhoud vallen niet tegen.

Tegenvallende zaken zijn er eigenlijk nauwelijks. Of het moet het (te) zachte geluid van de clignoteur zijn. Als deze bij een flauwe bocht niet uitspringt komt hij niet boven de radio uit (ook bij normaal volume)

Ik kijk stiekem al wat rond naar een potentiele vervanger, ook al is eigenlijk de bedoeling dat we zoals gebruikelijk de auto min of meer 'af' rijden. Dat zal vermoedelijk nog even duren, als ik de km.standen van andere TDCI's bekijk, meer dan 250000 is geen uitzondering. De nieuwe (Grand) C-max vind ik niet erg mooi, de vormen zijn wat kunstmatig. Sowieso zijn bijna alle MPV's tegenwoordig voorzien van een m.i. veel te lage achterkant. Dit schijnt 'dynamisch' te heten, maar ik vind het niet stoer en beperkt het zicht naar achteren enorm. Gelukkig heeft VW net de Golf Sportsvan gelanceerd, een auto met exact dezelfde buitenmaten dan de C-max, dus die maakt best een kans in de toekomst. Ook de Touran lijkt me geen slechte keus.

Maar voorlopig rijden we vrolijk en kostenbewust verder met deze Ford C-Max!

door en door en door

  • 207.000 km

Als een auto zo probleemloos is heb je eigenlijk geen reden om een review te schrijven. Het enige dat is voorgekomen is een leeg reservoir van de regeneratie-vloeistof. Ik wist niet eens dat het erop zat, maar een foutmelding gaf het aan. De merkdealer is eraan te pas gekomen, omdat het merkgebonden en vrij prijzig spul bleek te zijn, mijn universele dealer wou mij niet de volle verpakking in rekening hoeven te brengen, en dat is volledig terecht.
Verder blijft alles het naar behoren doen: geen rammels (behalve het klaptafeltje aan de rechterstoel in ingeklapte toestand), geen roest en gewoon 1 x per jaar naar de garage voor de APK en wat verse vloeistoffen. Ik kijk (nog steeds) wat uit naar een opvolger. Wellicht een Touran, CX-5 of Qashqai, de tijd zal het leren.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens