Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Futura (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus C-MAX 1.6 TDCi 109pk Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 88.500 km |
KM-stand laatst | 161.000 km |
De eerste maand
- 89.000 km
Sinds begin januari 2014 ben ik in het bezit van deze Ford C-Max. Na een proefrit was ik aardig te spreken over deze auto: prima wegligging (staan ze bekend om), vlotte motor, lekker ruim en luxe extra's als voorruitverwarming, getinte zijruiten, stuurbediening cruisecontrole en radio en l.m. velgen. En 'n mooi kleurtje. Met deze kilometerstand kan er maar weinig mis gaan. Echter, op het internet circuleren toch wat indianenverhalen over de 1.6 TDCI-motorblokken. Dus maar een kennis gebeld die jaren lang Ford-monteur is geweest. Aardig gerustgesteld: wanneer de auto goed onderhouden is, d.w.z. op tijd z'n beurten heeft gehad (om de 20.000), dan is er weinig aan de hand. Toch ga ik om de 15.000 km. maar de olie + filter laten verwisselen. Je weet maar nooit. Het blokje klinkt goed, ziet er hagelnieuw uit en we rijden hem altijd rustig warm.
Opvallende zaken:
- heerlijke stoelen
- kraakjes en piepjes op klinkerweggetjes
- achterklep veert niet uit zich zelf open. Moet hem een zetje geven.
Over een aantal maanden weer een update.
Enkele maanden verder
- 98.000 km
Tot nu rijden we zonder problemen rond. Op vakantie naar Frankrijk gaf de auto, vol bepakt met dakkoffer, geen krimp. In verband met een andere baan wordt de auto nu dagelijks gebruikt. Heerlijke ruime reiswagen.
Shit happens
- 102.000 km
Dus toch: de indianenverhalen lijken op waarheid te berusten. Ondanks de lage kilometerstand, de keurige onderhoudsgeschiedenis, het positieve advies van een Ford-monteur en het altijd rustig warm rijden is de turbo naar z'n grootje. Kosten 1400,00. Flink balen. Het begon met een loeiend/gierend geluid in lage toeren en snelheden. Tijdens de reparatie bleek al dat er sprake was van flinke speling op de turbo-as. Gelukkig was ik er op tijd bij, de kans op grotere motorschade was aanwezig. Alles is vervangen, volgens de modificatie van Ford. Nu maar hopen dat de auto de komende twee jaren tot 150.000 geen rare fratsen uithaalt...
Mmm...
- 120.000 km
Bij 120.000 km het volgende euvel: verstopt roetfilter en slecht werkende EGR-klep. Op de snelweg ineens een rood lampje en een oranje lampje met de melding: motorsyst. storing. Auto heeft nauwelijks vermogen meer en loopt niet harder dan 80/90 km/u. Best eng op snelweg: van 80-120 km/u duurt ongeveer een kwartier. Al heel wat seinende bumperklevers in mijn achteruitkijkspiegel gezien, haha.
Bij de dealer zou dit grapje 1500,00 gaan kosten: zij adviseerden mij alles te vervangen. Eerst maar eens de eigen garage gebeld. Zij gaan proberen het roetfilter en de EGR-klep te reinigen. We wachten in spanning af. Jammer, want de auto bevalt verder prima. Zoals in het vorige stukje gemeld: ondanks zorgvuldig onderhoud en netjes omgaan met de auto valt dit dus niet te voorkomen. Zuur, ik dacht een jaar geleden een verstandige keuze te maken door een nette, goed onderhouden auto, met een gunstige km.stand aan te schaffen. Nu ja, misschien rijden we het komende jaar geheel probleemloos rond...
Nou, vooruit
- 121.000 km
Inderdaad, roetfilter en EGR-klep moesten vervangen worden, á 1300,00. Samen, door het vervangen van de turbo, dus 2700,00 uitgegeven in anderhalf jaar tijd voor een auto met nog maar net 120.000 op de teller. Snapt u het nog? Nu hopen dat er gewoon effe 15.000 km niets gebeurd. Verder rijdt'ie lekker hoor...! Wat wel irritant wordt: de smalle/ondiepe kofferruimte. Ik moet de wielen van kinderwagen er af slopen om hem in de auto te leggen. Kan toch niet de bedoeling zijn. Kun je beter een stationwagen nemen.
P.s.: Ik koop de volgende keer gewoon een 14 jaar oude Opel Zafira op diesel ofzo...wel vet burgerlijk, maar ook praktischer en wat meer betrouwbaar denk ik. Of een dikke V70...
Dus...
- 131.000 km
Opnieuw een probleempje.... Nu de 4 gloeispiralen. Op zich kan dat wel bij 130.000. Bij mijn vorige diesels gebeurde dat ook elke 75.000. Maar ja, net daarvoor een beurtje á 400,00 en nu weer rond de 250,00. In één jaar tijd dus rond de 3300,00 gespendeerd. Slik. We redeneren nu zo, dat alles wat gerepareerd is voorlopig niet kapot zal gaan...Maar blij wordt je er niet van.
Gaat best goed eigenlijk!
- 156.000 km
De afgelopen 25.000 km. zijn probleemloos verlopen. Het vertrouwen is weer wat teruggekeerd. De auto rijdt prettig, alles werkt naar behoren.De hoge zit en de 'geblindeerde' achterruiten dragen bij aan een stukje comfort voor het gezin. Nu alleen de cuppende achterbanden vervangen en dan op naar de volgende probleemloze 25.000 km.
Einde Ford-tijdperk
- 161.000 km
Na wat wikken en wegen de Ford toch ingeruild. Ik kreeg er nog een goede prijs voor en op die manier zag ik toch wat van het geïnvesteerde geld terug. Tenslotte brengt zo'n auto richting de 200.000 niet zo veel meer op, nu dus nog wel. Tot zover bijna drie jaar Ford Focus C-Max, van begin 2014 tot eind 2016, van 89.000 tot 160.000. We rijden verder in een Volvo V70 2.4 D. Dat is andere koek. Zie daarvoor de nieuwe review over de Volvo.
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Ford Focus C-Max - 2005 - 307.714 km - Klokje Rond

Test: Ford Focus C-MAX 2.0 16V - Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TFSI

Ford Focus C-Max 1.6 Ti-VCT Futura (2005) - Test

Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2004) - Test

Ford Focus C-MAX (2003) - Test
