Ford Focus C-Max 1.6 Ti-VCT Futura (2005) - Test
Aantrekkelijke mix
De Ford Focus C-Max is niet alleen een ruime midi-MPV, hij heeft ook nog eens een bijzonder prettig weggedrag. Helaas voldoet juist de als brandstofbesparend gepresenteerde motortechniek niet aan de verwachtingen, zo merkten we bij de
benzinepomp.
Als het gaat om ruimte, ook voor de achterpassagiers, dan doet de Ford Focus C-Max het erg goed. Niet alleen door de grootte van de Ford, want er is nog iets: de achterbank kun je omtoveren in twee separate stoelen. Als je het middelste deel van de bank wegklapt, kun je de twee buitenste zittingen verschuiven, naar achteren én naar elkaar toe. Hierdoor ontstaat aanzienlijk meer beenruimte voor de achterpassagiers. Die zitten dan niet met de schouders tegen de zijkant van de auto en bovendien zitten ze gewoon lekker rechtop. De midi-MPV van Ford kan, als de achterbank in z'n originele positie staat, ruim een halve kuub bagage verstouwen: 550 liter.
Intuïtie
Koop je deze auto's alleen maar om de ruimte op de achterbank en in de achterbak? Nee, voor alles moet de bestuurder goed zitten. En dat lukt ook. Via een gemakkelijke, hoge instap kom je terecht op de hoge zitpositie. Je hebt wel het gevoel dat je 'op de bok' zit, maar onprettig is dat niet. Je kunt het stuur naar je toe trekken, dat is een standaardvoorziening in de C-Max. De korte versnellingspook is prettig gepositioneerd, aan de onderkant van het dashboard. Je hoeft je hand maar een klein stukje van het stuur te bewegen om een andere versnelling in te leggen. Je moet het niet te snel willen, maar gewoon de bak het werk laten doen.
De Focus C-Max heeft een strak vormgegeven interieur, maar saai is het er niet. Je vindt op intuïtie de weg naar de bedieningsorganen. Ook als het gaat om het aflezen van het instrumentarium is het niets dan duidelijkheid: grote heldere klokken en in het midden een informatiedisplay van de boordcomputer.
Alerte motor
De motor levert een maximumkoppel van 155 Nm en een vermogen van 115 pk uit 1,6 liter. De nieuwe Ti-VCT van Ford maakt een frisse, alerte indruk. Minder onder de indruk zijn we van het verbruik van de motor in de C-Max. Ford presenteert de Ti-VCT-motor met twee variabele nokkenassen namelijk als brandstofbesparende technologie en dat zou aan de benzinepomp fraaie cijfers moeten opleveren. In de praktijk blijft hij echter een stuk achter op de opgegeven waarden.
De wielophanging is een belangrijke factor als het om comfort gaat. Ford heeft er dan ook behoorlijk werk van gemaakt. De vorige Focus beschikte al over een onderstel dat gold als het ijkpunt voor z'n klasse. De Focus C-Max profiteert van de doorontwikkeling die Ford heeft gemaakt op basis van de oude Focus. Deze auto staat daardoor lekker stevig en stabiel op de weg. Alleen door z'n hoogte wil de koets in de bocht nog wel een beetje overhellen, maar niet schrikbarend. Integendeel. Het weggedrag komt zo veilig over dat het niet direct nodig is om 't optionele stabiliteitssysteem te bestellen. Toegegeven, wanneer je de grens opzoekt, wil de Focus C-Max wel even met z'n achterkant bewegen en een stapje opzij zetten, maar dat zijn geen situaties waar je in belandt als je met een gezin op pad bent.
Op de beperkte neiging tot overhellen na, doet het C-Max-onderstel ondanks de grotere hoogte van de auto niet onder voor een goede middenklasser. Een keurige prestatie van Ford en niet gek voor een comfortabele, ruime midi-MPV.
- +Bagageruimte
- +Passagiersruimte
- +Prettige rijpositie
- -Pittig verbruik
- -Matige afwerking
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus C-MAX 1.6 16V Ti-VCT Futura |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.596 cc |
Maximaal vermogen | 84 kW / 114 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 155 Nm bij 4.150 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.333 mm / 1.825 mm / 1.595 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.279 kg |
Laadvermogen | 591 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 670 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 186 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,0 s / 8,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,9 s / 17,5 s |
Brandstofverbruik | 9,2 l/100km (fabrieksopgave: 6,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 160 g/km |