Ford Focus 2.0 16V ST170 (2002)
Hete hatchback
Met de 173 pk sterke Focus wil Ford de tijden van de Escorts XR3i en de RS2000 doen herleven. Dat waren rappe bolides die de eer van het blauwe ovaal verdedigden in het GTI-segment. Overigens is deze Focus best aan de prijs, met een cataloguswaarde van zo'n 31.000 euro. Waar zit al dat geld in? Bijvoorbeeld in de 17-inch lichtmetalen velgen met breed rubber (215/45/17) die hem
overigens super staan. Verder onderscheidt de ST170 zich van een normale Focus door een andere grille, een dikker uitlaateindstuk en een verlaagd onderstel. Best beschaafd allemaal.
Lange tijd hebben we uitgekeken naar een snelle Focus. Want ook in standaardtrim kennen we de auto als een fijne rijdersmachine. Hij is bij hoge snelheden in bochten een tikkeltje overstuurd maar laat zich snel en makkelijk corrigeren. Dus de basis is al goed en dat smaakt natuurlijk naar meer. Na vier jaar wordt dat verlangen dan eindelijk beloond. U raadt het al, de ST170 stuurt net effe strakker dan een gewone Focus. Je voelt goed wat de voorwielen doen. In snelle bochten komt hij lekker met zijn achterkant om. Een lichte tegenstuurbeweging volstaat. Overigens was onze Focus voorzien van een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), een extra van 500 euro. Voor de minder ervaren rijder toch een nuttige optie. Bij de Focus ST170 is sprake van een goede balans tussen sportiviteit en comfort. Dat is goed te begrijpen, want deze uitvoering is niet de pure sportversie van de Focus-reeks. Dat is de 220 pk sterke RS 2.0 16V Turbo.
Opgepept
Ford heeft het 2,0-liter Focus-blok behoorlijk opgepept, een kunststukje van Ford Special Vehicle Engineering (SVE). Grotere inlaatkleppen met
continu variabele timing, een nieuwe cilinderkop en een variabel inlaatspruitstuk tillen het vermogen van 130 naar 173 pk bij 7000 tpm. Als de naald van de toerenteller onder de 3500 staat, loopt het toerental opmerkelijk langzaam terug wanneer het gaspedaal wordt gelift. Daar moet je erg aan wennen en het is zeker iets om rekening mee te houden bij afremmen op de motor. De 2,0-liter heeft het beter naar zijn zin boven de 4.500 toeren, wat 'ie laat merken met een lekkere brom. Ook als je erachter rijdt, is die goed te horen.
De sportieve rijder is niet vies van schakelen en daarom is de ST170 voorzien van zes versnellingen. De Focus beschikt over lange overbrengingen, de tweede versnelling brengt je bijvoorbeeld al ver over de 100 km/h. Vooral van een naar twee schakelend, voelt de transmissie niet erg exact aan, soms denk je mis te zitten terwijl de bak al in twee staat.
Als je een bijzondere auto rijdt, wil je daar ook in het interieur iets van terugzien. Dat heeft Ford goed begrepen. Zo beschikt de ST170 over aluminium
pedalen met zwarte nopjes waardoor ze geperforeerd lijken, over sportstoelen (normaal Recaro-stoelen, de stoelen op de fotoÌs zijn anders) en extra meters in het dashboard. Een voor de olietemperatuur en een voor de oliedruk. Zeker zoÌn olietemperatuurmeter is zinvol. Dan weet je als bestuurder altijd of de motor al warm genoeg is voor het zwaardere werk.
Laag zitten, daÌs altijd lekker in een snelle auto. Omdat je dan dichter bij de bodemplaat zit, voel je beter wat Ìie doet. De Focus beschikt op dit punt over uitstekende kaarten, want je kunt het stuur ook nog eens axiaal verstellen.
De ST170 is standaard uitgerust met handmatige airconditioning, volautomatische airco komt op 500 euro extra. ABS zorgt voor gecontroleerde noodstops. Een Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP) is extra, maar de Focus beschikt weer wel over grote lichtmetalen velgen met zeer brede banden en een sportief interieur. Ford heeft er duidelijk werk van gemaakt om de ST warmer aan te kleden.
Wat maakt van een normale middenklasser nu een hete hatchback? Uiteraard heb je daarvoor een opwindende motor nodig, goed voor een geweldige adrenalinestoot, goed voor vette rubberstrepen op het asfalt en ga zo maar door. Maar dat is nog niet genoeg. De manier waarop de auto zich laat sturen, is minstens zo belangrijk en ook het oog wil wat. En dan rest de vraag
hoeveel geld je er voor over hebt. Met de Focus ST170 heeft Ford een uitstekende auto neergezet, maar waarom is hij zo duur? Voor zo'n € 31.000 had hij best 200 pk mogen hebben.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus 2.0 16V ST170 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.989 cc |
Maximaal vermogen | 127 kW / 173 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 195 Nm bij 5.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.174 mm / 1.702 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.615 mm |
Massa leeg | 1.283 kg |
Laadvermogen | 357 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 215/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,8 s / 10,9 s |
Brandstofverbruik | 9,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 218 g/km |