Ford Escort 1.4 CL - Op de Rollenbank
'Die turbo komt er toch wel'
55 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ooit wemelde het van dit soort Fords Escort op de Nederlandse wegen. Vandaag de dag is het nog een zeldzame verschijning; helemaal als ze nog zo origineel zijn als het exemplaar van Luuk van Maaren. Maar deze opvallend jonge Ford-fan heeft snode plannen met zijn Escort. Stiekem hoopt hij zelfs dat de meting negatief uitvalt.
Het verhaal van Luuk van Maaren is klassiek: deze Ford Escort, in een niet al te uitbundige uitvoering, trok hij nog niet zo lang geleden uit de schuur van een boer. “In dertig jaar tijd heeft hij er nog geen 70.000 kilometer mee gereden. Ik ben wel benieuwd of zo’n luizenleven invloed heeft op het vermogen van de motor”, licht hij zijn motivatie toe om naar de rollenbank te komen.
Zo jong als hij is met z’n twintig lentes, zit Luuk toch al tot over zijn oren in het Ford-wereldje. “Afgelopen zomer heb ik mijn eerste grote trip gemaakt. Die ging naar de Ford Fair in Groot-Brittannië.” Daar kwamen Luuk en de Escort in een inter nationaal gezelschap van gelijk gestemden terecht. “Ik heb een hoop bekijks gehad met deze auto. In Nederland gaat zo’n auto weg voor € 1.000. Maar in Engeland kijken ze echt heel anders tegen dit soort Escorts aan. Ik heb een bieding gehad van € 6.000 ...”
Luuk heeft goede verwachtingen van de meting. “Tijdens de rit naar Engeland heb ik 210 km/h op de gps zien staan, dus ik heb alle reden om aan te nemen dat de motor nog gezond is.” Toe maar, 210 km/h! Dat vinden wij een wel heel grote afwijking ten opzichte van de topsnelheid uit de folder. “Bij dit soort Escorts zijn er enorme verschillen per motor. De ene loopt met moeite 140, bij de andere rijd je zo de meter uit zijn kastje.” Hij vervolgt: “Mocht de meting toch tegenvallen, dan heb ik een excuus om er een andere motor in te zetten. Eigenlijk heb ik mijn zinnen gezet op een 2,0-liter Zetec met turbo.”
Als Ghisbert van Ginhoven zich ervan heeft laten overtuigen dat deze Escort echt al een voorwielaandrijver is, kan de meting van start. En die loopt best goed af; het éénpuntviertje levert nog netjes 70 pk en de maximale trekkracht is zelfs nog iets meer dan die volgens de fabrieksopgave. “Die uitslag is helemaal niet gek”, vindt Luuk. Jammer joh. Nu is er ook geen excuus om de motor te vervangen. Maar evengoed lijkt Luuk zijn besluit al te hebben gemaakt. “Die turbomotor komt er toch wel, hoor.” Dus kijk nog maar eens goed naar deze Escort. Een origineel exemplaar is binnenkort weer een stukje zeldzamer.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Escort 1.4 CL |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.963 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.392 cc |
Maximaal vermogen | 54 kW / 73 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 108 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.022 mm / 1.640 mm / 1.385 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 865 kg |
Laadvermogen | 435 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 450 kg |
Banden | 155R13Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,9 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.