Fiat Stilo
La Linea Italiana
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
De eerste kennismaking met de Fiat Stilo mag dan geweest zijn tijdens de Salon van Genéve, de echte confrontatie vond vorige week plaats. Een stuk of tien Stilo's stonden klaar onder de stenen baldakijnen van een oude boerderij midden op het testcircuit in Balocco, in de buurt van Turijn. Het gebouw doet nu dienst als ontvangst- en trainingsruimte en biedt buiten koele parkeerplaatsen voor auto en mens.
Toen we kwamen aanrijden en langs de neuzen in de schaduw keken, dachten we in een flits dat er een rijtje VW Passats stond: het ronde Fiat-logo en de vorm van de grille lokken die eerste gedachte nu eenmaal uit. De tweede oogopslag gecombineerd met informatie van de hersenen roept je tot de orde. Dit is de Stilo, die de Bravo/Brava gaat vervangen. Een spiksplinternieuwe Fiat die, helemaal in de lijn van de huidige trend van het Italiaanse merk, vooral herkenbaar is aan zijn scherpere lijnen.
Ook al moet de Stilo zijn voorganger snel doen vergeten, de styling borduurt toch voort op lijnen die we kennen van vooral de Bravo. Die heeft met zijn wat 'bolle heupen' een herkenbare achterkant. Dat zien we nu ook terug bij de driedeurs Stilo, maar dan nog veel en veel nadrukkelijker. De achterpartij is ontegenzeggelijk een sterk staaltje van Italiaanse styling.
Zie je aan de voorkant geen verschil tussen de driedeurs Bravo en vijfdeurs Brava, bij de Stilo kan je je niet vergissen. De neus van de driedeurs heeft duidelijk sportieve trekken met grote luchtopeningen in de diep doorlopende bumper. Bij de vijfdeurs is die bumper meer ingetogen met horizontale luchtopeningen. Het rijtje Stilo's waarvan we dachten dat het Passats waren, was dan ook van de vijfdeursversie. . .
Neemt niet weg dat de vijfdeurs Stilo er van voren toch ook een stuk krachtiger uit ziet dan zijn voorganger; wat had de Bravo/Bravo dan een 'dun' snoetje! Daar hebben de Fiat-stilisten met de Stilo dus wat aan gedaan. Een geprononceerde neus, met diepe vouwen die van boven in de motorkap doorlopen tot onder in de bumper. Ook scherpe lijnen over de zijkant vanaf de luchtinlaten in de bumper tot de achterlichten. Terwijl de knappe vouw onder langs de zijkant de suggestie wekt van dorpelverbreder. Ecco: de Fiat Stilo is een auto die stáát en die toch in zijn klasse niet door extremiteiten uit de toon valt.
Eerst rijden
Voor de Stilo zullen we in Nederland keuze hebben uit 1,6-, 1,8- en 2,4-liter benzinemotoren en de twee bestaande varianten (80 en 115 pk) van de 1.9 JTD diesel.
Voor onze eerste testrit door de Povlakte in de buurt van Novara kozen we de 1.8 viercilinder in driedeursverpakking (een 1.6 was nog niet beschikbaar). Instappen, stoel instellen, spiegels. We hebben geen moeite om ons thuis te voelen in de leuke cockpit met uitzicht op een fraai dashboard van zacht materiaal. Het dikke stuur voelt goed aan. We kunnen gaan. De eerste draai aan het stuur stelt teleur: de bekrachtiging voelt eng-licht aan. We moeten natuurlijk wél opletten, want in de rechter meter in het instrumentenpaneel staat het woord 'city'. Juist, de Stilo heeft in navolging van de Punto een parkeer/stad-stand. Hij werkt superlicht tot 20 km/h, is wat zwaarder tussen 20 en 36 km/h en daarboven voelt hij net zo aan als bij de normale stuurbekrachtiging. We drukken op de City-knop in de middenconsole en we hebben weer een stevige grip op de besturing. Tijdens onze rit door kleine dorpen en rotere stadjes en over de Autostrada voldoet de besturing uitstekend. De Stilo reageert vlot en precies bij het insturen en blijft in bochten netjes op koers.
De 1,8-liter 16-klepper stelt evenmin teleur. We kennen hem in Nederland uit de Barchetta.In de Stilo levert hij een vermogen van 133 pk en een maximum koppel van 162 Nm bij 3500 tpm. Ruim voldoende om het sportieve uiterlijk van de Stilo eer aan te doen. De fabriek zegt dat hij binnen tien tellen van 0-100 km/h sprint en dat zijn top ligt op 202 km/h. Daarmee hoeft hij zich tussen concurrenten als de Opel Astra 1.8 niet te schamen.
De vering is stevig en strijkt oneffenheden in de weg goed glad, al zouden we zelf een wat hardere afstelling vóór prefereren.
We worden op onze wenken bediend als we in de Abart-uitvoering van de vijfdeurs 2.4 rijden. Dat is precies waar deze versie van de normale Stilo's verschilt: de Abarth heeft weliswaar dezelfde veren, maar de schokdempers zijn harder afgesteld en bovendien heeft de Abarth bredere banden en velgen (205/55/16 tegen standaard 195/65/15). Ook met het vermogen (170 pk) van de 2.4 vijfcilinder kan deze Stilo goed overweg de Selespeed versnellingsbak zorgt voor een extra sportief karakter en aan de bedieningsknoppen op het stuur ben je binnen de kortste keren gewend. Binnenin is het geluid goed gedempt en we horen eerder wat windgeruis over de voorstijlen dan echt motorlawaai.
Nieuw voor Fiat is het gebruik van een Getrac-versnellingsbak, in dit geval in de 1.9 JTD met 115 pk. Voordelen bij de toepassing van die bak is het compacte formaat, het lage geluidsniveau en het feit dat er weinig tot geen vibraties tot de pook doordringen.
Zes airbags standaard
Binnenin de Stilo is het ruim en aangenaam. Achterin de vijfdeurs kunnen passagiers een comfortabel plaatsje vinden en qua bagage lijkt het erop dat er behoorlijk wat mee kan. Maar dat zal onze eerste test uitwijzen.
Fiat levert de Stilo met het zogenaamde keyless entry systeem, waarbij je geen sleuteltje nodig hebt, maar een transponder die je in je zak of tas kunt laten zitten. De auto herkent hem en je kunt zonder blikken of blozen de portieren openen en de motor starten. Ook Radar Cruise Control, waarmee je de afstand tot je voorganger kunt instellen, is leverbaar, net als een regensensor, parkeersensor en een geavanceerd aircosysteem.
Op het gebied van veiligheid is de Fiat Stilo de eerste in zijn klasse die standaard komt met acht airbags. Verder hebben alle versies schijfremmen rondom, is ABS standaard en zijn alle mogelijke systemen die nu op de markt zijn voor de Stilo beschikbaar. Daarbij denken we aan zaken als remkrachtbegrenzing (EBD), anti-doorslipregeling (ASR) en een elektronisch geregeld stabiliteitsstysteem (ESP). Ook Connect, het navigatie/communicatiesysteem dat we voor 't eerst in de 147 aantroffen is beschikbaar voor de Stilo. Vanaf 2 november is de Fiat Stilo leverbaar.