Fiat Punto vs. Ford Ka+

Basisbehoeften

AW 1
AutoWeek 1 2017
AutoWeek 1 2017

Je leest het in AutoWeek 1 2017

Waarom toastjes met zalm laten aanrukken als een boterham met kaas ook voldoet? Die filosofie kun je loslaten op de twee auto's uit deze test; ze bieden in principe alles wat je van een auto verwacht. Maar welk van de twee bevredigt de basisbehoeften het beste: oudgediende Fiat Punto of nieuwkomer Ford Ka+?

Ford draait er in zijn commerciële uitingen rondom de Ka+ niet omheen: dit is een no-nonsenseauto voor de pragmatische koper die weinig om luxe of uitstraling geeft, maar een lage prijs des te belangrijker vindt. Slim, want zo torpedeer je als fabrikant direct kritiek, bijvoorbeeld dat de auto niet sexy genoeg zou zijn. Of dat hij niet zou voldoen aan onze Europese interpretatie van wat goede smaak is. Zulke vraagstukken zouden waarschijnlijk niet aan de orde zijn gekomen als de Ka+ was ontworpen met ons continent in het achterhoofd. Dan hadden we 'gewoon' een auto met de ontwerptaal van de Fiesta voorgeschoteld gekregen. Prima, niets aan de hand. Ford heeft echter gemeend de Ka 'as we knew it' (feitelijk een zustermodel van de Fiat 500) te moeten vervangen door een auto die zijn wortels in Zuid-Amerika (Brazilië) en Azië (India) heeft. Op zich een goed idee, dat scheelt ontwikkelingskosten van een compleet nieuw Europees model. Het is echter geen geheim dat er buiten Europa andere esthetische normen gelden, om over de afwijkende interpretatie van 'kwaliteit' en 'rijeigenschappen' nog maar te zwijgen. En dus moesten de ingenieurs bij Fords testcentrum in het Belgische Lommel aan de slag om het onderstel af te stemmen op 'onze' voorkeuren, is men druk bezig geweest om het geluidsniveau terug te dringen en werden er andere stoelen en grotere wielen gemonteerd. Allemaal om de Europese klant te behagen.

Met de Ka+ begeeft Ford zich in de zogenaamde 'B-value'-hoek van de markt, oftewel betaalbare modellen in het B-segment, formaat Polo en Fiesta. De Ka+ is in de ogen van Ford een auto voor 'verstandige' jonge stellen zonder kinderen met een budget van 14 of 15 mille. Volgens eigen onderzoek van Ford is de prijs in dit segment doorslaggevend voor 60 procent van de consumenten. Het onderdeel 'design' scoort slechts 16,5 procent. We zien hier parallellen met de Volkswagen Fox; oorspronkelijk ook niet bedoeld voor Europa, maar tussen 2005 en 2011 vond dit veel voor weinig-model toch ruim 20.000 kopers. Dat is hoopgevend. De tegenstrever van de Ka+ behoeft geen introductie. De goede oude Fiat Punto is al sinds 2005 op de markt en heet de laatste jaren ook gewoon weer Punto, na 'Grande Punto' (bij de introductie) en 'Punto Evo' (de facelift van 2009).

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum