Fiat Punto 90 Sporting (1996)

Sportief typetje

Fiat Punto 90 Sporting
De Fiat Punto heeft in zijn bestaan een vaste plaats veroverd in de top van de compacte klasse. De Sporting-versie van de Punto is het onderwerp van deze doorgrondende AutoWeek test.

Het gaat weer beter met Fiat. De komst van de Punto, eind 1993, is daar niet in de laatste plaats debet aan. Een belangrijke bijdrage aan dat succes is ongetwijfeld de kwaliteit van de Punto, die een stuk beter is dan die van eerdere Fiat-produkten. Eerlijk gezegd was de Punto GT, die we voor het AutoWeek Testjaarboek 1995 reden, de eerste auto van de Fiat-groep sinds jaren die we zonder aanmerkingen of storingen konden terugbrengen bij de importeur. Dat was op zich al hoopgevend.
Dat snelheidsduiveltje met zijn 133 pk sterke 1.4 turbomotor was overigens net iets te comfortabel om als een echte GTI-achtige door het leven te gaan. Daarom waren we extra benieuwd naar de andere sportieve versie die Fiat van de Punto uitbrengt: de 90 Sporting. Met de 1,6-liter uit de Punto 90 en met het verlaagde onderstel van de GT. Dat laatste is (tussen haakjes) een reden om tijdens deze vergelijkingstest de Punto GT nog even in het achterhoofd te houden.
De Punto 90-viercilinder heeft een inhoud van 1,6 liter en biedt een maximum vermogen van 88 pk. Dat merk je dan ook bij het accelereren. De Sporting heeft wat kortere versnellingsbakverhoudingen gekregen dan de Punto 90, waarvan hij is afgeleid. Wij klokten de Punto daarmee sneller dan de fabrieksopgave. Om het onderste uit de kan te halen moet je overigens wel toeren draaien.

Verboden zone
Wie de hoofdrolspeler van deze test de sporen geeft komt in ieder geval gemakkelijk in de verboden zone. Voor enthousiaste automobilisten blijft 't met zo'n vlotte rakker dus steeds oppassen geblazen, want het kost niet veel moeite om grotere en snellere concurrenten stout op de hielen te zitten.
Aanvankelijk stribbelde de versnellingsbak van de Punto bij snel schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 2 wat tegen. D t kan wel wat beter, dachten we de eerste dag. Maar met een aanzienlijk aantal kilometers intensief stads- en file-werk achter de rug, is de conclusie dat zijn bak niet supersoepel, maar ook niet hakerig schakelt. Zijn inrij-kilometers zullen waarschijnlijk voor het grootste deel op de autoweg hebben plaatsgevonden en dan worden de lagere versnellingen niet gebruikt. De besturing laat niet veel te wensen over. Hij zou in lange bochten nog wat directer mogen zijn, maar hij is mooi stabiel en nauwkeurig. De standaard stuurbekrachtiging geeft een goed gevoel. De Punto is met zijn verlaagde onderstel ... la GT voelbaar hard afgesteld. Hij blijft prima op de gewenste koers en gaat in grensgevallen wat over vier wielen schuiven. Maar wat minder druk op het gaspedaal en hup, hij is weer in 't gareel.
Qua benzineconsumptie valt de Sporting niet tegen. Hij nodigt uit tot een sportief rijgedrag en daar gaat een vlotte bestuurder graag op in. Maar zijn verbruik van 1:10,6 is dan nog steeds alleszins acceptabel en een stuk lager dan dat van de Punto GT (daar is-ie weer).
De Sporting remt naar behoren. Je mag dat natuurlijk ook wel verwachten van een moderne auto. ABS is als optie leverbaar.

Standaard airbag
Nu we 't toch over veiligheidssystemen hebben, komen we meteen bij de airbag terecht. De Fiat heeft standaard ‚‚n airbag, terwijl die voor de passagierskant als extra leverbaar is.
De Punto straalt met zijn geprononceerde achterkant als het ware kracht uit. De Punto Sporting heeft verder sportief-ogende zwarte zijskirts en lichtmetalen velgen, gespoten bumpers en stootstrips opzij.
De vormgeving van het dashboard van de Punto is modern. De vloeiende lijnen combineren goed met de hoogoplopende middenconsole en de ventilatieroosters. Naast de airbag wordt de Punto Sporting standaard geleverd met elektrisch bedienbare portierramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een hendel om de achterklep van binnenuit te openen.
Het sportieve stuur van de Punto voelt goed aan. De uit de GT afkomstige stoelen geven een stevige zit met prima zijdelingse steun.
De Punto Sporting is de sportieve versie van de 90. Wanneer je dan ziet dat het prijsverschil tussen beide Fiats slechts 1000 gulden bedraagt, is de keuze voor de sportief ingestelde koper niet moeilijk.

Signalement

Merk Fiat
Model Punto 90 Sporting
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.861

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.581 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 129 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.760 mm / 1.625 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 923 kg
Laadvermogen 492 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 480 kg
Banden175/60TR14Prijzen
Topsnelheid 178 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s