Fiat Panda 1000 CLX - Op de Rollenbank
Die van de baas zelf
47 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Op veler verzoek, is het de beurt aan de AutoWeek-redactie: wat gebeurt er als ze hun privéauto's aan zo'n vermogenstest onderwerpen? Zit de Fiat Panda van Nic de Boer nog net zo ruim in zijn spierkracht als een hagelnieuw exemplaar? Een bezoek aan de rollenbank moet dat uitwijzen!
Hobby-auto’s hebben we als AutoWeek-redacteuren in soorten en maten. Collega Nic de Boer - chef rollenbank in eigen persoon - heeft er zelfs meerdere, waaronder een oer-Fiat Panda, een strak exemplaar van na de facelift. En juist die witte Italiaan heeft hij meegenomen naar de rollenbank, de kleinste in de reeks waarin we met de billen bloot gaan.
Met een cynische kijk op de zaak zou je kunnen zeggen dat hij met z’n bescheiden prestaties ook het minst verliezen kan. Nic zelf wil daar echter niets van weten: “Ik zou zwaar teleurgesteld zijn wanneer deze auto minder laat zien dan wat de fabriek opgeeft. Kom op zeg, het is de best onderhouden Panda van Nederland!” Als trotse eigenaar van deze klassieker in wording ontziet Nic het karretje overigens niet. Met een heel lange aanloop, je moet er echt voor gaan zitten, weet Nic de Panda bij tijd en wijlen naar de toppen van z’n kunnen op te zwepen. De naald van de snelheidsmeter kruipt dan naar 150. Bang voor een zware boete hoeft hij daarbij trouwens niet te zijn, volgens het gps gaat het dan in werkelijkheid om 135 hele kilometers per uur. Dat zijn er overigens wel vijf minder dan wat Fiat destijds opgaf.
Betekent dit dat – ondanks Nic’s tomeloze zelfvertrouwen – de Panda in de loop der jaren toch een paar pk is kwijtgeraakt? Er is maar één manier om daar achter te komen … Hoog tijd om het karretje op de rollenbank te zetten.
De Panda beschikt over toerenteller noch Euro NCAP-sterren. Maar dat mag de pret niet drukken. Aan het laatste heb je weinig op een rollenbank en voor het eerste heeft rollenbankbaas Ghisbert van Ginhoven een oplossing: gewoon het benodigde signaal ‘aftappen’ met een klem op één van de bougie-kabels. De prestaties van de Panda liggen nog ver genoeg boven de ondergrens van wat de rollenbank meten kan. Wanneer we echter meekijken op het beeldscherm waarop in de meetruimte de ruwe data verschijnt, zien we behoorlijk prestatieschommelingen. Ghisbert legt uit dat fluctuaties in de gegevensstroom bij dikke motoren zorgen voor rimpels in de grafiek, alleen bij de bescheiden Panda lijken die rimpels meteen flinke uitschieters. Het is allemaal maar relatief.
Na filtering van de meetwaarden blijkt Nic’s zelfvertrouwen in elk geval geen averij opgelopen te hebben: de grafiek piekt bij 46 pk, da’s zelfs een winst van één pk oftewel dik twee procent. Het maximum koppel blijkt wel iets minder dan opgegeven, 70 in plaats van 73 Nm, maar dat is niet iets waar Nic zich zorgen over maakt. Het is met dit karretje vooral een kwestie om eenmaal op tempo de gang er in te houden. Dus zie je een witte Panda in je achteruitkijkspiegel, ga dan rap aan de kant. Anders kun je reken op een concert van de dubbele luchthoorns. Wegwezen, en snel!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Panda 1000 CLX i.e. |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 7.351 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 33 kW / 45 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 73 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.408 mm / 1.494 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.159 mm |
Massa leeg | 702 kg |
Laadvermogen | 448 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 351 kg |
Banden | 135SR13Prijzen |
Topsnelheid | 140 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,0 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.