Fiat Panda 900 Young (2001) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 900 Young |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 93.219 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Hoe kom ik aan de Panda?
Toen ik laatst tijdens een familieweekend in de Panda van mijn zwager reed vond ik dit zo leuk dat ik, eenmaal thuis van het familieweekend, ben gaan zoeken op marktplaats naar een Panda. Dit uiteraard wel met een bepaald criterium. Als volgt:
*Geen roest(!)
*Vanaf bouwjaar 2000
*Kilometerstand tot 100.000
*Van eerste eigenaar
*Netjes van binnen en buiten
Aan uitvoering hechtte ik geen waarde, evenals aan de motor.
Na, geloof het of niet, 5 hele minuten snuffelen op marktplaats stuitte ik op een exemplaar waarvan ik wist: dit zou hem wel eens kunnen worden. Hij leek smetteloos.
*Geen roest
*2001
*Dik 93.000
*Van eerste eigenaar
*Netjes op de foto's
*900 motor
*Edizione Mint (een YOUNG met een speciale kleur)
*Geen radio of überhaupt een antenne
Heb een mail gedaan naar het desbetreffende bedrijf en hij bleek er nog te staan. Afspraak gemaakt en volgende ochtend, na een proefrit, een deal gesloten. Ik kocht de Panda en de Fiesta kon ik inruilen. Hij zou er een fris APK'tje op geven en de volgende dag zou ik hem kunnen komen ophalen. Zo gezegd zo gedaan..
Toen ik 's middags weg reed in mijn Fiesta met centrale deurvergrendeling, elektrische ramen, stuurbekrachtiging, airbag, airco, lichtmetalen velgen en solide wegligging heb ik nog gedacht: waar ben ik aan begonnen..
Comfort/rijden:
Anders. In vergelijking met de relatief comfortabele Fiesta was deze spartaanse automobiel niet bepaald comfortabel te noemen. Maar toch.. na een aantal kilometers was ik al om. Dit is autorijden in zijn aller puurste vorm. What you see is what you get. Je voelt elke hobbel en elke bobbel.
Wel vind ik het (grootste) nadeel tot nu toe de werking en de plaats van het koppelingspedaal. Deze staat bijzonder dicht op het rempedaal en is enorm hoog. Dit gaat vast wel wennen, maar dit was bij de Ford beter voor elkaar.
Na dik 200 KM verder te zijn kan ik verder nog geen uitspraken doen over het verbruik, de betrouwbaarheid, de (on)kosten en de Panda als auto voor woon-werkverkeer.
Wordt vervolgd.. :-)
Na anderhalve week:
We zijn inmiddels anderhalve week verder. De auto is van binnen en van buiten even lekker in het sop gezet. Hij glimt weer als een spiegeltje.
Terugkomend op de koppeling; die went ontzettend snel. Inmiddels ben ik gewend dat de pedalen -die afgestemd zijn op kleine, vrouwelijke Italiaanse voetjes- ontzettend dicht op elkaar staan. De koppeling laat zich prima bedienen na een dikke week oefenen met maat 44.
Heb inmiddels mijn eerste tank leeg gereden. Bij de proefrit en bij het ophalen van de Panda brandde het benzinelampje. Meteen bij het eerste benzine station de tank volgegooid. Heb er een slordige 28 liter ingekregen. Heb daar 477 kilometer mee kunnen rijden. Dit komt neer op een verbruik van een keurige 1 op 17.
Ook ben ik naar de sloop geweest om 2 boxjes uit een overleden Panda te halen. Deze zet mijn zwager er binnenkort in.
Tot nu toe starten en lopen. En wat een leuke reacties krijg ik uit mijn omgeving. Het kleurtje is natuurlijk ook niet te missen..
Binnenkort meer!
3 maand verder:
De Panda een kleine 3 maanden in bezit en een kleine 4000 KM verder.
Wat een fan-tas-tisch autootje is dit Pandaatje zeg. Starten en lopen. Hij lijkt nu ook iets meer losgereden te zijn. De (enige) vorige eigenaar heeft er in al die jaren natuurlijk relatief weinig kilometers opgezet. Dus naar mijn gevoel iets pittiger en soepeler geworden.
De reacties uit de omgeving zijn nog steeds leuk. Mensen snappen het óf helemaal niet dat ik ben overgestapt op deze Panda, óf ze vinden het fantastisch.
De Panda is inmiddels 3 weekendjes weggeweest. Waarvan twee in eigen land, en één in België.
Wat een enorme bak ruimte biedt dit Fiatje wanneer je de achterbank (met ideaal wegklapbaar hoedenplankje - origineel!), omklapt. Twee volwassenen, de Golden Retriever, de hondenbench, 2 weekendtassen, boodschappen, beddengoed, kussens en rugzak passen prima.
Als je dan eenmaal onderweg bent, en 300 kilometer aflegt naar het zuiden, merk je dat dit prima gaat. Je moet niet te hard willen gaan, 127 KM/H is de max. Maar ach, boven de 110-115 voelt het toch niet veilig meer aan. De rechter rijstrook is voor de Panda, links voor de snellere jongens.
Over die veiligheid gesproken; de woorden ''passieve veiligheid'' ontbreken in het woordenboekje van de Panda. Er is geen enkel veiligheidssysteem aan boord. Buiten de gordels om natuurlijk.
Zoals ik net al aangaf kan de Panda soms wat onveilig aanvoelen op de snelweg. Zeker op de langere stukken, zoals naar België. Stukjes van 30 kilometer is prima te doen. Maar het meest thuis voelt de panda zich om en rond de stad/het dorp en op 80 KM/H wegen.
Wat verbruik betreft, een lachertje! De route die ik afleg naar mijn werk bestaat enkel uit 50 KM/H en 80 KM/H wegen. Gemiddeld kom ik uit op 1:17.
Tot nu toe heeft de Panda mij nog niet laten staan. Hij loopt als een zonnetje. Maar als ik dan toch één dingetje moet noemen, de demper van de uitlaat is vervangen. Maar dit door eigen schuld. Op pad met 4 vrienden, iets te enthousiast een drempeltje gepakt..
Wordt vervolgd.
Pandaatje tikt inmiddels bijna 100.000 aan. En nog steeds.. geen mankementen. Starten en lopen.
De auto wordt nu precies een half jaar gebruikt voor woon-werkverkeer en is daarvoor prima geschikt mits je de lat voor comfort niet al te hoog legt.
Het enige wat is opgevallen, iets wat ik klaarblijkelijk bij aanschaf over het hoofd is gezien, is een roestplek bij het bevestigingspunt van de gordel van één van de achterpassagiers. Dit punt is zo goed als door en wordt z.s.m. gemaakt.
Ook onderaan de passagiersdeur zit een klein plekje. Zoals bijna iedere Panda van dit type heeft. Ook dit wordt meteen aangepakt.
Na deze 'ingrepen' wordt hij getectyleerd en is hij weer helemaal gaaf. Als nieuw. Bijna ;-)
Autootje gaat voorlopig niet weg. Bevalt onwijs goed! Goedkoper kan je niet rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.