Test: Fiat 500e Electric
Herkenbaar helemaal anders
63 jaar na het origineel en 12 jaar na de gereïncarneerde versie steekt Fiat de 500 helemaal in het nieuw. Dat mag je best letterlijk nemen, met een elektrische aandrijflijn en alle rijhulpsystemen die anno 2020 bij een moderne EV horen.
In een normaal jaar zouden we bedanken voor een rit van een paar uur door het centrum van Brussel. De hoofdstad van België staat steevast in de top 3 van de meest verstopte Europese hoofdsteden, wat een rijtest doorgaans tot een namiddagje filerijden degradeert. 2020 is evenwel allesbehalve een normaal jaar, waardoor we bij AutoWeek auto’s probleemloos kunnen testen in hun natuurlijke habitat. Voor de New 500 zijn dat dus vooral verstedelijkte gebieden, waar EV’s en auto’s met bescheiden afmetingen per definitie het beste tot hun recht komen. Dit is dé reden waarom Fiat ervoor kiest om de derde generatie van de 500 louter in elektrische vorm aan te bieden; de auto heeft een rijbereik dat volgens de WLTP-meting tot 320 kilometer kan oplopen.
GEEN VERWANTSCHAP
Belangrijk om te weten is dat de New 500, of 500e zoals op het typeplaatje staat, niet zomaar een elektrische versie van de reguliere 500 is. Die laatste verdwijnt namelijk niet uit het aanbod, maar krijgt mild-hybridmotoren en een subtiele facelift om er nog een paar jaar tegenaan te kunnen. De New 500 is een volledig nieuwe auto, die zes centimeter langer en zes centimeter breder is dan de tweede generatie, terwijl ook de wielbasis met twee centimeter toegenomen is. De New 500 rust op een fonkelnieuw platform, met 42-kWh lithium-ionbatterijen in de vloer die met een maximaal vermogen van 85 kW kunnen worden opgeladen.
Zo kun je in vijf minuten weer 50 km actieradius bijtanken. Na 35 minuten aan de snellader zijn de accu’s weer voor 80 procent gevuld. Fiat levert in samenwerking met Engie ook een wallbox om de batterijen in dik 18 uur van 0 tot 100 procent op te laden. De easyWallbox is trouwens nu al voorbereid op een upgrade van 2,3 kW- laadvermogen naar 7,4 kW om de klus op termijn in zes uur te klaren.
Helemaal opgeladen zou de 500e wel 320 kilometer actieradius moeten weergeven, maar toch geeft ons testexemplaar bij vertrek maar 260 kilometer rijbereik aan. Vreemd genoeg verandert die waarde niet wanneer we de airco aanzetten om de herfstige testomstandigheden van repliek te dienen. Sterker nog, na 15 kilometer door hartje Brussel staat de teller nog steeds op 260 kilometer. Mogelijk registreert het autobrein dat we trager onderweg zijn dan de vorige bestuurder, terwijl Fiat beweert dat de 500e bij stadsgebruik zowaar 400 kilometer kan afleggen. Hoe dan ook, de elektrische 500 is niet het type dat al tien kilometer van de actieradius inlevert terwijl je de navigatie nog aan het instellen bent voor vertrek. Zelfs volgascommando’s lijken het rijbereik nauwelijks nadelig te beïnvloeden, terwijl het stuur licht maar precies reageert en de demping beter voor elkaar is dan bij de reguliere 500. Alleen klinkers of gemene dwarsnaden kunnen de rust aan boord soms verstoren, met een licht dribbelende achteras tot gevolg.
DRIE VARIANTEN
De New 500 staat bol van de leuke features. Behalve het opvallende uiterlijk, dat zich onderscheidt met speciale koplampen en diepliggende deurklinken, springen vooral de interieurdetails in het oog. Het tweespakige stuur ligt lekker in de hand, het nieuwe infotainmentsysteem met Androidbesturing staat keurig binnen bereik. Alleen de horizontale knoppenrij eronder, voor de bediening van de airco, is niet zo gebruiksvriendelijk. Door de iets grotere buitenmaten is er binnen iets meer plek. Met name voorin, waar de cabine een stuk breder oogt. Dat komt deels door de uitsparing tussen de voorstoelen, waar de middenconsole stopt en de perfect vlakke vloer van deze EV doorschemert. Achterin is er weliswaar voldoende beenruimte voor kinderen, maar voor grotere inzittenden blijft het behelpen. Wie vaak passagiers vervoert, kan dus beter gaan voor de knappe 3+1-versie met het averechts openende achterdeurtje aan de rechterkant.
Samen met de Berlina en de geteste Cabrio zijn er meteen drie modelvarianten van de 500e leverbaar, die initieel als La Prima-introductieversies worden aangeboden met het grote accupakket van 320 kilometer. Die Fiats hebben een hele rits actieve rijhulpsystemen, inclusief adaptieve cruisecontrol met filefunctie en een rijstrookassistent. Daarna komt het trio ook beschikbaar in eenvoudiger uitvoeringen met een kleiner accupakket, dat een bereik van 180 km geeft. Daardoor zakt de basisprijs van de Berlina naar € 24.900. In La Prima-trim starten de prijzen bij € 35.900 voor de Berlina en € 37.900 voor de Cabrio. Hoeveel de 3+1 als introductieeditie gaat kosten, is op het moment van schrijven nog niet bekend, maar zeker is dat de elektrische variant een waardige aanvulling vormt op de 500-bloedlijn. De derde generatie oogt en rijdt een stuk volwassener, dankzij een elektrische aandrijflijn die met 118 pk en 220 Nm prima geschikt is voor grootstedelijke verplaatsingen. Misschien nog belangrijker is echter dat de Italiaanse icoon weer helemaal klaar is om onze grijze metropolen op te fleuren, en dat ditmaal zonder emissies.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Geslaagde remake
- +Bruikbare actieradius
- -Aan de prijs
- -Demping op slechte wegen matig
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | 500e 42kWh La Prima |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.490 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 87 kW / 118 pk |
Maximaal koppel | 220 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 42 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 3.632 mm / 1.683 mm / 1.527 mm |
Wielbasis | 2.322 mm |
Massa leeg | 1.265 kg |
Laadvermogen | 425 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 14,4 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 312 km |