Fiat Doblò 1.9 JTD ELX (2003)

Wie durft?

Fiat Doblò 1.9 JTD ELX
Met de lancering van de Doblò met de potente JTD-dieselmotor schudt Fiat aan de boom in de klasse van de tot MPV omgebouwde bestelbusjes. Is hij daarmee de Alfa onder de bestellers?

Auto's als de Kangoo, Berlingo en Doblò: als je erin gezien durft te worden, heb je domweg véél praktische auto voor je geld. Fiat haalde een slimme streek uit door een bovenmodaal sterke dieselmotor te leveren in zijn Doblò. Het is de éérste versie van de JTD, met een turbo zónder verstelbare schoepen. Toch maakt dat de auto heel interessant voor de zakelijke rijder die ook privé het nodige te verstouwen heeft. De JTD komt qua koppel op 196 Nm en piekt wat betreft vermogen bij 100 pk. In de praktijk is de Fiat energiek, over het hele toerenbereik en in alle versnellingen. De Fiat is hitsig, druk en luidruchtig, maar omdat het motorgeluid aanvaardbaar is, overtuigt de krachtbron in de Doblò.


Soepel
Net als de Multipla heeft de Doblò een hooggeplaatste pook in de middenconsole. De pook staat gemakkelijk onder handbereik en lekker dicht bij het stuurwiel. Hij schakelt prima en ook koppelings- en gaspedaal zijn soepeltjes te bedienen. Ook daarmee scoort de Italiaan. Ondanks de bestelwagenoorsprong laat de Doblò zich heel eenvoudig door het drukke dagelijkse verkeer sturen, (bijna) als een gewone personenauto als je rustig aan doet. Maar als je in de Doblò fors in de ankers gaat, dan voel je de 1 meter 80 hoge koets doorduwen, voorover duiken en... toch prima tot stilstand komen. De benodigde pedaaldruk is wel wat forser dan je gewend bent, maar het resultaat is goed. Hoe rijdt het verder? Ach, erg warm worden we er niet van. Vrijwel niets verslaat het ruimteconcept Zafira als rijdersauto. Of de Fiat Multipla, ook al zo'n lekker ding in de omgang. De Doblò neigt tot overhellen en ondersturen. Door gebrek aan zijdelingse steun zijn de voorstoelen niet opgewassen tegen het op één oor leunen. Nee, een rijdersauto is het bepaald niet...

Betaalbaar alternatief
Als het een fabrikant uitkomt, presenteren auto's als deze natuurlijk graag als een goedkoper alternatief voor de MPV. Dat is maar de halve waarheid. Qua praktische bruikbaarheid is dit niks meer of minder dan een hoog uitgevallen stationcar met schuifdeuren. De vraag is: is dat erg? Hoe vaak zult u die duurbetaalde multifunctionaliteit van de betere MPV gebruiken? Wij denken dat dit nogal meevalt.Maar vanwege het gigantische ruimteaanbod stappen hele volksstammen in deze klasse relatief betaalbare 'midi-MPV's'. Wie dag in, dag uit twee kleintjes in kinderstoeltjes moet hijsen, heeft geen dure MPV nodig.
En over de bagageruimte kunnen we helemaal jubelen. Die is gigantisch. Nu zit hem dat voor een groot deel in de hoogte en dat maakt het allemaal iets betrekkelijker. Want wie stapelt keer op keer tot aan het dak? Maar feit is dat er nauwelijks beperkingen zijn met 750 liter bagageruimte. Daar komt geen stationwagon of midi-MPV aan! Dat de Fiat achterin veel kan herbergen, is aan de buitenkant al duidelijk te zien. De Doblò is een grote, ruime bestelbus, een vierkante doos. Dat wordt nog eens geaccentueerd door de zwarte balken waarin de achterlichtunits zijn opgenomen.Maar goed, daar waren we al overheen gestapt, toch? Hij is niet uitzonderlijk kaal of juist rijk uitgerust vergeleken met soortgenoten. Fiat schaamt zich niet voor een zichtbaar stukje carrosserie hier en daar in het speelse interieur. Maar de dynamiek van zijn JTD-motor en de ruimte, dat lijken ons nogal zwaarwegende argumenten voor wie zo'n soort auto zoekt.

Signalement

Merk Fiat
Model Doblò 1.9 JTD ELX
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.500

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 73 kW / 100 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 196 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.159 mm / 1.714 mm / 1.800 mm
Wielbasis 2.566 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 500 kg
Banden175/70TR14Prijzen
Topsnelheid 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,4 s (fabrieksopgave: 12,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,6 s / 7,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,4 s / 16,0 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 168 g/km