Test: Fiat Doblò 1.6-16V Family (2004)

Zevendelig grijs

Fiat Doblò
AutoWeek 22 2004
AutoWeek 22 2004

Je leest het in AutoWeek 22 2004

U las het op de pagina's hiervoor en u zult het op meer plaatsen in deze special terugzien: een auto met zeven zitplaatsen is hip. Zo hip zelfs, dat Fiat de eigenzinnige Doblò nu ook met een extra achterbank levert. Wij maakten kennis met dit zevendelige maatpak.

Eén voordeel hebben we vast gevonden: de Doblò 1.6 Family is de goedkoopste zevenzitter op de Nederlandse markt. Daar kan niemand tegenop. De Doblò doet de voordelige naam van Fiat eer aan.

En dus besluiten we eerst maar een plaatsje te gaan zoeken op de tweede achterbank, die zo parmantig voor de grote zijruiten staat. Daartoe schuiven we natuurlijk de deur open en beginnen met het verbouwen van de eerste achterbank. Nou ja bank, op de middelste rij van de Doblò staan drie lossen stoelen. En dus klappen we van de buitenste de leuning op en vervolgens vouwen we het geheel naar voren.
Als we door de opening zijn gekropen en ons op de laatste achterbank hebben laten vallen, trekken we de stoel weer in z'n positie en zitten we... klem. Voeten en knieën hebben geen bewegingsvrijheid meer en dus gaan we er maar weer gauw uit. Niet al te grote kinderen zullen beter zitten. Met alle zeven zitplaatsen in gebruik is er nog een handjevol liters bagageruimte over. Die achterste bank is met wat goede wil te verwijderen en daarmee vergroot je de bagageruimte flink. Je kunt de voorste bank ook nog opvouwen en dan heb je een klein verhuiswagentje tot je beschikking.

Onderhuidse wijzigingen
Tegelijk met de introductie van de Doblò Family kreeg de hele serie een kleine opfrisbeurt. De verschillen zijn minimaal en spelen zich vooral in het onderhuidse af. De productie van geluid werd op verschillende plaatsen, zoals de uitlaat en wielophanging, aangepakt. De meeste uitvoeringen kregen ook een vernieuwd dashboard, dat iets anders ingedeeld is en is voorzien van een tripcomputer.
Wij reden ter kennismaking met de nieuwe Doblò Family met de 1.6 16V-motor. Da's een motor die prima voldoet in de Doblò, veel beter in ieder geval dan de 1.2 die aan de basis van het programma staat. Daarmee moet je alle anderen laten voorgaan, maar met de 1.6 kun je gewoon vlotjes meekomen met het verkeer.
Bij het beoordelen van weggedrag moet je niet vergeten dat de Doblò een van een bestelwagen afgeleide personenauto is. En dat betekent dat met name de achteras is berekend op zware belading. En dus heb je geen moderne (semi-)onafhankelijke wielophanging, maar een starre as met bladveren. En dat soort ophangingen zijn veel minder dynamisch en comfortabel. Zo stuitert hij wat meer over hobbels en strijkt hij in net algemeen de hobbels wat minder glad.
Toch is het best goed toeven in de zevenzits Fiat. De stoelen zijn behoorlijk en eigenlijk zit alles erop en eraan. Voor € 16.495 heb je een complete auto voor zeven en het enige dat wij zouden bijbestellen is een airco, want de ervaring leert dat het door die grote ramen snel warm wordt in de auto. Een ding hebben wij even buiten beschouwing gelaten en dat is het uiterlijk. Want het innerlijk speelde deze keer even een wat belangrijker rol, maar we kunnen ons zo voorstellen dat...

Signalement

Merk Fiat
Model Doblò 1.6 16v Family
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.595

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.596 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.159 mm / 1.714 mm / 1.800 mm
Wielbasis 2.566 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 500 kg
Banden175/70TR14Prijzen
Topsnelheid 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
CO2-uitstoot 205 g/km