Fiat 500X 1.4 Multi-Air 16V 140 Lounge (2015)

Italiaans talent met X-factor

Fiat 500X
Fiat 500XFiat 500XFiat 500XFiat 500XFiat 500X
Met de nieuwe 500X heeft Fiat auto's als de Renault Captur en Peugeot 2008 in het vizier. Heeft de Italiaan voldoende talent om het segment van de compacte cross-overs op te schudden?

De 500X is het stoere broertje van de 'Cinquecento'. Bij deze nieuwe modelvariant kloppen de proporties een stuk beter dan bij de 500L, de MPV-versie van Fiats retromodel.

Tijdens het rijden voel je meteen dat elektrische stuurbekrachtiging het je wel érg gemakkelijk wil maken. Ideaal in stadsverkeer, maar het komt het stuurgevoel niet ten goede. Draai je de Drive Mood Selector tussen de voorstoelen (waarmee onder meer het motorkarakter wordt aangepast) van 'Auto' naar 'Sport', dan wordt de besturing vooral zwaarder, niet fijngevoeliger. Toch zijn we goed te spreken over het rijgedrag van de Fiat. Dat is niet superscherp, maar de auto voelt evenmin log aan. Hij blijft in snelle bochten lang neutraal en reageert best alert op het stuurwiel. Daarbij voel je wel dat Fiat de auto omwille van de stabiliteit stugge veren en dempers heeft gegeven – kleine oneffenheden worden érg duidelijk doorgegeven. Binnenin toont de Italiaan door middel van diverse vrolijke accenten zijn verwantschap met de 500. Gelukkig is ook de ergonomie prima voor elkaar; alle systemen laten zich gemakkelijk bedienen.

De aandrijflijn van de Fiat is een beetje overenthousiast, zeker als je in 'Sport' wilt wegrijden. Aanvankelijk voelt de 140 pk sterke motor vrij beheerst aan, maar dán komt de turbo er vol in, waarna de auto er woest vandoor wil. Die gretigheid is indrukwekkend, maar maakt de Italiaan tegelijkertijd onrustig. Zeker in druk verkeer kan dat irritant zijn. Met de Drive Mood Selector in 'Auto' bouwt hij zijn trekkracht soepeler op en reageert de viercilinder minder bijterig. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 13,7 is de 500X niet superzuinig. Dat komt mede doordat de motor uitnodigt tot stevig doorrijden.

Behalve leuk is de 500X ook praktisch. Twee volwassenen vinden achterin een volwaardige zitplaats en de bagageruimte van 350 liter mag zich laten zien. Voorts heeft de auto volop opbergmogelijkheden in het interieur, waaronder een zeer ruim dashboardkastje.

In deze test gaan we uit van de vrij luxe 500X Lounge. Die heeft standaard onder meer elektrisch bediende zijruiten voor en achter, klimaatregeling, een navigatiesysteem, lichtmetalen wielen en cruisecontrol.

Video

Oordeel

4 sterren

Ruim, veelzijdig, vlot en met een geslaagde, speelse inborst. De 500X is een auto die ons op veel vlakken kan bekoren, al verdienen de ruwe randjes nog wat slijpwerk.

Signalement

Merk Fiat
Model 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.585

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.368 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.248 mm / 1.796 mm / 1.600 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,2 s / 6,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,5 s / 12,6 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum