Fiat 500e - Eerste Kennismaking

Tesla-killer uit Turijn

60 reacties

Video
AutoWeek 36 2020
AutoWeek 36 2020

Je leest het in AutoWeek 36 2020

Verbrandingsmotoren zijn passé: na dertien jaar komt Fiat eindelijk met een compleet nieuwe 500 en die is er alleen elektrisch. In Turijn zijn we alvast een blokje omgegaan met een prototype. Kan deze auto de strijd aan met de gevestigde namen in EV-land?

Het heeft even geduurd, maar eindelijk komt Fiat met een compleet nieuwe Fiat 500. Op het eerste gezicht is de gelijkenis met het huidige model vrij groot – voor de liefhebbers – en is de aaibaarheidsfactor gebleven, maar toch is de auto echt van voor tot achter nieuw. Om te beginnen is hij langer, breder en hoger en staan de vooren achteras verder uit elkaar. Dat is niet voor niets, want het resulteert in een groter platform, waardoor er meer ruimte beschikbaar is voor een accupakket. De nieuwe 500 komt namelijk alleen als EV; verbrandingsmotoren zijn er niet meer bij.

We kunnen (corona volente) pas volgende maand kennis maken met de productieversie, maar we zijn naar Turijn afgereisd voor een blokje om met een prototype. Fiat haast zich hierbij te melden dat veel elektronische hulpsystemen, zoals actieve cruisecontrol, rijbaanassistentie en spraakbesturing, bij dat prototype nog niet actief zijn en dat het hier louter gaat om een indruk te krijgen van de aandrijflijn en het onderstel.

MADE IN TURIJN

De 500E is de eerste volledig nieuwe Fiat sinds de Tipo uit 2015 – oeps! – en wordt in tegenstelling tot de huidige 500 niet in Polen gebouwd, maar in de Mirafiorifabriek in Turijn. Inderdaad, Turijn: de T van Fiat en daar zijn ze trots op. In het interieur zien we dan ook veel verwijzingen naar de stad. Er prijkt zelfs een silhouet van de skyline in de bekleding van het compleet nieuw vormgegeven dashboard en op de portieren ontwaren we een silhouet van de oer-500 met daarbij de tekst ‘Made in Torino’. Op het portier trouwens geen conventionele hendel om hem te openen, maar een op de startknop lijkende drukknop waarmee je het portier ontgrendelt en open kunt duwen. Hoe groot het vertrouwen in die knop bij Fiat is, weten we overigens niet. Onderaan, in het portiervak, zit namelijk ook nog een mechanische hendel weggewerkt om de deur te openen. Voor noodgevallen?

De toegenomen afmetingen van de auto resulteren in meer binnenruimte, althans voorin. De zitpositie achter het stuur is beduidend beter dan bij de vorige generatie: minder rechtop, een stuk natuurlijker. Een versnellingspook is niet meer nodig, want op het dashboard zitten vier knoppen met de letters P, R, N en D. Tussen de stoelen, waar je voorheen de pook zocht, zit nu een lage console die de twee stoelen optisch tot één bank lijkt te vormen. Een grapje van de designschef. Achterin heb je als volwassene nog steeds niets te zoeken – sommige tradities worden in ere gehouden – en de inhoud van de bagageruimte is met zijn 185 liter zelfs gelijk gebleven.

STADSE FRATSEN

Een oplettend oog heeft in Nederland wellicht al eens een Fiat 500 bij de laadpaal zien staan. Dat is goed mogelijk, want voor de Amerikaanse markten heeft Fiat van de huidige 500 tot en met modeljaar 2019 een elektrische variant gebouwd, de 500e (met een kleine e). Via parallelimport is die auto (tweedehands) ook bij ons te krijgen. Vandaar. Fiat heeft dus al de nodige kennis in huis. Toch deelt de nieuwe 500E (met een hoofdletter E) technisch niets met die Amerikaanse 500e. Evenmin is er in de aanloop naar de fusie met PSA leentjebuur gespeeld in Frankrijk. Er zit dus geen techniek in die ook wordt gebruikt voor de Peugeot e-208 of Opel e-Corsa. Uiteraard gebruikt iedereen water om thee te zetten, dus de opzet van de auto is niet uniek.

Onder de vloer bevindt zich een vloeistofgekoeld accupakket en onder de motorkap vinden we de vermogenselektronica en een synchroon motor met permanente magneten. Dat de prestaties vergelijkbaar zijn met die van andere auto’s wekt dus weinig verbazing. Waar de e-Corsa bijvoorbeeld een WLTP-actieradius heeft van 330 km heeft de 500E een WLTP-reikwijdte van 320 km. De Fiat heeft net als de Opel een top van 150 km/h. Het ontloopt elkaar allemaal dus niet zo gek veel.

PRIMA PRESTATIES

Er volgen later nog versies met andere specificaties, maar nu trapt Fiat af met een 42 kWh accupakket en een bij 118 pk piekende elektromotor. Hiermee kan de nieuwe Fiat in het stadsverkeer prima uit de voeten. Ook als het tempo oploopt (in Italië mogen we op de Autostrada overdag nog gewoon straffeloos 130 km/h rijden), reageert de motor direct op het stroompedaal. Afremmen op de motor doet de auto nauwelijks, althans niet in rijmodus Normal. Er wordt wel geregenereerd wanneer je het rempedaal intrapt. Althans, de eerste 0,3 g. Bij een grotere vertraging schakelt het remsysteem naadloos over naar de mechanische remmen, schijven voor en trommels achter. In de rijmodus Range wordt er wel op de motor afgeremd, waardoor je het rempedaal in de alledaagse praktijk weinig nodig hebt. Verder is er nog de rijmodus Sherpa, die er op is gericht om je met een minimaal elektriciteitsverbruik toch nog op je in het navigatiesysteem ingestelde bestemming of dichtstbijzijnde lader te brengen. Hiertoe wordt onder meer de snelheid begrensd op 80 km/h en worden de airco en de stoelverwarming uitgezet.

Hoewel de 500E met zijn 42 kWh-accupakket volgens WLTP-metingen 320 km ver moet komen, geeft de boordcomputer bij vertrek aan dat we met een volle accu net 240 kilometer kunnen halen. Dat wordt dus na zo’n 200 kilometer uitkijken naar een laadgelegenheid. Aan de gelijkstroomsnellader (DC) kan er met een maximaal vermogen van 85 kW worden geladen en aan de wallbox of reguliere laadpaal gaat dat met wisselspanning (AC) met maximaal 11 kW. Daarmee sluit de 500E keurig aan bij wat we doorgaans zien in het segment der compacten die hun meeste kilometers in en rond de stad zullen maken.

VOLWASSEN RIJGEDRAG

Het nieuwe onderstel is opgezet met een stevige afstemming van dempers en veren, overigens zonder dat het oncomfortabel wordt. Hierin hebben ze bij Fiat een mooie balans gevonden, die keurig aansluit op het pittige karakter van de motor van deze stadsauto. De besturing blijft er echter enigszins bij achter. Die werkt licht en weinig communicatief. In de stad is dat geen probleem, maar wanneer het tempo op buitenen snelwegen omhoog gaat, zou iets minder bekrachtiging prettiger zijn. Het doet geen afbreuk aan de eerste indruk die we van de nieuwe 500 hebben. Die verzet als EV geen bakens, maar komt na de eerste kennis making zeker over als een volwassen rijdende EV.

MIRAFIORI

Voor de productie van de 500E heeft Fiat op het Turijnse Mirafioricomplex ruimte genoeg. In die grote fabriek wordt sinds het wegvallen van de Alfa Mito twee jaar geleden momenteel alleen nog de Maserati Levante gebouwd. Dit model en de nieuwe 500E zullen niet lang meer de enige auto’s zijn die uit de Mirafiori-fabriek rollen. FCA heeft namelijk gemeld dat de eerste volledig elektrische Maserati’s in de vorm van de nieuwe Maserati GranTurismo en GranCoupé ook in Mirafiori zullen worden gebouwd. Na een aarzelende start is het ze bij Fiat nu klaarblijkelijk toch menens met elektrische auto’s. Als onderdeel van een miljardeninvestering is daartoe op het Mirafiori-complex begonnen met de bouw van een accufabriek waar niet alleen de batterijen voor de Maserati’s en de 500E moeten worden geassembleerd, maar ook voor toekomstige modellen. Die investering staat overigens los van de 788 miljoen euro die FCA heeft uitgetrokken om het uit 1939 stammende complex klaar te maken voor de productie van de elektrische 500.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Fiat 500

Lezersreacties (60) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum