Occasion Test: Kia Ceed Sporty Wagon - Peugeot 308 SW - Volkswagen Golf Variant
Een C-segment-stationwagon
- Henrie Hemmink
- Occasiontest
Tegenwoordig mag de SUV helemaal hot zijn, hij is lang niet zo veelzijdig als een stationwagon uit de populaire compacte middenklasse, het C-segment. Dit zijn de auto’s die je gebruikt voor werk en vrije tijd, voor de vakantie en om je kinderen en hun vriendjes mee naar de sportclub te brengen. Tegelijkertijd zijn het auto’s die grote aankopen bij de bouwmarkt niet uit de weg gaan. En met hun nog net compact te noemen buitenmaten is het ook in drukke stadscentra geen peentjes zweten. Zo’n alleskunner moet uiteraard dag en nacht paraat staan om alle klussen gedienstig en zonder morren te klaren. Daarom zetten we vandaag extra in op betrouwbaarheid, onderhoudskosten en value for money. Bijna alle autofabrikanten die in het C-segment een model aanbieden, hebben (of hadden) daarvan een station wagon in de prijslijsten staan. Wij gaan traditioneel met een fictieve tien mille op pad en nemen mee … een Kia Cee’d Sporty Wagon, een Peugeot 308 SW en een Volkswagen Golf Variant, alle drie met een gangbare benzinekrachtbron aan boord.
PEUGEOT 308 SW (2011)
Wij wilden sowieso de Peugeot 308 SW van de vorige generatie rijden. Waarom? Tussen de populaire, maar niet foutloze 307 SW en de huidige, succesvolle 308 SW maakte onderhavig model veel minder furore. Het leek wel of de ontwerpers nogal van het padje af waren geraakt tijdens het tekenen van deze vergeef ons de kwalificatie aangespoelde walvis. Het leidde tot een naar verhouding sterke waardedaling. Omdat Peugeot aan de SW een scheut MPV toevoegde, doet dat veel auto voor je geld vermoeden. Dat klopt ook. Qua prijs en kilometerstand is hij vergelijkbaar met de Kia, maar hij is wél twee jaar jonger. En dat hij de jongste is, merk je aan de uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting.
Zaken als traction control, ESP, parkeersensoren (achter), navigatie en een lichtsensor treffen we enkel op de Fransman aan. Plus het forse panoramadak, waardoor de 308 nog ruimer lijkt dan hij is. Daarover gesproken: de bagageruimte is uit te breiden van 508 tot maar liefst 1.736 liter, reden voor Peugeot om helemaal achterin een zesde en zevende gordel te monteren, zodat je met optionele stoelen een echte Familiale creëert!
Om de buitenmaten toch binnen de perken te houden, hebben de overige vijf passagiers, in het fraaiste interieur van ons trio en met het prettigste meubilair, net wat minder leefruimte dan in Golf en Cee’d. Tot zover het goede nieuws, want over het rijden zijn we minder enthousiast. Besturing en schakeling zijn behoorlijk gevoelloos, terwijl het bij sterk indraaien lijkt alsof de stuurkogel loszit. Dat en het knikkende geluid bij beide voorportieren wordt bij aflevering in orde gemaakt, aldus Peugeot-dealer Auto Palace in IJsselmuiden, waar de 308 SW (€ 8.500 plus € 695 voor zes maanden Bovag-garantie, standaard is drie maanden) staat.
Maar toch, het rijdt niet heel prettig. Meer feedback graag! Daarbij komt dat de auto qua betrouwbaarheid niet denderend scoort en in de gebruikskosten vrij duur is; hij weegt 1.415 kilo! Dat doet vrezen dat de 1.6 VTi met 120 pk bij 6.000 tpm en 160 Nm bij 4.250 tpm flink moet zwoegen, maar dat valt mee: 0-100 km/h in 11,5 seconden, top 189 km/h en gemiddeld 1 op 15,6 zijn marktconforme waarden.
Aan de trekhaak mag 1.500 kilo hangen, in de cabine kan 685 kilo mee. Zo zijn er genoeg redenen om voor deze generatie 308 SW te kiezen, maar ook voldoende argumenten om hem te laten staan. Wij doen dat laatste en kijken wat er nog meer te koop is.
VOLKSWAGEN GOLF VARIANT (2009)
Vanwege zijn populariteit nemen we ook de Golf Variant mee in onze reportage. Anders dan de sterker aangepaste Peugeot is deze Variant gewoon een Golf, met dien verstande dat de doorgetrokken lijn een wat anonieme vierwieler heeft opgeleverd.
Recht van achteren had hij best voor een Japanner of Koreaan kunnen doorgaan. Vanbinnen geldt hetzelfde: de 308 speels en licht, de Golf erg somber; een crematorium is gezelliger. Wel is de bediening meteen glashelder en blijkt de bouwkwaliteit prima: deze occasion voelt als nieuw, en dat komt niet alléén door de laagste kilometerstand van de drie auto’s. Op de weg openbaren zich eveneens verschillen: de Peugeot stuurt licht en gevoelloos, de Golf juist exact en met veel gevoel. Sturen, schakelen, koppelen, alles geeft de juiste tegendruk. Het algehele weggedrag wekt ook vertrouwen, maar zonder dat het enthousiasmeert. Als een gedienstige butler, zeg maar.
Al dat moois krijg je echter niet voor niets: de Golf is een stuk ouder dan de 308 en duidelijk de duurste. Dat de Golf van een oudere generatie is, merk je aan het ontbreken van diverse comfort- en veiligheidsvoorzieningen. Sterker: het enige wat deze Volkswagen in nota bene de Highline-uitvoering wél heeft en de andere twee niet, is een verlichte make-upspiegel! Voor verwennerij hoef je hem dus niet te nemen. Waarvoor dan wel? De fors bemeten zetels (maar de Peugeot zit beter) en de zesbak, die bij hogere snelheden voor meer rust aan boord zorgt. Of voor de hoogste prestaties: de 1.4 turbomotor levert 122 pk bij 5.500 tpm en 200 Nm bij 1.500 tpm, goed voor 0-100 km/h in 9,8 seconden en een top van 197 km/h. Het verbruik ligt op 308 SW-niveau. Aan de haak mag 1.300 kg.
Het betreft hier een TSI-motor uit een beruchte periode (kettingproblemen, olieverbruik). De testauto liet geen (ratelende) bijgeluiden horen, zoals laatst een Skoda Yeti 1.2 TSI uit deze rubriek. Geruststellend is wellicht dat de versie met 122 pk van alle TSI-blokken de minste malheur schijnt te kennen. Aan de andere kant: we kregen de Golf met reeds warmgedraaide motor mee. Bij Auto bedrijf Steketee uit het Zeeuwse Yerseke, waar de eerste eigenaar de Golf inruilde, haalden ze de auto voor ons nog even door de wasstraat. Vandaar.
Koop deze Golf met zoveel mogelijk garantie als mogelijk, ook al drijft dat de prijs verder op. Want zonder meer aanbevelen, durven we hem niet. Daarom: plaats twee voor de Volkswagen.
KIA CEE’D SPORTY WAGON (2009)
Waarom koop je een occasion en geen nieuwe auto? Omdat je het zonde van het vele geld vindt. Of omdat een nieuwe er simpelweg niet in zit. Is dat laatste het geval, dan maken betrouwbaarheid en beheersbare exploitatiekosten een belangrijk deel uit van het eisenpakket. De 308 en de Golf wisten ons op dit punt niet helemaal te overtuigen. Een occasion uit het Verre Oosten dan maar? Dan halen we er een Kia Cee’d Sporty Wagon bij.
Dit is de eerste Kia die door Peter Schreyer is getekend én het eerste model met standaard zeven jaar garantie, wat overigens geen garantie is gebleken voor een probleemloze auto. Bij de testauto is vijf jaar geleden het tellerpaneel vervangen, zodat het telwerk ruim 63.000 kilometer achterloopt. De Kia staat te koop bij ex-merkdealer Pals en Van Tilburg in Marknesse. Bij de vraagprijs van € 8.250 zijn de afleveringskosten en 6 maanden Bovag-garantie inbegrepen. Dat maakt de Kia onder de streep duidelijk goedkoper dan de 308 en de Golf.
In betrouwbaarheidsstatistieken laat de Cee’d dit duo eveneens achter zich en ook qua gebruikskosten is hij bescheiden; hij is 200 kg lichter dan de 308 en dat scheelt flink in motorrijtuigenbelasting en brandstofkosten. Die laatste worden door het startstopsysteem verder gedrukt; 1 op 16,9 is het opgegeven verbruik. Keurig. Omdat de Cee’d relatief licht is, zorgt de relatief bescheiden 1.4-motor (109 pk bij 6200 tpm, 137 Nm bij 5.000 tpm) toch voor adequate prestaties: 0-100 km/h in 11,7 seconden en een top van 187 km/u.
In de auto mag 603 kg mee, op het dak 80 kg en aan de trekhaak 1.200 kg. De bagageruimte is met 534 liter het ruimst van de drie auto’s en verder uit te breiden tot 1.664 liter. Ook genieten de inzittenden van meer ruimte dan in de andere twee stationwagons.
Tijdens het rijden merk je echter wél dat dit het overgangsmodel is tussen het oude budgetmerk en het huidige Kia. Het sturen, schakelen en koppelen gaan net te zwaar om lekker soepel te gaan. De gebruikte materialen (vrij veel gladde zwarte kunststoffen, wel gemakkelijk schoon te maken) staan op een lager plan dan bij Peugeot en Volkswagen. Daarnaast is het zitcomfort net wat minder goed, evenals het verwennerijniveau. Maar de Kia vraagt er ook minder voor én hij laat je niet snel in de steek. Een occasion zonder pretenties of dikdoenerij en daardoor best sympathiek, vinden we.
Deze wordt het dus. En dat we hem van de drie ook het mooist vinden, is een leuke bonus!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.