Dubbeltest: Dongfeng Box vs. Hyundai Inster – Kleine prijsvechters met grote ambities
Goedkope, kleine EV's
92 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Dacia Spring had lang het rijk alleen als goedkope EV, maar die tijd is voorbij. In rap tempo komen er nieuwe modellen bij. Onlangs won de Chinese Dongfeng Box in onze triotest van de Citroën ë-C3 en de Dacia Spring. Nu mag hij het opnemen tegen de nieuwe Hyundai Inster.
Ze zijn dan wel ongeveer even 'goedkoop', maar is die Box niet groter dan de Inster?
De twee opponenten in deze test bevinden zich weliswaar op hetzelfde prijsniveau, maar vertonen wel degelijk grote verschillen. Om te beginnen is de Dongfeng Box aanzienlijk groter dan de Hyundai Inster. Sterker nog, de Box is een van de grootste auto’s die je op dit moment in deze prijsklasse kunt kopen. Daarmee vergeleken is de Hyundai Inster maar een iel autootje, maar de stoere aankleding camoufleert knap zijn minuscule maten. Terwijl de Box vooral de indruk wekt van een gewone, moderne hatchback presenteert de Inster zich als een stoere, eigenwijze mini-SUV, inclusief dakdragers. Dat hij slechts een kleinduimpje op wielen is, waardeer je juist bij het parkeren en manoeuvreren in de stad.
Voelen ze ook goedkoop aan?
Beide auto’s overtuigen met hun bouwkwaliteit: geen piepjes, geen kraakjes en alles voelt solide aan. Ze hebben bovendien allebei een eigentijds interieur, waarin karakter niet ontbreekt. De Box probeert premium te zijn met zijn hippe, modern witte interieur en sierlijk gestikt nepleer waarmee zelfs het dashboard is bekleed. Geen andere auto in deze klasse kan aan dat luxe-gevoel tippen. Het vorm een schril contrast met de goedkope, harde kunststof aan de binnenkant van de portieren van de Hyundai, al is juist in de Koreaan het plafond opmerkelijk fraai afgewerkt.
Wat zit er allemaal op en aan?
Een mooi designdetail zijn de glamoureuze ‘kofferriemen’ in de Box, die over het rechterdeel van het dashboard zijn gespannen. Nep uiteraard, maar het staat leuk. Precies daaronder schuilt een volgende verrassing: een schuiflade in plaats van het traditionele dashboardkastje. Ook in de Hyundai zien we een kleine designverrassing: de beide voorstoelen zijn strak tegen elkaar geplaatst, waarbij twee bekerhouders in de ene stoel zijn geïntegreerd. Als je dit voor het eerst ziet, denk je dat de ontwerpers zich aan een heuse voorbank hebben gewaagd. Bergvakken hebben beide testauto’s meer dan genoeg, maar de Dongfeng heeft als enige ook zakken achter de leuning van de stoelen.
Hoe deze dubbeltest uitpakt, zie je in de video en lees je in de pdf die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden. Daarin staan ook al onze testmetingen en je vindt er de puntenbeoordeling.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Dongfeng Box
Had je deze auto's al gezien?

Dongfeng Box 42 KWH Premium Edition | Uit voorraad leverbaar| Zeer compleet| 360 graden camera | Apple Carplay/Android Auto |
- 2025
- 500 km

Dongfeng Box 42 KWH Premium Edition | Uit voorraad leverbaar| Zeer compleet| 360 graden camera | Apple Carplay/Android Auto |
- 2025
- 500 km

Dongfeng Box Launch Edition 42 kWh Demo | 310 km range | Direct leverbaar
- 2025
- 5.586 km
Lezersreacties (92) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.