Donkervoort D8-210 (2004)

Hollandse laagvlieger

Donkervoort D8-210
De auto waarmee je vrijwel elke Ferrari in z'n hemd zet, komt gewoon uit Nederland. Uit een haast ordinaire 1,8-litermotor perst Donkervoort beestachtige prestaties. In ruim 4 seconden sleurt hij je moeiteloos naar de honderd kilometer per uur.

Met de sleutel waarop nog een Audi-logo staat, breng je geluid tot leven dat een top-5-notering verdient in de Motorgeluiden Hitparade. Zwaar, donker en agressief, zo klinkt de Donkervoort. Dit is nu zo'n auto waar je buren het fijn van zouden vinden als je hem 's ochtends eerst de straat uit zou duwen voordat je hem start. Maar dat doe je lekker niet. Je start hem voor het huis en als je met enig aandringen de versnellingsbak in z'n één hebt gekregen, rol je gewoon rustig weg en laat je hem op temperatuur komen.
Het uitzicht vanuit de cockpit is apart. In je vuisten heb je een piepklein met leer bekleed stuur, dat bijna rechtop staat. Daarachter wat eenvoudige klokken met relevante informatie en daar weer achter een behoorlijk bescheiden voorruit. Dat zijn de noodzakelijke dingen, maar door die voorruit zie je 'n lange motorkap, die door de plek waar je zit nóg langer lijkt. Vooraan links zie je het brede voorwiel staan, dat net als bij een formuleauto los staat van de carrosserie. Je kijkt tegen de chromen wielophanging aan en als je rijdt, zie je het wiel compleet met spatbord op en neer dansen.
Je zit zo laag dat de meeste normale personenauto's op je over komen als reuzen. Mini's, Cuores, Fiesta's; ze zijn stuk voor stuk kolossaal. En vrachtwagens zijn helemaal onmetelijk groot en hoog. Je zit zo dicht bij het asfalt dat als je over de onvermijdelijke verkeersdrempel kruipt, je de bodem erover hoort schaven.


Inhalen kan altijd
Onder die lange motorkap zit eigenlijk een doodnormale motor. Het is de 1,8-liter viercilinder turbomotor van het Volkswagen-concern die onder meer in de Audi TT, VW Golf en Seat Leon is te vinden. Bij Donkervoort te krijgen in 150 pk, 180 pk of 210 pk. Die laatste heeft dít exemplaar onder de kap. En met zoveel vermogen op zo'n gering gewicht ga je natuurlijk als door een wesp gestoken. De Donkervoort accelereert in mummen van tijd van íedere snelheid. De beleving van snelheid krijgt een compleet nieuwe dimensie. Inhalen kan altijd; gewoon het pedaal intrappen en het zware motorgeluid zwelt aan, zachtjes bijgestaan door het gefluit van de turbo.
Voor het sprinten naar honderd heeft hij net iets meer dan vier tellen nodig; dat is even snel als een Ferrari 575M Maranello – die voorzien is van een V12 met 515 pk.
In de gehele bediening is de Donkervoort een pure auto. De remmen vragen relatief veel kracht van de bestuurder, maar ze zijn goed te doseren. Trek wel smalle schoenen aan, want anders trap gas en rem tegelijk in. De besturing is bijna 1 op 1 – de minste beweging aan het stuurtje, doet de Donkervoort van koers veranderen.
Met zoveel vermogen op de achterwielen wil de Donkervoort weleens een stapje opzij zetten met z'n achtersteven, maar dat is goed controleerbaar. Je voelt al in een vroeg stadium dat 'ie plannen heeft 'om te komen' en dus kun je daar eenvoudig op reageren. Maar vooral als de wegen nat zijn, zul je je tegenstuurkunsten regelmatig moeten tonen.

Soms hechten we ons aan testauto's. deze Donkervoort is er zo een. Een oermachine waarmee je genadeloos snel wegkomt. Heerlijk racen over de Hollandse dijken of lekker toeren door Frankrijk en Italië. Wat wil je nog meer!?

Signalement

Merk Donkervoort
Model D8-210
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 0

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 154 kW / 210 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.410 mm / 1.730 mm / 1.120 mm
Wielbasis 2.300 mm
Massa leeg 630 kg
Laadvermogen 355 kg
Banden voor205/50VR15Prijzen
Banden achter225/50VR15Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,1 s (fabrieksopgave: 4,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km