Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Donkervoort
  • D8

Donkervoort D8-180 Bullit (2001)

Jagen met Donkervoort

Donkervoort D8-180 Bullit (2001)
  • Autotest
5 februari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het verhaal is er een uit een spannend jongensboek. Joop Donkervoort uit Tienhoven was verslingerd aan auto's en dacht in 1978: kom, laat ik zelf eens een auto bouwen. Joop nam de Lotus 7 als inspiratiebron en bouwt het resultaat nog steeds.

Donkervoorts meest recente model is de D8-180 Bullet ofwel: de kogel. Een exclusieve uitvoering, waarvan er maximaal 10 worden gemaakt. Wat een D8 tot een Bullet maakt? Eigenlijk zijn het de uiterlijkheden, want een "normale" D8 is weliswaar tegen meerprijs ook leverbaar met de 180 pk sterke Audi-turbomotor (uit de TT). De Bullet heeft ook het sportonderstel als standaard.iet dat het standaardonderstel nou zo beroerd is, maar de liefhebbers kunnen het chassis met vier simpele draaiknoppen in hoogte verstellen en bovendien is de mate van demping en vering instelbaar. Waarom? Omdat je het zaakje voor op het circuit zó op maximaal stug kunt zetten en voor een middagje genoeglijk toeren op standje soepel. Plaatsnemen in een Donkervoort is een sport op zich. Eerst dient het rechterbeen in de voetenruimte te verdwijnen. Dan is het zaak de bovenkant van de rugleuning van de passagiersstoel je rechterhand in een houdgreep te nemen.u je steunt op één been en hangt aan één arm, mag het linkerbeen naar binnen. Terwijl je dat doet, laat je je vallen. Maar dan de volgende verrassing. De stoel instellen levert geen problemen op, maar het voetenwerk wel. Gas en rem zitten zó dicht bij elkaar dat je ze met een normale schoen altijd tegelijk intrapt. Bij Donkervoort kennen ze het probleem en - belangrijker - de oplossing: speciaal Donkervoort-schoeisel. Of domweg schoen uit. Nu is er voldoende ruimte. Overigens kan de linkerschoen aan blijven, want tussen rem- en koppelingspedaal bevindt zich genoeg speelruimte. Bij het optrekken blijkt waarom deze D8 de naam Bullet verdient, want de machine gaat er met ongekend geweld vandoor, waarbij alle sensaties van snelheid in alle hevigheid op je brein inwerken. Je hebt nauwelijks blik om je heen - een opener auto dan een Donkervoort is nauwelijks te vinden - en dus ben je een prooi van rijwind en andere weersinvloeden. Hoe lager je zit, hoe sneller je lijkt te gaan. Het is dat een Donker-voort een stoel heeft, want anders zou je helemaal met je kont op het asfalt zitten. Alleen, in dit geval lijk je niet alleen snel te gaan, maar is dat met dank aan de 180 pk ook echt zo. Tweehonderd in een Donkervoort op een polderweg is al even illegaal als sensationeel. Een Donkervoort filtert namelijk geen sensaties, maar geeft ze direct en ongenadig aan je door. Afgezien van het bijzondere uiterlijk is dat hét kenmerk van dit model. De communicatievaardigheid van de Donkervoort heeft een zeer prettig gevolg: hij maakt van jou een betere rijder. Doordat je in een vroeg stadium al voelt wat de auto van plan is te gaan doen, heb je meer tijd dan in je middenklasser om te reageren, en puur intuïtief zul je dat ook doen. De remmen van de Bullet zijn eveneens waanzinnig, niet al te bijterig in het begin, zodat je niet gelijk een noodstop maakt zodra je aan het pedaal komt, maar mooi progressief. Wat dat betreft remt de Bullet als een motorfiets, maar pas op met het afremmen op de motor. Door de lichte bouw van de auto, staat er maar weinig gewicht op de achterwielen. Begin je te remmen, dan duikt de auto naar voren, waardoor die achterkant nog lichter wordt en dus minder grip krijgt. Schakel je op zo"n moment de verkeerde versnelling in, dan heb je kans dat het zaakje achter blokkeert, en je ineens achterstevoren komt te staan. En dat voor de verandering zónder waarschuwing.

Top is niet belangrijk

Natuurlijk heeft de D8 Bullet een topsnelheid: 210 km/h, om precies te zijn. Meer dan voor andere auto"s is die waarde voor een Donkervoort van ondergeschikt belang. Het gaat erom wat er gebeurt tussen de 0 en die 210. Doordat de D8-180 automobilistisch gezien tot de categorie vedergewichten behoort (630 kg), zijn de 180 paardenkrachten voldoende om hem in maar 5 seconden naar de 100 te sleuren - een horizontale vrije val. Met die vijf seconden is het niet gedaan, want vergezeld van een oorverdovende brul zet de Bullet in no-time 200 op de klok. Met die snelheid moet je per definitie oppassen, want een nadeel van een Donkervoort is dat medeweggebruikers je letterlijk over het hoofd zien. De hoogte van de "Donky" is 1,10 m, en dan nog alleen vanwege de rolbeugel en de voorruit. Het lijstje met dingen die je ooit gedaan zou moeten hebben, is bij deze uitgebreid met (minimaal) een dag rijden in een Donker-voort. Liefst met de D8-180, want de trefzekerheid van deze kogel is 100 %. Hij raakt je altijd: recht in het hart.

Signalement

Merk Donkervoort
Model D8-180
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 0

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.410 mm / 1.730 mm / 1.120 mm
Wielbasis 2.300 mm
Massa leeg 630 kg
Laadvermogen 355 kg
Banden voor205/50VR15Prijzen
Banden achter225/50VR15Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,0 s (fabrieksopgave: 5,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Donkervoort D8
Donkervoort Donkervoort D8
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Donkervoort D8 specificaties
  • Donkervoort D8 occasions
  • Donkervoort D8 video's
Advies en informatie
  • Donkervoort D8 tests
  • Donkervoort D8 gebruikersreviews
  • Donkervoort D8 index
PREMIUM
Donkervoort D8 GTO RS

Donkervoort D8 GTO RS

Nog extremer, nog sterker, nog lichter. De Donkervoort D8 GTO RS is niet alleen een van de...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Donkervoort D8-150 (2001)

    Donkervoort D8-150 (2001)

    10
    • 29 mei 2013
  • Gebruikersreview
    Donkervoort D8 Zetec (1993)

    Donkervoort D8 Zetec (1993)

    5
    • 27 januari 2005
meer reviews
Blits Bezit - Donkervoort D8

Blits Bezit - Donkervoort D8

47

Er is heel weinig dat Jasper Steffens niet weet over Donkervoort. De eigenaar van een knalgele...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Eerste rijtest
    Donkervoort D8 GTO RS

    Donkervoort D8 GTO RS

    28
    • 25 juni 2017
  • PREMIUM
    Donkervoort D8 GTO RS

    Donkervoort D8 GTO RS

    • 30 mei 2017
  • Nieuws
    Donkervoort D8 GTO-RS toegelicht

    Donkervoort D8 GTO-RS toegelicht

    25
    • 7 december 2016
  • Nieuws
    Nederlandse knaller: Donkervoort D8 GTO-RS

    Nederlandse knaller: Donkervoort D8 GTO-RS

    74
    • 4 mei 2016
  • Nieuws
    Nóg sneller: Donkervoort D8 GTO Bilster Berg

    Nóg sneller: Donkervoort D8 GTO Bilster...

    16
    • 29 december 2014
  • Nieuws
    Donkervoort D8 GTO mag de straat op

    Donkervoort D8 GTO mag de straat op

    26
    • 11 maart 2013
  • Nieuws
    Definitieve specificaties Donkervoort D8 GTO

    Definitieve specificaties Donkervoort D8...

    41
    • 8 oktober 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe top: Donkervoort D8 GTO Individual Series

    Nieuwe top: Donkervoort D8 GTO Individual...

    9
    • 9 september 2021
  • Nieuws
    Donkervoort belooft nieuws op 9 september

    Donkervoort belooft nieuws op 9 september

    4
    • 16 juli 2021
  • Nieuws
    Donkervoort biedt D8 GTO JD-70-upgrades los aan

    Donkervoort biedt D8 GTO JD-70-upgrades...

    3
    • 26 februari 2021
  • Nieuws
    Tom Boonen opent Belgische Donkervoort-dealer

    Tom Boonen opent Belgische Donkervoort-dealer

    10
    • 19 februari 2021
  • Nieuws
    Joop Donkervoort treedt terug

    Joop Donkervoort treedt terug

    26
    • 15 januari 2021
  • Nieuws
    Donkervoort D8 GTO JD-70 R is ultieme feestviering

    Donkervoort D8 GTO JD-70 R is ultieme feestviering

    18
    • 27 oktober 2020
  • Nieuws
    Donkervoort D8 GTO JD70 ook met 'Bare Naked Carbon'

    Donkervoort D8 GTO JD70 ook met 'Bare Naked...

    6
    • 28 juli 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden