Donkervoort D8-180 Bullit (2001)
Jagen met Donkervoort
Donkervoorts meest recente model is de D8-180 Bullet ofwel: de kogel. Een exclusieve uitvoering, waarvan er maximaal 10 worden gemaakt. Wat een D8 tot een Bullet maakt? Eigenlijk zijn het de uiterlijkheden, want een "normale" D8 is weliswaar tegen meerprijs ook leverbaar met de 180 pk sterke Audi-turbomotor (uit de TT). De Bullet heeft ook het sportonderstel als standaard.iet dat het standaardonderstel nou zo beroerd is, maar de liefhebbers kunnen het chassis met vier simpele draaiknoppen in hoogte verstellen en bovendien is de mate van demping en vering instelbaar. Waarom? Omdat je het zaakje voor op het circuit zó op maximaal stug kunt zetten en voor een middagje genoeglijk toeren op standje soepel. Plaatsnemen in een Donkervoort is een sport op zich. Eerst dient het rechterbeen in de voetenruimte te verdwijnen. Dan is het zaak de bovenkant van de rugleuning van de passagiersstoel je rechterhand in een houdgreep te nemen.u je steunt op één been en hangt aan één arm, mag het linkerbeen naar binnen. Terwijl je dat doet, laat je je vallen. Maar dan de volgende verrassing. De stoel instellen levert geen problemen op, maar het voetenwerk wel. Gas en rem zitten zó dicht bij elkaar dat je ze met een normale schoen altijd tegelijk intrapt. Bij Donkervoort kennen ze het probleem en - belangrijker - de oplossing: speciaal Donkervoort-schoeisel. Of domweg schoen uit. Nu is er voldoende ruimte. Overigens kan de linkerschoen aan blijven, want tussen rem- en koppelingspedaal bevindt zich genoeg speelruimte. Bij het optrekken blijkt waarom deze D8 de naam Bullet verdient, want de machine gaat er met ongekend geweld vandoor, waarbij alle sensaties van snelheid in alle hevigheid op je brein inwerken. Je hebt nauwelijks blik om je heen - een opener auto dan een Donkervoort is nauwelijks te vinden - en dus ben je een prooi van rijwind en andere weersinvloeden. Hoe lager je zit, hoe sneller je lijkt te gaan. Het is dat een Donker-voort een stoel heeft, want anders zou je helemaal met je kont op het asfalt zitten. Alleen, in dit geval lijk je niet alleen snel te gaan, maar is dat met dank aan de 180 pk ook echt zo. Tweehonderd in een Donkervoort op een polderweg is al even illegaal als sensationeel. Een Donkervoort filtert namelijk geen sensaties, maar geeft ze direct en ongenadig aan je door. Afgezien van het bijzondere uiterlijk is dat hét kenmerk van dit model. De communicatievaardigheid van de Donkervoort heeft een zeer prettig gevolg: hij maakt van jou een betere rijder. Doordat je in een vroeg stadium al voelt wat de auto van plan is te gaan doen, heb je meer tijd dan in je middenklasser om te reageren, en puur intuïtief zul je dat ook doen. De remmen van de Bullet zijn eveneens waanzinnig, niet al te bijterig in het begin, zodat je niet gelijk een noodstop maakt zodra je aan het pedaal komt, maar mooi progressief. Wat dat betreft remt de Bullet als een motorfiets, maar pas op met het afremmen op de motor. Door de lichte bouw van de auto, staat er maar weinig gewicht op de achterwielen. Begin je te remmen, dan duikt de auto naar voren, waardoor die achterkant nog lichter wordt en dus minder grip krijgt. Schakel je op zo"n moment de verkeerde versnelling in, dan heb je kans dat het zaakje achter blokkeert, en je ineens achterstevoren komt te staan. En dat voor de verandering zónder waarschuwing.
Top is niet belangrijk
Natuurlijk heeft de D8 Bullet een topsnelheid: 210 km/h, om precies te zijn. Meer dan voor andere auto"s is die waarde voor een Donkervoort van ondergeschikt belang. Het gaat erom wat er gebeurt tussen de 0 en die 210. Doordat de D8-180 automobilistisch gezien tot de categorie vedergewichten behoort (630 kg), zijn de 180 paardenkrachten voldoende om hem in maar 5 seconden naar de 100 te sleuren - een horizontale vrije val. Met die vijf seconden is het niet gedaan, want vergezeld van een oorverdovende brul zet de Bullet in no-time 200 op de klok. Met die snelheid moet je per definitie oppassen, want een nadeel van een Donkervoort is dat medeweggebruikers je letterlijk over het hoofd zien. De hoogte van de "Donky" is 1,10 m, en dan nog alleen vanwege de rolbeugel en de voorruit. Het lijstje met dingen die je ooit gedaan zou moeten hebben, is bij deze uitgebreid met (minimaal) een dag rijden in een Donker-voort. Liefst met de D8-180, want de trefzekerheid van deze kogel is 100 %. Hij raakt je altijd: recht in het hart.
Signalement
Merk | Donkervoort |
---|---|
Model | D8-180 |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 0 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 1.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.410 mm / 1.730 mm / 1.120 mm |
Wielbasis | 2.300 mm |
Massa leeg | 630 kg |
Laadvermogen | 355 kg |
Banden voor | 205/50VR15Prijzen |
Banden achter | 225/50VR15Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,0 s (fabrieksopgave: 5,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 10,0 l/100km |