De SUV's van het Volkswagen-concern - Koopwijzer

Elftal in hoger sferen

VAG Volkswagen Groep cross-over SUV
AutoWeek 36 2019
AutoWeek 36 2019

Je leest het in AutoWeek 36 2019

Het Volkswagen-concern is lekker op stoom: we vergelijken vandaag de SUV’s op MQB-basis van Audi, Seat, Skoda en Volkswagen met elkaar, die in drie verschillende formaten dingen op de gunsten van de koper.

Bij Volkswagen hanteren ze niet de opstelling 4-4-2, en evenmin 4-1-4-1. De belangrijkste opstelling luistert bij het enorme autoconcern naar de naam MQB, wat voor ‘Modularer Querbaukasten’ staat. In deze vergelijking zoomen we in op de stortvloed aan SUV-modellen die op deze technische basis is geproduceerd. Het grootste voordeel van de tactiek uit Wolfsburg: een maximale fle xibiliteit door een identieke bouwwijze (dwarsgeplaatste) motor voorin die licht achterover is gekanteld, een iden tieke

afstand tussen de pedalen en het midden van de voorwielen. Dat zorgt voor minder gewicht en bespaart geld bij de ontwikkeling. Waar de Golf al sinds 2012 gebruikmaakt van deze technische basis (eerste generatie MQB), is deze onder steltechniek nu ook te vinden onder de compacte Audi A1 (MQB Evo) en grote middenklasser Volkswagen Passat (MQB-B). Al meer dan 40 modellen van het concern gebruiken dit technische platform. Zelfs de Amerikaanse SUV Atlas staat op MQB-basis, en dat met een lengte van 5,04 meter! Wij kijken echter naar de ‘Duitse’ SUV-modellen van het concern.

Dit elftal maakt weliswaar gebruik van dezelfde techniek, toch zijn het elf verschillende auto’s in drie afwijkende formaten. MQB-A0 verwijst naar het Polo-segment met modellen als de VW T-Cross, de Seat Arona en de gloednieuwe Skoda Kamiq. De vertegenwoordigers van het Golfformaat luisteren naar de naam MQB-A1. De namen van die spelers: Audi Q2, Seat Ateca, Skoda Karoq en VW T-Roc. Daarboven zitten de SUV’s uit de MQB-A2klasse met de modellen Audi Q3, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan. Tijd om het veld te bestormen!

MQB-A0: Skoda Kamiq, Seat Arona, Volkswagen T-Cross

De nieuwe Kamiq heeft een lengte van 4,24 meter en is daarmee in feite de opvolger van de 4,22 meter korte Yeti. Het is qua design een typische Skoda: vriendelijk, zakelijk, zonder overbodige lijnen. Hetzelfde geldt voor de inrichting van het interieur: strak en zonder franje. De beschikbare ruimte is perfect in orde, de kofferbak heeft een inhoud van 400 tot 1.395 liter, de rugleuning is neerklapbaar in twee delen.

De prijzen zijn nog niet bekend, maar we verwachten een vanafprijs van ongeveer € 20.000. De motorenreeks omvat de 1,0-liter driecilinder TSI met 95 of 115 pk, de 1,5-liter TSI met 150 pk, de 1,6-liter TDI met 115 pk en de 1,0-liter TDI met 115 pk. Een andere optie is de 1,0-liter G-Tec aardgasmotor met drie cilinders en 90 pk. De CNG-aandrijving is niet verkrijgbaar voor de VW T-Cross, de 150 pk TSI evenmin. De 1,6-liter TDI levert in dit geval 95 pk. Maar ook de kleine TSI met 95 en 115 pk is leverbaar – we raden de sterkste van de twee aan. Het is een levendig type met goede prestaties en een bescheiden testverbruik van 5,9 liter op 100 km.

Met een lengte van 4,11 meter is de T-Cross 13 centimeter korter dan de Kamiq, maar hij heeft een verbazingwekkende hoeveelheid ruimte voor en achter. Achterin treffen we een verschuifbare achterbank aan en met voorsprong de grootste bagageruimte: 455 tot 1.281 liter. VW levert de T-Cross vanaf € 22.621 met 95 pk TSI, de aanbevolen 115 pk driecilindermotor is er vanaf € 25.970.

Met 4,14 meter is de Seat Arona enkele centimeters langer dan de VW. Achterin is er meer ruimte boven je hoofd, maar iets minder voor lange benen; de bagageruimte heeft een inhoud van 400 tot 1.280 liter. Net als bij Skoda omvat het motorenaanbod van de Arona de TSI 150 pk, de twee driecilinder TSI's met 95 en 115 pk en de TDI met 95 pk. Wij bevelen de levendige 115 pk TSI ook voor de Arona aan. Hij loopt een beetje brommerig en luider dan bijvoorbeeld de motor van de T-Cross, maar hij is even snel en verbruikt in de test slechts 6,0 liter/100 km (1:16,7).

Met 95 pk is de Arona leverbaar vanaf een scherpe € 19.800, de 115 pk TSI is leverbaar vanaf € 24.100 met de verstandige Styleuitrusting, waarbij 16-inch lichtmetalen velgen en airco standaard zijn.

MQB-A1: Audi Q2, Volkswagen T-Roc, Seat Ateca, Skoda Karoq

Deze cryptische aanduiding verwijst naar een onderstelmatrix van Golf-formaat. In dit segment raden we de 1.5 TSI met 150 pk en handbak aan. In deze prijsklasse moet je immers nog wel een beetje op de kleintjes letten. De kleinste testdeelnemer op dit platform, de Audi Q2, is maar 4,19 meter lang. Toch hebben we voorin veel bewegingsvrijheid en we zitten in een fraaie ambiance. Alleen aan de achterkant wordt het krap; hier is hooguit plek voor kinderen. Of koffers – met een maximum van 1.050 liter is de laadruimte namelijk bescheiden. De prijs is daarentegen heel pittig.

Audi heeft onlangs zijn prijslijsten gewijzigd. De kleinste benzinemotor is nu de 40 TFSI met 190 pk. Een leuke uitvoering met vierwielaandrijving en transmissie met dubbele koppeling, maar hij kost minstens € 49.950. Au! In de 4,23 meter lange VW T-Roc kunnen zelfs vier volwassenen mee op reis. Net als in de Karoq zitten ze comfortabel hoog en ontspannen achterin. De bagage moet echter binnen de perken blijven: het maximum aantal liters bedraagt 1.290. De lage vanafprijs van € 29.505 is verleidelijk.

Het uitrustingsniveau Style beschikt over een dubbele laadvloer, een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, stoelhoogteverstelling en andere voorzieningen. De Seat Ateca (4,36 meter) is een ruimtewonder. Aan de achterzijde is hij ronduit genereus; de bagageruimte biedt plaats aan 1.604 liter bagage – ook gezinnen kunnen daarmee uit de voeten. De vrij eenvoudige interieuraankleding zal voor hen geen belemmering vormen. Vooral omdat een prijs van € 28.650 voor de redelijk riant aangeklede auto heel aanvaardbaar is. Dat de Ateca, die in 2016 werd gelanceerd, niet de allernieuwste assistentiesystemen aan boord heeft, vergeven we de Seat graag.

De eveneens forse Skoda Karoq (4,38 meter) ziet er over het algemeen moderner uit. En bij dit model kun je kiezen voor een achterbank die in lengterichting kan worden verschoven en uit de auto kan worden gehaald. Niet alleen is het ruimteaanbod riant, er is ook een hoge mate van diversiteit en (als de achterbank wordt verwijderd) maximaal 1.810 liter aan bagageruimte. Dat is tien liter meer dan de Touareg heeft! De prijs van € 29.790 is pittig, maar dan zijn wel onder meer een pollenfilter en cruisecontrol aanwezig.

MQB-A2: Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, Audi Q3, Volkswagen Tiguan

Bij de grote SUV’s is het aanbod al even reusachtig. Bij deze modellen raden wij de tweeliter diesel met 150 pk aan. Graag met DSG, maar we hebben geen vierwielaandrijving nodig. Maar deze combinatie behoort niet bij alle modellen tot de mogelijkheden. Seat levert de Tarraco met handbak en voorwielaandrijving of met vierwielaandrijving en automatische transmissie. Andere combinaties? Die zijn er niet.

Jammer, want de 4,74 meter lange Spanjaard overtuigt met veel ruimte en goede manieren. Hij deelt deze goede eigenschappen met de Skoda Kodiaq, die slechts vier centimeter korter is. Ook de Kodiaq verwent met veel ruimte voor en achter en voor bagage. Oké, beide dieselmotoren maken soms een nogal dreunend geluid, bovendien doet de DSGbak wat weifelend aan bij manoeuvreren. Maar gezinnen worden heel gelukkig van deze reuzen. Vooral van de Tsjechen, die duidelijk onder de Spanjaarden zitten als het om de prijs gaat. De Kodiaq is er al vanaf € 35.390 voor de 2WD met handbak, de Tarraco kost € 37.950 met benzinemotor, handbak en voorwielaan drijving.

De Audi Q3 35 TDI is verkrijgbaar als vierwielaandrijver met handbak en als voorwielaandrijver met automaat. Andere combinaties worden niet aangeboden door de fabrikant uit Ingolstadt. De beschikbare ruimte is niet op het niveau van Seat of Skoda. Natuurlijk is de Q3 met een lengte van 4,48 meter ook veel korter. En behalve aan beenruimte ontbreekt het ook aan breedte op de achterbank. Zodoende zitten drie volwassenen op de achterbank dichter bij elkaar dan ze wellicht wensen. Maar de Audi is wendbaarder en iets dynamischer. We kunnen echter niet zeggen dat de premium-SUV een significant groot kwaliteitsvoordeel biedt.

De Tiguan hoeft zich op dit vlak niet te schamen. Het model uit Wolfsburg biedt meer ruimte op rij twee dan de Q3 en slikt op vakantie nog een extra koffer, terwijl hij ongeveer even lang is. Als dat niet genoeg voor je is, moet je voor de Tiguan Allspace gaan. De lange versie in Kodiaq/Tarracoformaat is € 2.594 duurder (basisversie met 150 pk), en dat terwijl de korte Tiguan bijna net zo prijzig is als de Skoda en de Seat. Bij Volkswagen kun je echter kiezen voor vierwielaandrijving én een automaat. Alleen 4WD en een handgeschakelde transmissie, zoals de Q3 die biedt, gaan niet samen. Ach, wat een puzzel!

CONCLUSIE

Een technische basis in drie formaten, verdeeld over vier merken: deze elf hoogzitters bieden voor elk wat wils. Eigenlijk laat geen enkel model steken vallen, zodat het uiteindelijk een kwestie is van smaak en van de dikte van je portemonnee. Eén ding valt op: Skoda komt eigenlijk altijd met het beste totaalpakket. En niet alleen door de lagere prijzen, al spelen die natuurlijk wel een rol.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Cross

Praat verder op het forum