De laatste Audi 100 was eerste met V6 en die motor maakt nog steeds indruk

Ook de eerste A6

Audi 100 C4 laatste generatie

De tijden dat je de laatste Audi 100 nog voor €1.000 of minder kon kopen liggen alweer even achter ons. Toch is het interessant weer eens in de laatste Audi met deze typenaam te duiken. Het was bijvoorbeeld de eerste Audi met V6. Om de BMW 5- en Mercedes-Benz 200-serie beter te kunnen beconcurreren, moest Audi begin jaren 90 écht een stuk beter beslagen ten ijs komen dan het merk deed met de in 1982 geïntroduceerde C3 (type 44), het ‘stroomlijnmodel’. En dat deden de Ingolstadters dan ook, want de in 1991 gepresenteerde 
Audi 100 was een fikse stap voorwaarts.

Bij de ontwikkeling van de C4, zoals deze 100 intern heet, stond in elk geval als een paal boven water dat hij een zescilinder moest krijgen. Zijn twee belangrijkste Duitse concurrenten hadden die immers al sinds jaar en dag, en dan kun je niet achterblijven, al was er met behulp van een turbo gemakkelijk hetzelfde vermogen of méér uit een vijfpitter te halen. Maar de markt vroeg om een zescilinder, dus die werd binnenshuis ontwikkeld. Typisch; tegelijkertijd werkten de ingenieurs van Volkswagen ook aan een V6, of beter gezegd, een VR6, ­bekend uit de Golf en de Passat uit die jaren. Geen synergie op dat vlak blijkbaar. Lengte, hoogte en wielbasis komen trouwens exact overeen met zijn voorganger en hij is zelfs een paar centimeter smaller. Nu was die 100 C3 een joekel van een auto, dus groter moest de nieuweling zeker niet worden. De motor staat in lengterichting voorin, om het vierwielaandrijfsysteem quattro mogelijk te maken. Dat heeft als nadeel dat de krachtbron vóór de vooras zit omdat er ook nog een versnellingsbak achter moet die de voorwielen aandrijft.

Audi 100 C4 laatste generatie

De V6 heeft niets met de VR6 van Volkswagen te maken.

Eerst als 2.8 later ook als 2.6

De eerste V6 die Audi levert, is een 2,8-liter met 174 pk. Een jaartje later komt er een iets kleinere variant, de 2,6-liter. Uiteraard is er voor de man of vrouw met een smallere beurs of een bescheidener pk-behoefte een kleinere motor leverbaar. Het programma start met een 101 pk sterke 2-liter vier­cilinder. Wél met vijfbak, maar zonder toerenteller. Met injectie levert die 2-liter 115 pk. Uiteraard is ook de nieuwe 100 weer te koop met de merktypische vijf­cilinder, een motor met een zeer karakteristiek geluid. 
En al zou je het op het eerste ­gezicht niet zeggen, de C4 is nog een tikkeltje gestroomlijnder dan de C3, die in zijn tijd (1982) al voor een nieuw record zorgde. Maar hij is wel dik 200 kilo zwaarder dan zijn voorganger. 
De veelrijders of dieselliefhebbers konden kiezen uit twee vijfpitters: een 2,4-literversie en de 2,5-liter TDI, de eerste direct ingespoten diesel van het VW-concern. Of ze lieten een gastank in de kofferbak schroeven, want met name de vijfpitsbenzine­motor blijkt bijzonder duurzaam, ook op lpg. Een zeldzaamheid is de versie met 2-liter zestienklepper. Die heeft 140 pk en is speciaal voor Italië ontwikkeld, van­wege de fiscale wetgeving aldaar.

Audi 100 C4 laatste generatie

Wij rijden met een late C4, een fraai exemplaar van 1994. Een van de laatste die als 100 de fabriek verliet, want deze C4 is vanaf 1994 in licht gewijzigde vorm als A6 verdergegaan. Aan het ­motorenpalet werd de nieuwe 20-kleps 1,8-liter (125 pk) toegevoegd, evenals de 1,9-liter TDI en een 140 pk sterke 2,5-liter TDI. In 1997 werd het stokje overgenomen door de eerste echte Audi A6: de C5.

Motor trillingsvrij en soepel

Uiteraard is dit testexemplaar geen auto die ooit nieuw in Nederland werd afgeleverd, want in dat geval was de kilometerstand niet zo laag geweest. Er staat nog geen 130.000 op de klok. Het is voor mij de eerste keer dat ik 
dit model 100 met een V6 rijd en al snel ben ik diep onder de indruk van deze motor. Ongelooflijk stil en totaal vrij van welke trilling dan ook. Deze machine tilt de grote Audi naar het ­niveau van een luxe limousine. Tel daarbij op de enigszins wollige vering en demping en je kunt je een beeld vormen van hoe deze sedan over het asfalt glijdt. Met een gewicht van bijna 1.500 kg en een vermogen van 150 pk is het misschien geen snelle sprinter, maar een gevoel van vermogenstekort is er dankzij het flinke koppel ook niet.

Audi 100 C4 laatste generatie

 

Lange mensen zullen zich zeer goed thuis voelen achter het stuur van zo’n 100. De voorstoelen zijn fors en de ­bewegingsruimte voor armen en ­benen is riant. Jammer dat het stuur niet verstelbaar is; dat was een optie die je in die jaren slechts mondjesmaat ­tegenkwam. Ook op de achterbank is een zee aan ruimte en de ­kofferbak biedt plaats aan de vakantiebagage van vijf inzittenden, mede dankzij de compacte scharnieren die zich buiten de laadruimte bevinden. Al met al een heerlijke reismachine, die wat betreft interieurgeluid en rijcomfort nauwelijks onderdoet voor een modernere versie. Nee, hier ben je als youngtimerrijder absoluut niet mee gestraft.

Audi 100 C4 laatste generatie

 

Audi 100 C4 laatste generatie

Moeilijker te vinden

Een nette 100 van deze generatie is steeds moeilijker te vinden. Heeft de auto geen slecht herstelde schades, dan is roest helemaal geen issue, want deze modellen zijn volledig verzinkt. Prijzen starten algauw bij €5.000, pakweg tien tot vijftien jaar geleden vond je zo nog wel voor tien procent van dat bedrag maar dan had je een tweeliter ‘met wat werk’, zoals dat dan heet. Zonder meer het leukst is een vijfcilinder, vanwege zijn heerlijke roffel. Comfortabel cruisen doe je met Audi’s V6, een ­opmerkelijk trillingarme en bovendien stille motor. Een Avant is uiteraard handig, maar een sedan is wel een stuk klassieker, stijver en wederom stiller.

Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij je zoektocht, bijvoorbeeld over de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerpKoop- & leaseadvies (nieuw en tweedehands).

Signalement

Merk Audi
Model 100 2.6 E
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.710

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.598 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 225 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.790 mm / 1.777 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.687 mm
Massa leeg 1.416 kg
Laadvermogen 534 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.650 kg / 686 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s
Brandstofverbruik

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.