Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Daimler
  • Double Six

Daimler Double Six (1996)

Upper-upper class

Daimler Double Six (1996)
  • Autotest
4 juli 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Een ware captain of industry neemt alleen genoegen met het allerbeste. Dat komt ook tot uitdrukking in de keuze van zijn auto. Hij gaat voor de echte automobiele top, zoals de vorstelijke Daimler Double Six.

In de top van de automobiele wereld is de spoeling heel dun. De zescilinderversies, waar je prima mee uit de voeten komt, worden het meest verkocht. Slechts de zeer gefortuneerde klanten kiezen voor het non-plus-ultra met een machtige twaalfcilinder krachtbron in de machinekamer. Voor deze test kozen we de Daimler Double Six, die tegenwoordig standaard met een verlengd koetswerk wordt geleverd.
Een topmodel hoort een machtige twaalfcilinder in de neus te hebben, uiteraard gekoppeld aan een automatische transmissie. Een beetje inhoud kan geen kwaad: Daimler maakt de zes liter vol. Aan power heeft hij geen gebrek: ruim 300 paardekrachten en dik 450 Nm wachten op commando's van de rechtervoet. De rond de twee ton wegende limousine is er watervlug mee. Een GTI heeft geen schijn van kans bij het sprintgeweld van 0 naar 100 km/h: net zeven tellen heeft deze zwaargewicht er voor nodig. Even versnellen van 80 naar 120 km/h is in vijf tellen gebeurd, uiteraard in het opperste comfort. Natuurlijk is de twaalfpitter niet meer fluisterstil tijdens dergelijke excercities. Zuinigheidsrecords zijn evenmin te verwachten: een beer van een motor in een zware limo staat garant voor ongeveer elke zes kilometer een litertje benzine. Het is niet anders. De verbruiksmeter liet ons, voluit accelererend vanuit stilstand, even een verbruik van 195 l/100 km zien; curieus genoeg bleek de boordcomputer over de totale testafstand een hoger verbruik te berekenen dan de werkelijkheid.
Hoe vergaat het de vakbekwame chauffeur in een dergelijke limo? Enorme afstanden worden er jaarlijks afgelegd en de commandopost moet dan ook uitgekiend zijn opgezet. Op het dashboard zijn enkele knopjes minder handig geplaatst, maar het geheel is wel overzichtelijk. De enkele wisser op de voorruit vinden we ronduit ontoereikend. De Daimler heeft uiteraard een vorstelijke standaarduitrusting. De bestuurdersstoel is bijvoorbeeld elektrisch instelbaar, evenals de stuurkolom, zodat een optimale rijpositie snel gevonden is. Traditioneel Brits vakmanschap voert de boventoon met de royale toepassing van wortelnotehout, leer en de schitterende hoogpolige lamswollen vloermatten. De kunststof bovenranden van de portierbekleding doen nog steeds misplaatst aan in een dergelijk voiture.
Ondanks de riante afmetingen van deze limo, kun je er haast mee sturen alsof het een GTI is. De aangedreven achterwielen worden tijdens de krachtsexplosies in het gareel gehouden door een tractiecontrolesysteem.

Gladstrijken

Het hoge gewicht van deze limo levert een positieve bijdrage aan het veercomfort, dat van een zeer hoog niveau is. Het onderstel strijkt alle hobbels voorbeeldig glad. Echte deinneigingen blijven daarbij gelukkig achterwege.
Remmen doet de Double Six, uiteraard geassisteerd door ABS, als de beste: de maximale remvertraging is haast misselijkmakend. Kan niet anders, want ook een paniekstop van 250 km/h naar stilstand moet goed aflopen.
Een woord van lof voor de prima schakelende automaat. Daimler heeft een viertraps versie met Sport- en Comfort-schakeling. Je merkt nauwelijks dat de bak van overbrenging wisselt: geen geschok, maar haast gevoelloos overschakelen.
De belangrijke man/vrouw op de achterbank stelt heel andere eisen aan de auto dan de koetsier. Een rustig werkklimaat met veel ruimte is een eerste vereiste voor de hardwerkende manager. De Brit is nauwelijks hoger dan een Porsche 911 en dat merk je achterin doordat je met je hoofd tegen het dak zit. De beenruimte is wel goed voor elkaar. De directeur kan zelf vanaf de achterbank de rechter voorstoel nog een eind naar voren zetten. In deze limousine is de achterbank volledig elektrisch verstelbaar, links en rechts gescheiden, en uitgerust met verwarming. Ook is de airco achterin separaat te regelen. Leeslampjes en werktafeltjes behoren uiteraard ook tot de standaarduitrusting van dit mobiele directiekantoor. Badend in weelde kun je het zo dagenlang op de achterbank uithouden, terwijl James heel Europa doorcrosst van de ene naar de andere vergadering. De zit van het superluxe meubilair is perfect en ook tijdens zo'n lange rit blijft het lichaam goed ondersteund. Een belangrijke eigenschap die een dergelijke automobiel zijn bestaansrecht geeft.

Signalement

Merk Daimler
Model Double Six
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 106.820

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 5.993 cc
Maximaal vermogen 234 kW / 318 pk bij 5.350 tpm
Maximaal koppel 478 Nm bij 2.850 tpm
Inhoud brandstoftank 81 l
Lengte / breedte / hoogte 5.024 mm / 1.799 mm / 1.315 mm
Wielbasis 2.870 mm
Massa leeg 1.930 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/60ZR16Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 s (fabrieksopgave: 7,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,0s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Daimler Double Six
Daimler Daimler Double Six

Uitgelicht aanbod

    Daimler Double Six 6.0 V12 LWB AUT | Youngtimer | Leder | Schuifdak | Volgeladen & Perfect rijdend!

    Daimler Double Six 6.0 V12 LWB AUT | Youngtimer | Leder | Schuifdak | Volgeladen & Perfect rijdend!

    • 1997
    • 339.211 km

    € 8.745

    Daimler Double Six 6.0 V12 Century Full Options/Schuurvondst/Opknapper

    Daimler Double Six 6.0 V12 Century Full Options/Schuurvondst/Opknapper

    • 1996
    • 275.149 km

    € 3.500

    Daimler Double Six 6.0 V12 * SUPERIEURE STAAT !!

    Daimler Double Six 6.0 V12 * SUPERIEURE STAAT !!

    • 1995
    • 114.346 km

    € 15.500

Meer Daimler Double Six occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daimler Double Six specificaties
  • Daimler Double Six occasions
  • Daimler Double Six video's
Advies en informatie
  • Daimler Double Six tests
  • Daimler Double Six gebruikersreviews
  • Daimler Double Six index
PREMIUM
Daimler Super Eight

Daimler Super Eight

Er gaan dagen, pardon, soms wel weken voorbij dat we ons moeten behelpen met minder aangenaam...

Lees meer
Daimler Super Eight - Blits Bezit

Daimler Super Eight - Blits Bezit

50

Rob van Peer is eigenaar van een Daimler Super Eight. Voor de leek lijkt het een 'gewone'...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    In het wild: Daimler Double-Six (1992)

    In het wild: Daimler Double-Six (1992)

    43
    • 25 september 2015
  • Op de rollenbank: Daimler Double Six

    Op de rollenbank: Daimler Double Six

    45
    • 17 januari 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Daimler verkoopt belang in Renault

    Daimler verkoopt belang in Renault

    23
    • 11 november 2021
  • Nieuws
    BMW, Volkswagen, Audi en Porsche beboet om kartelvorming

    BMW, Volkswagen, Audi en Porsche beboet...

    • 8 juli 2021
  • Nieuws
    'Daimler versnelt overstap naar EV's'

    'Daimler versnelt overstap naar EV's'

    74
    • 18 juni 2021
  • Nieuws
    Nissan verkoopt belang in Daimler

    Nissan verkoopt belang in Daimler

    7
    • 5 mei 2021
  • Achtergrond
    De geschiedenis van de Jaguar Mk1 tot de Daimler Sovereign

    De geschiedenis van de Jaguar Mk1 tot de...

    29
    • 24 april 2021
  • Nieuws
    Daimler verandert naam en splitst op in twee bedrijven

    Daimler verandert naam en splitst op in...

    20
    • 4 februari 2021
  • Nieuws
    De Vluchtstrook: Daimler, een turbulente geschiedenis

    De Vluchtstrook: Daimler, een turbulente...

    13
    • 29 november 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden