Daihatsu Young RV 1.3 16V VTi (2001)

Jong van hart

Daihatsu Young RV 1.3 16V VTi
Met de YRV - voluit: Young Recreational Vehicle - brengt Daihatsu een trendy en compacte MPV op de markt. Maar een echte ruimtereus is het niet. Daar draait het ook eigenlijk niet om. Laten we eens vlug kijken waar wel de accenten liggen.

Het kleinere Japanse merk Daihatsu, gespecialiseerd in auto"s van bescheiden afmetingen, heeft nu al z"n derde MPV in het programma. Behalve de Move en de een slag grotere Gran Move is er voortaan ook de YRV. Die afkorting staat voor "Young Recreational Vehicle", wat zoiets betekent als "vrijetijdsauto voor jonge mensen". De YRV zit wat formaat betreft zo"n beetje in tussen de Sirion en de Move. Z"n koets met "New Edge" koplampen en achterlichten maakt een stevige, volwassen indruk. Hetzelfde geldt voor het dashboard. Dat is ruim van opzet. Met een grote "luifel" die helemaal links begint en tot voorbij de middenconsole reikt. Het instrumentenpaneel ziet er ook al niet kinderachtig uit. Het is goed gevuld; een toerenteller is bij alle versies standaard en meters voor de brandstofvoorraad en de temperatuur ontbreken niet. Opberg-/aflegruimte treffen we op de meer gebruikelijke plaatsen aan. De YRV komt voor de dag met redelijke portiervakken; vakken onder het stuur, onder de radio en onder de bekerhouders. En dan heb je nog twee vakjes boven-in het handschoenenkastje. Bekerhouders kunnen uit de middenconsole te voorschijn worden getoverd.
Je zit in de YRV wel wat hoger dan in bijvoorbeeld een sedan, maar toch niet wat je noemt; "op de bok" De stoelzittingen zijn nogal vlak, maar zorgen toch wel voor genoeg steun van opzij. Hoogteverstelling en stuurverstelling ontbreken.
Howel de daklijn van de YRV vrij recht naar achteren doorloopt, word je er niet zoveel wijzer van. De reden daarvan is dat de achterbank wat hoger gemonteerd is dan de voorstoelen. Achterpassagiers kunnen daardoor beter met de bestuurder en bijrijder "meekijken" door de voorruit. Alleen gaat dat wel ten koste van de hoofdruimte; die kan er mee door. Daar staat tegenover dat de hoge zit een gunstig effect heeft op de beenruimte. Hoeveel je daarvan precies hebt, heeft weer wel te maken met de stand van de voorstoelen, én de achterbank. Ja, inderdaad; bij deze versie van de YRV is de achterbank over een afstand van 15 cm verstelbaar. Gevolg is dat de hoeveelheid plaats die voor de onderdanen beschikbaar is uiteen kan lopen van matig tot heel behoorlijk. Voorin heb je vanzelfsprekend driepunts rolgordels. Airbags voor bestuurder en bijrijder maken ook deel uit van de standaarduitrusting. Voor de achterpassagiers zijn er twee driepunts rolgordels en - in het midden - een heupgordel. Verder zijn er twee hoofdsteunen.

Weinig bagageruimte

Met de bank in de achterste stand blijft er maar weinig plaats over voor koffers en tassen. Achterbankleuning en -zitting laten zich - in gelijke delen - voorover klappen. Ook kun je de bank verschuiven. Verder is het mogelijk de twee delen waaruit de rugleuning bestaat, afzonderlijk te verstellen. En, de twee losse zittingen zijn uitneembaar. De uitrusting van de YRV is niet overdadig, maar elektrisch verstelbare spiegels en elektrisch bedienbare zijruiten zijn standaard.
We gaan achter het stuurwie, met dikke rand zitten, starten z"n viercilinder zestienklepper en zijn onderweg. Met z"n vlot ogende koetsje en z""n - extra - blitse lichtmetalen velgjes doet de YRV sportief aan. Je zou haast denken dat z"n volledige naam - Young Recreational Vehicle - ook slaat op een flitsend rijgedrag. Sloom is de jongste MPV van Daihatsu in ieder geval niet. In iets meer dan tien seconden moet hij van nul naar honderd kunnen spurten. Dat is te danken aan een 1,3 liter motor met variabele kleptiming van 64 kW/87 pk en 120 Nm bij 3.200 toeren. De YRV maakt ook zeker geen trage indruk. Maar sportief; dat is toch weer wat anders. Schakelen gaat vlot genoeg. Daar ligt het niet aan. Ook al gaat de pook niet echt heel soepel van de ene versnelling naar de andere. Maar de besturing werkt bepaald niet scherp. Vooral rond de middenstand leveren stuurbewegingen maar weinig reactie op. Vering en demping zijn afgestemd op comfort. En dat bieden ze ook. Zelfs de hobbels en kuilen in een slecht bestrate weg worden nog behoorlijk verwerkt. Maar je hebt aan de YRV dus geen strak sturende en als een blok op de weg liggende auto. Z"n comfortabele vering laat de toch tamelijk hoge koets in bochten onmiskenbaar overhellen. Ook al wordt die neiging niet geaccentueerd, doordat de zit achter het stuur redelijk laag is. Zoek je een nieuw, compact en trendy model, dat bovendien wat ruimer is, dan lijkt de YRV een goede keus.

Signalement

Merk Daihatsu
Model Young RV 1.3 16V VTi
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.499

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.298 cc
Maximaal vermogen 64 kW / 87 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.765 mm / 1.620 mm / 1.550 mm
Wielbasis 2.355 mm
Massa leeg 862 kg
Laadvermogen 538 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 350 kg
Banden175/60R14Prijzen
Topsnelheid 176 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,6 s / 17,8 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 145 g/km