Daihatsu Young RV

En dat is 10

Daihatsu Young RV
AutoWeek 2001 week 5
AutoWeek 2001 week 5

Je leest het in AutoWeek 2001 week 5

De expansiedrift van Daihatsu lijkt geen grenzen te kennen. Met de splinternieuwe YRV verwelkomen de dealers het zoveelste model in het Daihatsu-gamma. We bekeken of er ruimte is voor nóg een Daihatsu-model.

Tussen de Japanse merken is Daihatsu een kleintje. Net als hun landgenoten maken ze uiterst betrouwbare auto's, maar de klantenkring is fors kleiner dan die van topper Toyota. Als je dan ook nog kijkt naar de enorme diversiteit binnen het gamma, dan kunnen we ons voorstellen dat yennetjes verdienen niet meevalt, temeer daar Daihatsu alleen maar produceert in Japan. Desondanks kijkt de Daihatsu-importeur vrolijk de wereld in en voegt nu het tiende model, de YRV, aan zijn gamma toe.

De cryptische aanduiding staat officieel voor Young Recreational Vehicle. Dat vinden ze bij de importeur wat te ingewikkeld, en om te benadrukken dat ze met deze auto op een jeugdige kopersgroep mikken, spreken ze van Young RV. Wij houden het maar gewoon op YRV; staat tenslotte ook in koeienletters achter op de auto. En die YRV ziet er gewoon leuk uit: een stoere, robuuste snuit, een typisch zijprofiel met een dubbele wigvorm en een lekker vlotte achterkant. Het is het eerste Daihatsu-model dat nadrukkelijk is ontworpen naar de wensen van de Europese importeurs. Dat werpt dus duidelijk zijn vruchten af.

Polo-formaat

De YRV is met een lengte van 3,77 meter ongeveer even lang als bijvoorbeeld een VW Polo of Peugeot 206. In de breedte mist 'ie een paar centimeters, maar in hoogte overtreft hij ze met dik een decimeter. Die extra hoogte heeft een heilzame invloed op de binnenruimte, want ook achterin heb je genoeg hoofdruimte. Ook de beenruimte is heel behoorlijk. Heel apart is de zitpositie achterin doordat het meubilair een flink eind hoger staat dan voorin; een beetje zoals op een tribune. En dan is het als extra (f 2.200) leverbare vaste glazen dakdeel boven de voorstoelen een wat prijzige, maar wel aantrekkelijke optie: zien de achterpassagiers meer van de buitenwereld. Bijzonder aan de YRV zijn de constructieve maatregelen om voetgangers te beschermen bij aanrijdingen. In de motorkap zit extra schokabsorberend materiaal en de voorschermen sluiten op een speciale wijze aan op de dragende structuur, waardoor ze mee kunnen geven.

Ruimtewagenachtig

Door zijn extra hoogte doet de YRV een beetje denken aan een ruimtewagen in zakformaat, maar verwacht geen heel scala aan variatiemogelijkheden. In de duurdere versies kan de gedeelde achterbank 15 centimeter horizontaal worden verschoven en dat is het dan. Eigenlijk is de YRV gewoon een vijfdeurs hatchback met wat extra ruimte. Daarmee is het dus een ideaal familie-karretje, al zal in dat geval de bagageruimte wel eens te kort schieten. Overigens is die bagageruimte voorzien van een hardplastic vloertje met kleine bergvakjes; niet zo'n handige materiaalkeuze omdat alles er overheen glijdt in bochten.
Het dashboard van de YRV is opgebouwd uit plasticdelen in verschillende tinten waardoor het geheel minder massief overkomt. De instrumenten zijn prima af te lezen en er is behoorlijk wat bergruimte om je heen. De stoelen zijn met lekker stroeve stof bekleed, bieden een behoorlijke steun, maar missen op de lange duur een lendensteun. Opvallend zijn de gordijnairbags, die Daihatsu samen met zij-airbags standaard monteert op de duurste uitvoering. Uniek in deze klasse.

Wel en niet

Daihatsu biedt de potentiële YRV-koper keus uit twee motoren. De kleinste is de eenliter driepitter die we ook al tegenkwamen in de Sirion en Cuore. Met zijn 58 pk moet je daar geen al te vlotte prestaties van verwachten. Meer een autootje voor als je alleen maar in de stad rond crosst. Voor het serieuzere werk staat er een 1.3 met 87 pk klaar, en die is 'n stuk vlotter. Met die auto deden we de eerste rij-indrukken op. Daihatsu belooft een sprintje naar de 100 km/h in 10,3 seconden, maar zo vurig voelde ons proefkonijn absoluut niet aan; hij is voldoende pittig, maar niet meer dan dat. Het machientje doet goed zijn best en laat zijn aanwezigheid wel blijken, maar niet in echt hinderlijke mate. De YRV schakelt prima, maar de besturing vinden we rond de rechtuitstand wat te licht aanvoelen. De hardheid van het veersysteem houdt het midden tussen sportief en comfortabel.
Daihatsu's YRV is een leuke nieuwkomer in de klasse van de compacte ruimtewagens. Hij zal het vooral van zijn leuke voorkomen moeten hebben, want de prijzen zijn niet echt superscherp. Wel zijn het erg zuinige autootjes en dat is dan weer een beetje compensatie voor de hoge aanschafprijs.