Daewoo Matiz SE (2000)
Guitig karretje
Veel mensen vinden de Daewoo Matiz "n snoepje om te zien. De auto, ontworpen door de Giugiaro-tekenfabriek, werd ooit door Fiat afgekeurd als Cinquecento-ontwerp. Daewoo zag het ei-vormige ontwerp wel zitten en nam het bijna ongewijzigd in productie.
Dit ukkie van Daewoo is een zeer bescheiden blikken doosje. Je moet er niet aan denken om midscheeps geramd te worden en een deur dichtslaan geeft je absoluut geen kluisdeur-gevoel.
Hij blinkt wel echt uit in bedieningsgemak. Sommige automobilisten kan het niet licht en soepel genoeg zijn, het besturen van de trouwe vierwieler. Die zullen de Matiz prefereren boven bijvoorbeeld de Hyundai Atos.
Ruimtewagen, zo staat hij te boek. Vergeet dat maar meteen. Het blijft tobben met een auto van dit formaat. Het gaat om centimeters. En je kunt wel een wat hogere koets maken, maar daar wordt je auto niet breder of langer van. We gaan even op de praktische toer.
Zo is het in de Daewoo fijn instappen. Vervolgens wacht er een grote teleurstelling: die voorstoelen die kunnen dus echt niet. Krukjes zijn "t. Ze zijn te kort en bieden onvoldoende steun op alle fronten. Over naar de achterbank, daar komt de Matiz wel goed weg. We hebben net voldoende hoofd en beenruimte. Hoera! We zitten niet klem! Verder geeft de Matiz binnenin duidelijk een ruimtelijk gevoel (komt vast door die ver weg lopende voorruit) en is "ie prettig breed op kniehoogte. Geen koppelingsbeen dat in de knel komt in de Daewoo. Op het onderdeel bagageruimte heeft de Matiz echt niet veel te bieden, maar een kratje bier en een boodschappenbox, dat gaat net. Tot slot: mogen we hem nog even roemen voor de standaard vier portieren? Erg prettig in de omgang. Zouden de makers van de Twingo ook eens moeten heroverwegen. Dat maakt dat er te leven valt met die mini-bagageruimte van de Matiz omdat je altijd via één van de twee achterdeuren iets kwijt kunt.
Rijden is niet altijd groot feest
Geloof "t of niet: auto"s van dit formaat kunnen leuk zijn om te rijden. Zo hebben we ons een keer kostelijk vermaakt met het uit sturen gaan met de Subaru Vivio. Die kleine Japanner verraste ons met een volwassen weg-, stuurgedrag: lang neutraal en daarna prima beheersbaar onderstuur. Of neem bijvoorbeeld een Cinquecento. Bij zijn introductie al viel "t meteen op: zelfs zo"n kleintje kan een heel volwaardig veercomfort bieden.
De Matiz is aardig in evenwicht, over het geheel genomen comfortabel geveerd en laat eigenlijk alleen maar op korte oneffenheden steken vallen. Hobbelig wegdek in bochten maakt "m wel echt nerveus. Ook vervelend vinden we dat je nauwelijks echt hard de hoek om kunt. Hoeft natuurlijk niet per se met zo"n auto, maar u moet het wel even weten. Berg uw gasvoet maar op als er bochten op komst zijn: De Daewoo ligt best aardig in bochten, maar je rolt van je kruk, eh, stoel vanwege totaal geen steun.
Sluiten we af met het betere snelwegwerk. Daewoo"s kleinste is niet fluisterstil. Over wind gesproken: je krijgt een behoorlijk duw van opzij op bruggen en bij inhalen van vrachtwagens en dergelijke. De consequentie van een laag gewicht in combinatie met een relatief hoge koets.
Je moet je prettig voelen in een auto. Anders moet je er niet eens aan beginnen. Op dat punt pakt de Matiz z"n bestuurder in. Over die uitstekende bediening hadden we het al. Daarbij vinden we het dashboard prettig om naar te kijken en ademt de sfeer binnenin gezellige huiselijkheid. De reminstallatie komt niet zo degelijk over. Hij scoorde wel een prima vertraging, maar alleen dat lichte en soepele karakter van de auto wil je nu eigenlijk niet voelen als je in de ankers gaat.
In een eerder test noteerden we voor de Daewoo Matiz zijn ruime uitrusting voor een bescheiden prijs, de leuke vormgeving en een prettig rijgedrag. "t Nederlandse publiek volgde massaal ons advies en kocht de Daewoo. Maar nu?
We zijn nu bijna anderhalf jaar verder. Nog steeds is de Daewoo een van de guitigste auto"s om te zien in deze klasse. Ruimte op de achterbank is keurig, bediening en vering zijn fijn. Een rij-auto is het niet, maar redelijk praktisch voor niet teveel geld, dát is hij wel.
Signalement
Merk | Daewoo |
---|---|
Model | Matiz SE |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 8.620 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 796 cc |
Maximaal vermogen | 38 kW / 51 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 69 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.495 mm / 1.495 mm / 1.485 mm |
Wielbasis | 2.340 mm |
Massa leeg | 751 kg |
Laadvermogen | 459 kg |
Banden | 155/65SR13Prijzen |
Topsnelheid | 144 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,9 s (fabrieksopgave: 17,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 20,2 s / 29,4 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 153 g/km |