Dacia Logan

Back to the basics

Dacia Logan
Dacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia Logan
Een vijfdeurs sedan met een grote kofferbak en moderne techniek voor zo'n 8.000 euro. Normaal moet je daarvoor naar de occasionhandel, maar Renault's Roemeense dochterbedrijf Dacia weet een nieuwe auto te leveren voor dat geld. Wat kan de lowbudget-auto van Renault?

De naam klinkt als een verontschuldiging; Dacia Logan, Made by Renault. Deze auto krijgt bij wijze van spreken standaard een kalmeringsmiddel mee op de achterklep. De naam Dacia zal dan ook weinig positieve herinneringen oproepen. Het voormalige staatsbedrijf uit Roemenië verkoopt al járen geen auto's meer in Nederland, en daar was tot voor kort een goede reden voor. Want op sterk verouderde auto's met een ronduit dramatische bouwkwaliteit zit hier niemand te wachten. Maar sinds Renault een aantal jaar geleden het roer in handen nam, is alles compleet veranderd bij Dacia. De Fransen hebben voor veel geld de ooit sterk verouderde fabriek in Pitesti opgeknapt en leveren Westerse techniek aan hun Roemeense vrienden. Dacia moet de visie van Renault waar gaan maken om een echte wereldauto te bouwen, die aan alle elementaire behoeften voldoet en een zeer lage prijs heeft. In z'n thuisland Roemenië kost de basisuitvoering van de Logan slechts 5.000 euro en dat is toch een razend knappe prestatie van Renault. Als de Logan in Nederland op de markt komt, zal de auto als gevolg van ons belastingssysteem en een verbeterde veiligheidsuitrusting iets duurder worden, zo'n € 8.000 waarschijnlijk. Maar da's natuurlijk nog steeds niet veel. Wat krijg je voor dat geld? Ruimte voor vijf personen, een giga-kofferbak met een inhoud van 510 liter (echooo...) en moderne Renault-techniek. En verder geen poespas, de Logan is zeg maar een Billy-boekenkast op wielen. Hij biedt alles wat je echt nodig hebt, niets meer en niets minder.


Geen crisisbak
En, rijdt dat nog een beetje? Nou, dat valt helemaal niet tegen! Laat u niet misleiden door de lage prijs en Roemeense afkomst, de Logan staat op hetzelfde hightech onderstel als de Modus van Renault. Splinternieuwe techniek dus. Zelfs de styling van de Dacia kan er best mee door, de Renault-ontwerpers hebben er een moderne en redelijk elegante verschijning van weten te maken. Je hoeft je niet te schamen als je een Logan voor de deur hebt staan. In het ontwerp herken je direct de hand van moeder Renault, vooral de achterkant met de 'vouw' in het midden doet vertrouwd aan. Die kennen we al van de Mégane en Scénic. De Logan krijgt standaard trouwens ook meegespoten bumpers mee, zodat je niet het gevoel krijgt dat er een 'crisisbak' voor je neus staat. Alleen de buitenspiegels doen wat iel en goedkoop aan, maar dat is slechts een klein detail. Al met al is het gewoon een nette auto. Het interieur is een iets ander verhaal. Nadat we met een druk op de afstandsbediening de deuren geopend hebben, stappen we in een grijze wereld. Mijn hemel, we krijgen even het gevoel dat we kleurenblind zijn! Alles is uitgevoerd in saai muisgrijs, je zou er bijna depressief van worden. Het dashboard bestaat uit een groot stuk plastic, dat weliswaar degelijk, maar niet bijzonder fraai is. Slechts de zilverkleurige middenconsole brengt nog enig licht in de duisternis. Laten we het Logan-interieur maar praktisch noemen, want dat is het wel. Het is gemakkelijk te reinigen, en omdat het dash uit één stuk gemaakt is, hoor je niets klapperen. Vorm volgt functie dus bij het Dacia-interieur. We moeten ons daarbij ook realiseren dat de Logan weliswaar voor de wereld, maar eigenlijk niet voor het rijke Westen gemaakt is. Met lifestyle en design heeft hij niks op, het is in eerste instantie een transportmiddel. Op het platteland van Turkije concurreert hij met ezelskarren, en in z'n thuisland Roemenië met goedkope auto's uit het communistische tijdperk. In Nederland zal hij vooral de strijd aangaan met tweedehands auto's. Geen enkele andere fabrikant weet namelijk een vergelijkbare nieuwe auto te leveren voor een bedrag onder de € 10.000.


Adequaat
Onder de motorkap van de Logan vinden we een 1,6-liter van Renault, die aan de strenge milieunorm Euro4 voldoet en met zijn vermogen van 87 pk voor adequate prestaties zorgt. Bij lage toerentallen doet hij onopvallend zijn werk, maar zodra je boven de 3.500 toeren komt, wordt hij flink lawaaiig. In ruil daarvoor maakt hij van de Logan een vlotte auto. Dat is vooral te danken aan het lage gewicht van de Dacia, als gevolg van het feit dat er weinig luxe zaken aan boord zijn. Zodoende weegt hij minder dan 1.000 kilo en dat is slechts iets meer dan bijvoorbeeld de 1e generatie Golf GTI woog. De Logan rijdt echter lang niet zo sportief, eerder comfortabel. Zijn onderstel rekent feilloos af met grote gaten in het wegdek, dankzij de soepel afgestemde veren en dempers. Deze afstemming heeft ook nadelen; je voelt behoorlijke trillingen in het stuur, en het draait zonder aanwijsbare oorzaak wat naar links en rechts, terwijl de Logan gewoon rechtuit blijft gaan. Vreemd, maar verder niet verontrustend. Deze auto is immers ook niet gemaakt om klaverbladen in recordtijd mee te ronden. Als bestuurder heb je nooit voor de volle honderd procent contact met de auto en het gevoel met de weg ontbreekt. Maar wie de toestand van de wegen in Oost-Europese landen kent, snapt de afstemmingskeuze van Renault. Het is trouwens te prijzen dat het merk niet op veiligheid of techniek bespaard heeft. De Franse ingenieurs hebben voor de Logan de vooras van de Clio gerecycled en het onderstel van de gloednieuwe Modus gekozen als platform. De Dacia heeft in de Nederlandse uitvoering ook een vierkanaals ABS-systeem aan boord, dat eveneens dienst doet in de Mégane. De Logan heeft dus moderne techniek aan boord, en dat maakt hem ten opzichte van een oudere tweedehands auto interessant.


Steekjes
Als je een tijdje met de Logan hebt gereden, vallen er wel wat zaken op. Vooral op het gebied van de ergonomie hebben de Logan-ontwerpers wat steekjes laten vallen. De schakelaars lijken soms volstrekt willekeurig te zijn geplaatst. Zo zit de draaiknop van de lichthoogteverstelling verstopt in de voetenruimte van de bestuurder en de bediening van de elektrische ramen achter de versnellingspook is ook niet erg praktisch. Schakelen gaat trouwens wel opvallend soepel.
Volledig probleemloos glijdt de pook door de vijf verzetten van de uit de Laguna afkomstige versnellingsbak. Naar wens kun je ook een viertraps automaat krijgen, net als een 1,5-liter dieselmotor met 68 pk. Ook op het gebied van veiligheid blijft er weinig te wensen over. In Nederland krijgt de Logan vermoedelijk standaard twee airbags mee, net als drie hoofdsteunen op de achterbank. Bij de Euro NCAP-botsproef verwacht Renault drie van de vijf sterren te kunnen scoren. Meer haalt bijvoorbeeld een Fiat Doblò ook niet. Helemaal niet afzien dus, met die Logan. Zelfs in het verwende Westen is er best een markt voor, er zijn zat mensen die gewoon vervoer van A naar B willen. En daarin voorziet de Logan zonder meer goed. Qua imago en design, vooral van het interieur, moet je geen al te hoge eisen stellen, dan kun je beter nog even verder kijken. De Dacia Logan zal vermoedelijk een auto met een 'maar' blijven. "Goede auto", zullen mensen zeggen. Direct gevolgd door het toevoegsel; "voor die prijs"...

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum